__________________
30D 8) + KIT, EF 28/2.8, EF 50/1.8, S APO SMII 70-300/4-5.6, 420 EX, Sherpa 250R i RUP-43
Co prawda nie miałem 85 1.2 w ręku ale się nie dziwie:
1) EF 85 1.8 Ma dość duże abberacje maksymalnie otwarty w przeciwieństwie do np 135L
2) budowa tego szła choć przyzwoita to ni jak nie przystaje do budowy L-ek.
3) Nie ma bata jakby miała to być L-ka to ze względu na konieczność poprawienia 1) i 2) musiałaby kosztować koło 3tys. wiec już niech sobie pozostanie EF za 1400zł![]()
... kiedys cwiczylismy podobne porownanie zobacz sam.
Kupilem po nim 50/1,4 - teraz kupilbym 85/1,8.
pozdrawiam,
z pozdrowieniami "69"
Choć faktycznie fizycznie nie zmienia się otwór przysłony, to sigma czy tamron przy powiększeniu 1:1 ma światło f/5.6 (nikony nawet to pokazują, canon o tym nie informuje). Skoro więc zakładasz, że masz ekspozycję dla f/2.8 a naświetli Ci się przy f/5.6 to.. już sam wiesz co.
Niby stałka, a ma zmienne światło.
EF100/2.8 z kolei niby stałka.. a ma zmienną ogniskową![]()
Teraz się zacznie :grin:
Jarek
40D + 17-55/2.8 IS USM + 85/1.8 USM + 580EX + Stofen
Pretec 4 GB x133 + Kingston 1 GB x50 + Manfrotto 728B
Lowepro Stealth Reporter D400 AW + Lowepro Nova 2 AW
Moje zdjęcia na Jelonce.com, plfoto i galerii ZSO nr 1 im. S. Żeromskiego w Jeleniej Górze
Mój fotoreportaż z XV Finału WOŚPu i zdjęcie tygodnia na fotopolis.pl
Nie mylę. Oczywiście mogę też objaśnić.
Ale na razie zachęcę Cię do pokombinowania.
Są dwa możliwe schematy uzyskiwania dużych skal powiększeń (może jest ich więcej, ale na razie rozpatrzmy te dwa).
Pierwszym jest zrobienie większego wyciągu (to jest znane już z wyżej omawianych tamronów i sigm, tak samo z MP-E65). Jak to jest uzyskiwane technicznie, chyba nie muszę tłumaczyć.
W jaki w takim razie sposób robione jest to w EF 100/2.8? Skoro praw fizyki nie jesteśmy w stanie przeskoczyć, a nie zmienia się wyciąg ani szkło "nie robi się jaśniejsze", to pozostaje tylko jeden zabieg. To stałoogniskowe szkło kryje wraz ze zwiększaniem skali odwzorowania coraz szerszy zakres. Niestety nie potrafię dokładnie ocenić jak "bardzo szersze" robi się to szkło. Szacuję, że to około 80mm, Marek Wyszomirski (mój niedościgniony wzór w makrofotografii) twierdzi, że to jednak bliżej 70mm. Oczywiście dokładne zmierzenie tej ogniskowej jest poza moimi możliwościami, nie dysponuję obiektywem, który przy tej samej odległości soczewki od matrycy miałby podobne ogniskowe.
Pewnie narobiłem całą masę drobnych błedów technicznych (wybaczcie), ale na szybko cała teoria wygląda właśnie tak. Po więcej szczegółowy odsyłam do tekstów Marka na fotoprzyrodzie i archiwach prf.
A dla niedowiarków: jak ktoś dysponuje na raz setką canona i innymi odpowiednikami, proszę porównajcie uzyskiwane kadry na 1:1. Można się zdziwić.
Jarek
Używam obu tych obiektywów i w 100% zgadzam sie z tym co pisze "oskarkowy", nie ma lekko kupować po koleji myśląc o tym co bardziej potrzebne.
Ostatnio edytowane przez RomanS ; 10-02-2007 o 14:09
Czy ktoś mógłby powrzucać jakieś cropy z EF 85? Jestem na 99% zdecydowany na kupno tego szkła, proszę więc - podsyćcie moją ekscytację jakimiś ostrymi wycinkami i samplami![]()
Jeżeli zadowala Cie sama ostrość to nawet plastic-fantastic F50mm f1.8 daje żyletowate obrazki. IMO EF85 kupuje się ze względu na bokeh i przyzwoity AF no i w miarę portretową ogniskową. To jeden z nielicznych obiektywów dla ktorych ma sens włącznie AF-Serwo w puszce klasy 350d.
Kilka sampli (cropy 1:1)
1)
F2.2 ISO100 (AF Servo)
http://mielcarek.net/canon-board/ef85/IMG_1615.jpg
2)
F3.5 ISO400
http://mielcarek.net/canon-board/ef85/IMG_4808.jpg
3)
F2.5 ISO400
http://mielcarek.net/canon-board/ef85/IMG_4890.jpg
4)
F2.8 ISO400
http://mielcarek.net/canon-board/ef85/IMG_4913.jpg
5)
http://www.grabek.pl/chwilowe/IMG_7719.jpg
f/2 (pokazywałem już wyżej, ale będzie do kompletu
Jarek