Pokaż wyniki od 1 do 10 z 40

Wątek: #35 Sztuczki z korekcja tonalna.

Mieszany widok

  1. #1
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Printer Zobacz posta
    Wydaje mi się, że jest jeszcze inna metoda na te foty z "floty" P.Janusza Body, właśnie LAB, oczywiście wg wskazówek jakie wyczytałem u P.Margulisa...Problem polega na tym, że na razie nikt z Was ni słowa o tej przestrzeni barw nie powiedział...wiem temat jest trudny-dla mnie też/ogólnie cała korekcja tonalna to super zajęcie nawet na całą noc/, może P.Janusz Body coś doda na ten temat, lub ktoś kto w tej przestrzeni pracuje-"hobbuje"-poza wyostrzaniem w luminosty...Tak z innej beczki próbowałem kiedyś zrobić foty w labie przynosząc pliki zapisane w LABie - nikt mi tego nie przyjął, kazali wszytko przerobić na RGB...dyskryminacja kolorów - wygoda czy coś jeszcze?
    pozdrawiam


    http://www.canon-board.info/showthread.php?t=8520

    i inne http://www.potoczek.com/fotoporadnik/Main.html


    Zdjęcia w przestrzeni Lab Ci żaden lab-foto nie przyjmie.

    Ogólnie to konwersja do Lab jest destrukcyjna. Konwersja z powrotem do sRGB czy innej RGB też jest destrukcyjna. Nikt poza Margulisem nie zaleca obróbki w Lab (aha Kelby coś bredzi o ostrzeniu w Lab bo podobno tak robią profesjonaliści). Ja też odradzam Lab. Wszystko (no może z malutkimi wyjątkami) co można zrobić w Lab daje się zrobić w RGB. Parę rzeczy można nieco łatwiej zrobić w Lab ale korzyści z tego są naprawdę niewielkie. Starty przy konwersji (dwukrotnej) z jednej przestrzeni do drugiej zdecydowanie przewyższają zyski z szybkości/łatwości obróbki.

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  2. #2
    Coś już napisał Awatar HurricanE
    Dołączył
    May 2008
    Miasto
    Żary
    Posty
    86

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    http://www.canon-board.info/showthread.php?t=8520


    Ogólnie to konwersja do Lab jest destrukcyjna. (ciach).
    Witam!
    Bardzo śmiała teza. Proszę to udowodnić. Piszesz ciekaie tu na forum. Ale pierwszy raz słyszę aby przestrzeń lab prowadziła do utraty informacji - była jak pan pisze - destrukcyjna.

    Pozdrawiam
    Łukasz
    http://moj-aparat.blogspot.com/
    C 5D, Sigma A 24-105 f4; Tokina 100 f2.8 Macro;
    C 500n, Flexaret VI, Olympus OM10, Pentax ME, Zorka 4;

  3. #3
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez HurricanE Zobacz posta
    Witam!
    Bardzo śmiała teza. Proszę to udowodnić. Piszesz ciekaie tu na forum. Ale pierwszy raz słyszę aby przestrzeń lab prowadziła do utraty informacji - była jak pan pisze - destrukcyjna.

    Pozdrawiam
    Łukasz

    To nie teza tylko po prostu tak jest.

    To nie przestrzeń prowadzi do utraty informacji tylko konwersja z jednej przestrzeni do drugiej. To są wszystko rachunki na liczbach całkowitych i błąd narasta dość szybko i mocno.

    np. taki obrazek:



    ma histogram:




    a po konwersji do labu i z powrotem do sRGB (bez zapisywania - tylko konwersja w PS) - histogram wygląda już tak:



    To jest tylko po jednokrotnej konwersji. Prawda, że to nie to samo?

    Róznice pomiędzy histogramami to właśnie uszkodzenie pliku jakie jest spowodowane konwersją.

    Proszę, tylko nie mówić, że to grafika i to się ma nijak do zdjęcia bo "ma się" bardzo, bardzo. Gradient cz-b ma "w sobie wszystkie barwy R-G-B od 0 do 255 i ma przewidywalny, znany histogram. Prawie idealnie równy od zera do 255 (max).

    Gdyby Lab było takie cudowne to ACR i inne konwertery RAW umożliwiały by od razu konwersję do LAB a można tylko do sRGB, AdobeRGB i ProPhoto. Dlaczego?

    Jedyną osobą usiłującą udowodnić, łatwą do obalenia tezę, że Lab jest lepsiejszy jest Margulis. Kelby'ego i jego "ostrzenia profesjonalistów" to w ogóle trudno traktować poważnie

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  4. #4
    Coś już napisał
    Dołączył
    Nov 2008
    Posty
    71

    Domyślnie

    Klikam na warstwie dopasowania Curves i otwieram okno Curves. Jade myszą w okolice pkt. 1. (kursor powinien zamienić się w białą pipetkę). To mniej więcej w okolicach półtonów, w pobliżu środka wykresu więc zwykle to najważniejszy punkt. Wciskając Shift+Ctrl klikam myszą. Wracam do Curves i sprawdzam co mam. U mnie R=65 G=106 i B=114 dla Input i Output. Środkowa wartość to 106 więc zmieniam w okienkach Output wartości dla R i B na te 106. WIEM, że tam jest kolor BIAŁY i do niego usiłuje sprowadzić krzywe. Obrazek wydaje mi się teraz za czerwony więc powtarzam operację dla punktu #2 (w światłach Shift+Ctrl+klik na pkt #2). Tu środkowa wartość to 213 więc sprowadzam krzywe G i B do 213. Powtarzam to dla pkt 3 i 4.

    w związku z tym mam pytania bo się gubię
    1.Dlaczego 4 punkty (2 razy biały)?Czy nie wystarczą 3?Czarny,biały,szary.
    2.W #1 punkcie Output w R i G
    w #2 punkcie Output w G i B
    no własnie co w #3 i #4 punkcie? -odpowiednio (B i R) i (R i G)

    Przepraszam za te głupie pytania ale jakoś nie mogę dojśc dalej w tym ćwiczeniu.Pozdrawiam

  5. #5

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Komm Zobacz posta
    w związku z tym mam pytania bo się gubię
    1.Dlaczego 4 punkty (2 razy biały)?Czy nie wystarczą 3?Czarny,biały,szary.
    2.W #1 punkcie Output w R i G
    w #2 punkcie Output w G i B
    no własnie co w #3 i #4 punkcie? -odpowiednio (B i R) i (R i G)

    Przepraszam za te głupie pytania ale jakoś nie mogę dojśc dalej w tym ćwiczeniu.Pozdrawiam
    Również przylączam się do pytania. Czy może ktoś wyjaśnić kolejność i zasadę wyboru kanałów.
    Podziękowania dla Janusza za naprawde wartościowe artykuły.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •