Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 12
Pokaż wyniki od 11 do 16 z 16

Wątek: Glebia ostrosci /135 f2 vs. 85 1.2

  1. #11
    Pełne uzależnienie Awatar piast9
    Dołączył
    Sep 2005
    Miasto
    Wrocław
    Posty
    3 267

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Drogos Zobacz posta
    majac dwa obiektywy na tej samej przeslonie jeden 100 drugi 200 ...tak isam kadr >>>200 bedzie mial znacznie wieskze rozmycie tla ....
    Nie będzie, napisałem przecież o tym.

    i wracam do pierwotnego pytania ..jak sytuacja bedzie sie ksztaltowac jesli mamy dwie rozne przeslony 1.2 dla 85 i 2 dla 135 ...drugi jest dluzszy ale mniejsza dziura ...bardzo blisko powinno byc
    O tym też napisałem.
    650D, T 12-24 4.0, S 30 1.4, S 18-35 1.8, C 70-210 3.5-4.5, C 50 2.5 macro, M42: Praktica LLC, Jupiter 9, Pentacon 135 2.8, Orestegor 300 4.0

  2. #12
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Dec 2004
    Miasto
    SoCal
    Posty
    1 358

    Domyślnie

    Mam oba obiektywy, uzywam na 5D i oba sa rewelacyjne. Ale
    jesli twoim glownym celem jest glebia ostrosci, to 85 f1.2L
    nie ma sobie rownych. Poza tym praktycznie, zeby podobne kadry
    osiganac z 135L, musialbys sie niezle cofnac, co np we wnetrzach
    jest czesto niemozliwe...

  3. #13
    Uzależniony Awatar MaciekH
    Dołączył
    Apr 2006
    Miasto
    Londyn
    Wiek
    37
    Posty
    662

    Domyślnie

    Wiem ze watek juz stary ale przypadkowo wygrzebalem, przeczytalem, a ze mi sie nudzi i mam mozliwosc to sprawdzilem.

    Ustawienia dla obu zdjec te same: 1/200s, F4 (exif do wgladu)

    100mm, odleglosc od obiektu - 127cm


    200mm, odleglos od obiektu - 217cm


    Tlo to bloki wiec ich nie moglem przesunąć:P Z doswiadczenia wynika ze przedmówcy nie mieli racji i przy 200mm tlo jest bardziej rozmyte...
    20D+BG-E2 | 28-105/3.5-4.5 | 70-200/2.8 | 50/1.4 | 580EXII | EF-430 | Naneu | 600R

  4. #14
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Sep 2006
    Posty
    45

    Domyślnie

    Przepraszam, że z innej beczki (ale za to w kwestii 135/f2 L).
    Dlaczego mimo istnienia w body 8 pinów (np. 5D), obiektyw ma 10 styków?

  5. #15
    Pełne uzależnienie Awatar piast9
    Dołączył
    Sep 2005
    Miasto
    Wrocław
    Posty
    3 267

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MaciekH Zobacz posta
    Tlo to bloki wiec ich nie moglem przesunąć:P Z doswiadczenia wynika ze przedmówcy nie mieli racji i przy 200mm tlo jest bardziej rozmyte...
    Tło jest inne więc trudno mówić o porównaniu. Tło jest inne bo jest inna perspektywa i proporcje okien tła i obiektu na 1 planie są inne. Dokształciłem się od ostatniej wypowiedzi

    Natomiast gdybyś fotografował coś trójwymiarowego, choćby nieszczęsną linijkę, to zakres GO wyszedłby porównywalny.
    Ostatnio edytowane przez piast9 ; 10-12-2007 o 13:59
    650D, T 12-24 4.0, S 30 1.4, S 18-35 1.8, C 70-210 3.5-4.5, C 50 2.5 macro, M42: Praktica LLC, Jupiter 9, Pentacon 135 2.8, Orestegor 300 4.0

  6. #16
    Pełne uzależnienie Awatar atsf
    Dołączył
    Jul 2007
    Miasto
    Lublin
    Posty
    4 932

    Domyślnie

    Słusznie i naukowo kolega napisał: inna perspektywa.
    Trudno jest porównać wielkości fizyczne (plamka rozproszenia) z wielkościami "organoleptycznymi", takimi jak subiektywne poczucie ostrości.
    Obiektywnie dla tej samej skali odwzorowania wielkość plamki rozproszenia, czyli nieostrości, jest praktycznie identyczna dla danej przesłony niezależnie od ogniskowej obiektywu. Natomiast subiektywne odbieranie nieostrości zależy od skali odwzorowania przedmiotów nieostrych- im są mniejsze, tym się wydają ostrzejsze. Np. totalnie nieostre, ale duże zdjęcie zmniejszone do wielkości znaczka pocztowego wyda się brzytewnie ostre i głębia ostrości w jego ocenie już nie ma zastosowania.
    Zasadnicze znaczenie dla rozmycia tła ma stosunek odległości przedmiotowej (między aparatem a przedmiotem) do odległości przedmiotu od tła, czyli im dalej jest tło od obiektu, tym bardziej będzie rozmyte. Teleobiektywy dzięki wąskiemu kątowi widzenia wydobywają z tła niewielką ilość szczegółów, które rozmyte zlewają się ze sobą nie tworząc rozpoznawalnych struktur, natomiast obiektywy krótkie nawet w rozmytym tle gromadzą tak dużo szczegółów, że rozpoznanie charakteru tła (pejzaż, wnętrze, budynek) jest znacznie łatwiejsze i przez to "wydaje nam się", że gorzej "rozmywają tło", a to nie ma nic wspólnego z fizycznym określeniem granicy ostrości, którą wyznacza krążek rozproszenia.
    Reasumując, pojęcie głębi ostrości dotyczy sciśle ostrości, a nie nieostrości rozciągającej się poza jej obszarem, a owa nieostrość jest z kolei subiektywnym odczuciem zależnym od ilości i skali odwzorowanych w tle przedmiotów.
    Przykład ze zdjęciem na szybie jest tego dowodem: przy 100 mm widać w tle okno na tle ściany (skojarzenie automatyczne, bo mózg przywołuje porównywalne widoki), przy 200 mm już tylko samo rozmyte okno, które z niczym konkretnym się nie kojarzy.

Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 12

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •