Strona 7 z 8 PierwszyPierwszy ... 5678 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 61 do 70 z 76

Wątek: Jak W Praktyce Ustawic Wb

  1. #61
    Początki nałogu
    Dołączył
    Jan 2007
    Posty
    295

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kr4nkEd Zobacz posta
    Karta musi byc neutralna, jak ma odcien to przestaje byc szara.
    To jedyne wymaganie jesli chodzi o pomiar WB. W skrajnych przypadkach (biala/czarna) poprostu latwiej o blad. 18% dlatego, ze stworzona zostala do pomiaru swiatla w czasach kiedy WB nie ustawialo sie z poziomu menu ;]

    Pokaz ten artykul to bedzie jakis punkt zaczepienia. Poki co opieramy sie na "gdzies czytalem", czyli w zasadzie na niczym.
    Nie bardzo rozumiem o jakim artykule mówisz! W tym wątku o żadnym nie wspominałem, a tym bardziej odwoływałem .
    Odnośnie szarości i jej odcieni: tu akurat się mylisz. Jeżeli interesujesz się sztukami plastycznymi, to wiesz o czym mówię — szarości mogą być w odcieniach ciepłych i zimnych, mogą być również neutralne; spektrum jest bardzo szerokie. W tym temacie odsyłam do palety barw oferowanych przez renomowanych producentów farb (Watman & Newton, Talens, Rowney, Derwent etc.).
    Pozdrawiam
    Ostatnio edytowane przez Pogonus ; 08-02-2007 o 04:06

  2. #62
    Początki nałogu Awatar Wini
    Dołączył
    Oct 2005
    Miasto
    W-wa
    Posty
    460

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Pogonus Zobacz posta
    ...szarości mogą być ...
    Mogą być, ale nie w tym wątku
    Wini

  3. #63
    Początki nałogu
    Dołączył
    Jan 2007
    Posty
    295

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Wini Zobacz posta
    Mogą być, ale nie w tym wątku
    I tu się z Tobą zgadzam! K4nkEd chodziło jednak o coś zupełnie innego (przynajmniej tak to zrozumiałem).

  4. #64
    Początki nałogu Awatar Diabeł
    Dołączył
    Aug 2004
    Miasto
    Płock
    Wiek
    54
    Posty
    360

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Wini Zobacz posta
    Podsumowanie laika

    3. Szara karta do do WB - może być, ale traci sie pewną precyzję. Ustawiając WB określasz punkt, gdzie ma zachodzić R=G=B
    Lepiej taki punkt ustawić, gdy masz R, G, B jak największe (prawie 255), niż np. 10, 5 ,25
    Czyli wywołując RAW-y najlepiej pipetą poszukać miejsca na zdjęciu w którym R=G=B i wartości były zbliżone jak nabardziej do 255 i z takiego miejsca ustawić WB dla zdjęcia, czy tak?

  5. #65
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Feb 2005
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    27

    Domyślnie

    Nie, należy poszukać miejsca, które na zdjęciu powinno być szare. Gdy na nie klikniesz pipetą WB wówczas program zmodyfikuje kolorystykę zdjęcia, a zaznaczone miejsce na zdjęcie będzie miało R=G=B.

    Natomiast to, co zrozumiałem, a co jest dla mnie nowością, to warto, aby szukane miejsce, miało możliwie wysokie wartości składowych R, G, B np. lepsze będzie miejsce (123,160, 180), niż miejsce (5, 8, 4). Dopowiem od siebie, że taka metoda wynika zapewne stąd, że matryca aparatów jest bardziej czuła na drobne różnice tonalne w jasnych odcieniach.
    Canon G5

  6. #66
    Początki nałogu Awatar Wini
    Dołączył
    Oct 2005
    Miasto
    W-wa
    Posty
    460

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez quant Zobacz posta
    Natomiast to, co zrozumiałem, a co jest dla mnie nowością, to warto, aby szukane miejsce, miało możliwie wysokie wartości składowych R, G, B np. lepsze będzie miejsce (123,160, 180), niż miejsce (5, 8, 4). Dopowiem od siebie, że taka metoda wynika zapewne stąd, że matryca aparatów jest bardziej czuła na drobne różnice tonalne w jasnych odcieniach.
    Na szybko
    jeżeli R=1 G=2 B=2 i pipeta w tym punkcie zrobi R=G=B=2, to R zyska 100%

    Jeżeli R=100, G=120 B= 130 o pipeta ........R=G=B= 120 to R zyska ~ 20%

    Czym wiecej tym precyzyjniej
    Wini

  7. #67
    Bywalec Awatar Kr4nkEd
    Dołączył
    Aug 2005
    Miasto
    Katowice
    Wiek
    42
    Posty
    119

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Pogonus Zobacz posta
    Nie bardzo rozumiem o jakim artykule mówisz! W tym wątku o żadnym nie wspominałem, a tym bardziej odwoływałem .
    Wrocilem na szybko i chyba masz racje
    Dalbym glowe uciac, ze bylo "przeczytalem gdziestam" o tych wszystkich zaleznosciach pomiedzy procesorem obrazu 18% szaroscia i pomiarem WB.

    Reszta juz bardzo dobrze temat rozlozyla. Im jasniej tym dokladniej, byle nie przepalic.

    A co do odcieni szarosci. Skoro juz w ogole mowisz o odcieniach, to znaczy ze nie jest to szarosc. Odbija wiecej zoltego lub niebieskiego stad wrazenie ciepla i chlodu.

    Jeszcze w kwestii drukowania apli na papierze. Musimy byc pewni bieli papieru (wybielacze optyczne) oraz neutralnosci tuszu. Mniej wiecej powinno byc ok, na ile - to juz zalezy od w/w czynnikow. Zawsze nada jakis kierunek.

  8. #68
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Feb 2005
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    27

    Domyślnie

    Pytanie 1: Czy celem wzorców WB jest to, aby po ustawieniu na nie CUSTOM WB w aparacie (ew. ustawieniu na nią pipety WB w programie) zdjęcie wiernie odzwierciedlało kolory ?

    Przypuszczam, że odpowiedź na powyższe jest `tak`.

    Pytanie 2: Jest pomalowana na czerwono żarówka, w świetle której robię zdjęcie wzorca WB ustawiając wcześniej za jego pomocą CUSTOM WB w aparacie. Czy wzorzec na zdjęciu będzie szary, czy czerwony ?

    Nie znam odpowiedzi...

    Powinno być 'czerwony' bo wzorzec odbija bez zniekszałceń (neutralne widmo wzorca) czerwone światło z żarówki, więc zdjęcie z wiernymi kolorami powinno pokazywać czerwony wzorzec.

    Ale odpowiedź "szary" też wydaje mi się dobra, bo ustawiając WB wskazujemy, co jest dla nas szare.
    Canon G5

  9. #69

    Domyślnie

    Zadam takie naiwne pytanie (proszę o wyrozumiałość):
    do jakich celów wymagane jest bardzo wierne odwzorowanie kolorów?
    Nasuwa się kilka oczywistych podpowiedzi - choć czy na prawdę oczywistych - produkty reklamowane przez producentów (często podciąga się barwy aby te produkty wyglądały lepiej), prasowy fotoreportaż - tu chyba najmniej pożądane jest przekłamanie kolorów np. na twarzach polityków, żeby nie mylić lewicy z prawicą (a jaki kolor powinna mieć prawica?) itd., fotografia dokumentacyjna - tu chyba najbardziej jest to potrzebne - choć czasem wystarcza tylko b/w, fotografia przyrodnicza/krajobrazowa - tu w zależności od pory dnia/roku i ustawienia fotografa kolory tego samego obiektu mogą się bardzo różnić, więc trudno powiedzieć które z nich są tymi naturalnymi i dobrze odwzorowanymi.
    Ja rozumiem, że dla samej satysfakcji fotografującego to będzie chyba najważniejsze.
    Ale tak na serio w jakich branżach, tematyce i innych zastosowaniach ten wymóg jest stawiany najwyżej?
    Dla amatorów - jak to często obserwuję po reakcjach - często ważniejsze jest samo ujęcie, motyw i nawet przekłamane, ale "fajne" w indywidualnym odbiorze kolory: dla jednych cukierkowe, dla innych coś w rodzaju starych fotografii, itp.. A to dążenie do bardzo wiernego oddania kolorów często pozostaje przez odbiorców w ogóle nie zauważone...

  10. #70
    Uzależniony Awatar Qbexus
    Dołączył
    Oct 2005
    Miasto
    Poznań
    Posty
    562

    Domyślnie

    Przyrządy pomagające ustawić WB dążą do odzwierciedlenia naturalnych kolorów w naturalnym oświetleniu przy oświetleniu kolorową żarówką zdadzą się psu na budę tu trzeba posłużyć się intuicją. Przy kliszy stosuje się różne materiały do różnych warunków oświetleniowych i WB jest pojęciem abstrakcyjnym.

Strona 7 z 8 PierwszyPierwszy ... 5678 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •