Strona 8 z 8 PierwszyPierwszy ... 678
Pokaż wyniki od 71 do 76 z 76

Wątek: Jak W Praktyce Ustawic Wb

  1. #71
    Pełne uzależnienie Awatar arturs
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kielce
    Wiek
    49
    Posty
    4 196

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez quant Zobacz posta
    Pytanie 1: Czy celem wzorców WB jest to, aby po ustawieniu na nie CUSTOM WB w aparacie (ew. ustawieniu na nią pipety WB w programie) zdjęcie wiernie odzwierciedlało kolory ?

    Przypuszczam, że odpowiedź na powyższe jest `tak`.

    Pytanie 2: Jest pomalowana na czerwono żarówka, w świetle której robię zdjęcie wzorca WB ustawiając wcześniej za jego pomocą CUSTOM WB w aparacie. Czy wzorzec na zdjęciu będzie szary, czy czerwony ?

    Nie znam odpowiedzi...

    Powinno być 'czerwony' bo wzorzec odbija bez zniekszałceń (neutralne widmo wzorca) czerwone światło z żarówki, więc zdjęcie z wiernymi kolorami powinno pokazywać czerwony wzorzec.

    Ale odpowiedź "szary" też wydaje mi się dobra, bo ustawiając WB wskazujemy, co jest dla nas szare.
    1. tak
    2. po ustawieniu WB na wzorzec - szary (bo wprowadzona jest korekta)
    czerwony (w zasadzie z odcieniem czerwonym) będzie przy oświetleniu bez korekty.. Przykłady masz parę postów wyżej w moim poście (2 zdjęcia wzorca - jedno a AWB a drugie na Custom)

    Cytat Zamieszczone przez strus_pedziwiatr Zobacz posta
    Zadam takie naiwne pytanie (proszę o wyrozumiałość):
    do jakich celów wymagane jest bardzo wierne odwzorowanie kolorów?
    Nasuwa się kilka oczywistych podpowiedzi - choć czy na prawdę oczywistych - produkty reklamowane przez producentów (często podciąga się barwy aby te produkty wyglądały lepiej), prasowy fotoreportaż - tu chyba najmniej pożądane jest przekłamanie kolorów np. na twarzach polityków, żeby nie mylić lewicy z prawicą (a jaki kolor powinna mieć prawica?) itd., fotografia dokumentacyjna - tu chyba najbardziej jest to potrzebne - choć czasem wystarcza tylko b/w, fotografia przyrodnicza/krajobrazowa - tu w zależności od pory dnia/roku i ustawienia fotografa kolory tego samego obiektu mogą się bardzo różnić, więc trudno powiedzieć które z nich są tymi naturalnymi i dobrze odwzorowanymi.
    Ja rozumiem, że dla samej satysfakcji fotografującego to będzie chyba najważniejsze.
    Ale tak na serio w jakich branżach, tematyce i innych zastosowaniach ten wymóg jest stawiany najwyżej?
    Dla amatorów - jak to często obserwuję po reakcjach - często ważniejsze jest samo ujęcie, motyw i nawet przekłamane, ale "fajne" w indywidualnym odbiorze kolory: dla jednych cukierkowe, dla innych coś w rodzaju starych fotografii, itp.. A to dążenie do bardzo wiernego oddania kolorów często pozostaje przez odbiorców w ogóle nie zauważone...
    Niekoniecznie - spróbuj porobić zdjęcia na AWB przy jarzeniówkach czy czymś co ma dominację jakiejś temperatury - wtedy wyjdą ci śliczne trupie kolorki skóry albo inne takie "kwiatki".. O ile robisz w RAW to nie ma to większego znaczenia bo możesz sobie poprawić WB na etapie obróbki (jak masz wzorzec sfotografowany w tym swietle to bardzo pomoże) to jak robisz w jpg'u i skopiesz WB to bez dużych kombinacji w fotoszopie czy innym wyjdzie kicha.. a jak bardzo będzie światło skopane to najczęściej w ogóle ciężko będzie coś wyciągnąć - a często oko jest zawodne - na oko wygląda ok a potem wychodzi paskudna dominacja jakiegoś odcienia..
    Ja nauczyłem się tego dość boleśnie jak pożyczyłem od kolegi 300D za 3 lata temu i poszedlem robić zdjęcia na zabawie choinkowej swojej córki - wcześniej bawiłem się aparatem i ustawiłem WB na custom jako wzorca ustawiając zdjęcie kadłuba zaimpregnowanej żaglówki (kolor taki ciemnozielony) - robiłem oczywiście w jpg i pare w RAW żeby zobaczyć czemu toto tak zre kartę.. potem nad rawami spędziłem jakiąś godzinkę (nie znając programu do obróbki) a nad jpgami ze 4 dni.. i tak RAWy wyszły najlepsze i 3/4 jpg-ów wywaliłem.. odtąd nawet jak robię w RAW to staram się ustawić odpowiednio wcześniej WB bo wtedy najłatwiej potem obrabiać..

    Pozdr
    Artur
    5DmkI, C85f1.2L|580 EXII|

  2. #72
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Feb 2005
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    27

    Domyślnie

    Dziękuję za odpowiedź,
    z tego widać, że jednak wzorzec nie jest dobrym rozwiązaniem (!!!) gdy chcemy widzieć na zdjęciu to, co w rzeczywistości. Tj. przy pewnych nietypowych źródłach (np. czerwona żarówka opisana wyżej) przy ustawionym na szarą kartę CUSTOW WB otrzymamy inne kolory, niż w rzeczywistości . Trcohę jestem tym rozczarowany. Powstaje pytanie, co mamy na zdjęciu przy ustawionym na szarą kartę CUSTOM WB ?
    Wydaje mi się, że otrzymujemy (nie jestem fizykiem i pewnie napiszę herezje ) obraz charakterystyki widmowej (zero ingerencji charakterystyki widmowej źródła światła) każdego z przedmiotów na zdjęciu. Zastanawiam się, jakiemu źródłu światła odpowiada takie zdjęcie: pełne słońce ? jakieś nie istniejące źródło światła o neutralnym widmie ? Jeszcze inaczej pytając, przy jakim źródle światła otrzymamy obraz rzeczywistości będzie się pokrywał ze zdjęciem.


    pozdrawiam
    Ostatnio edytowane przez quant ; 10-02-2007 o 00:50
    Canon G5

  3. #73

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Qbexus Zobacz posta
    Przyrządy pomagające ustawić WB dążą do odzwierciedlenia naturalnych kolorów w naturalnym oświetleniu przy oświetleniu kolorową żarówką zdadzą się psu na budę tu trzeba posłużyć się intuicją.
    Jest dokladnie odwrotnie.

    Te 'przyzady' sluza do odzwierciedlenia naturalnych kolorow w NIENATURALNYM oswietlnie, czyli np oswietleniu kolorowa zarowka.

    Jezeli te szara/biala kartke oswietlisz kolorowa zarowka i ustalisz na tej podstawie biel, to oczywiscie otrzymasz poprawnie zbalansowane zdjecie.

    W naturalnym oswietleniu AWB radzi sobie bardzo dobrze.
    1D i obiektywy Canona

  4. #74
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Feb 2005
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    27

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez KKE Zobacz posta
    otrzymasz poprawnie zbalansowane zdjecie.
    Co znaczy 'poprawnie'? Na zdjeciu szara karta bedzie szara, gdy w rzeczywistosci ma odcien wynikajacy z koloru żarowki. Zdjecie będzie przekłamane!
    Nikt nie odpowiedział mi na mojego poprzedniego posta, więc obecnie jestem zwolennikiem tezy (może błędnej, ale nikt nie wyprowadził mnie z błędu), że szare karty są wyłącznie dobre dla neutralnych w sensie widma źródeł światła. W przypadku źródeł o bardzo nieregularnym widmie (a tak będzie chyba zazwyczaj) używając szarej karty uzyskamy jakieś sztuczne zdjęcie bardziej nadające się dla fizyków do badań widma fotografowanych obiektów (użycie szarej karty obcina nam składową wynikającą z widma źródła światła, która jest również ważna dla wiernego odwzorowania rzeczywistości), niż do pokazywania w albumach. Przypomina mi się zdanie wypowiedziane przez kogoś, że to ustrojstwo tj. szara karta nie ma prawa działać. I obecnie podzielam to zdanie. Chyba, że szara karta powinna być używana w ten sposób, że w programie do obróbki RAW'ów ustawiona na podstawie szarej karty temperatura stanowi tylko pierwsze przybliżenie, które należy poprawić uwzględniając źródło światła (np. dodać czerwieni w przypadku czerwonej żarówki).
    Canon G5

  5. #75
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Custom WB służy do tego, żeby wybrany przedmiot był neutralnie szary. Oczywiście jest to przekłamanie. Ale zdjęcie zrobione wiernie będzie wyglądało nienaturalnie, gdyż nasz mózg też przekłamuje i kompensuje zafarby. Dowód: http://www.joe-ks.com/archives_aug20...ngIllusion.htm

    Dlatego należy Custom WB używac z umiarem. Nie wszystko musi miec idealnie dobrany balans bieli, gdyż może właśnie wyjśc sztucznie - stracimy te aktrakcyjne odcienie.
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  6. #76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez quant Zobacz posta
    Co znaczy 'poprawnie'? Na zdjeciu szara karta bedzie szara, gdy w rzeczywistosci ma odcien wynikajacy z koloru żarowki. Zdjecie będzie przekłamane!
    Jak we wszystkim i tutaj potrzebny jest umiar i rozsądek.
    Ja stosuje WB tylko jak potrzebuję wiernie odzwierciedlić kolory. W zdecydowanej większości innych przypadków zdaję się na kolorystykę wynikającą z barwy oświetlenia.
    Nie widzę potrzeby by za każdym razem poprawiać WB, bo chyba nie o to chodzi. Romantyczna kolacja przy świecach z poprawionym WB będzie wyglądała jak zrobiona przy latarce :-)
    Traktuję to jako opcję, która daje mi większe możliwości i tyle.

Strona 8 z 8 PierwszyPierwszy ... 678

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •