Neutralność widmowa materiału oraz to, żeby nie prześwietlić żadnego z kanałów i były one jednocześnie maksymalnie naświetlone. Cytując Winiego: punkt (24,12,10) daje mało dokładne info o balansie. (241,125,101) daje dużo dokładniejsze.
Neutralność widmowa materiału oraz to, żeby nie prześwietlić żadnego z kanałów i były one jednocześnie maksymalnie naświetlone. Cytując Winiego: punkt (24,12,10) daje mało dokładne info o balansie. (241,125,101) daje dużo dokładniejsze.
Pisałem ogólnie odnośnie 18% - skąd i dlaczego 18%, do do WB to dopiero gdy w aparacie bedzie wzorzec na całą klatkę to będzie ok, lub karta będzie sfotografowana w konkretnym oświetleniu i potwm w procesie obróbki RAWa próblnikiem WB będzie ręcznie zmodyfikowany (RAWA - nie jpg'a bo tam to już po rybach ;-), jesynie zabawa suwakami która czasem może nie pomóc).
Artur
Edit.
A IMHO za wzorzec WB może być użyte cokolwiek co odbija w jednakowym stopniu wszystkie 3 składowe - w przypadku szarej karty mamy 2w 1
Ostatnio edytowane przez arturs ; 08-02-2007 o 00:28
5DmkI, C85f1.2L|580 EXII|
Dziękuję!
Wyedytowałem wcześniejszą wypowiedź a Ty już odpowiedziałeś więc powtórzę:
IMHO za wzorzec WB może być użyte cokolwiek co odbija w jednakowym stopniu wszystkie 3 składowe - w przypadku szarej karty mamy 2 w 1..
A że jest to mniej więcej w połowie to mamy najmniejsze szanse żeby przepalić lub niedoświetlić
Artur
5DmkI, C85f1.2L|580 EXII|
Hm, 18% mniej więcej w połowie?Pamiętaj tylko, że szare karty 18% nie są testowane pod kątem jednorodności widmowej (nie tylko 3 składowe! światło ma ich nieskończenie wiele - i to ma znaczenie), a karty do WB owszem.
Po wtóre: karta do WB jeśli zajmie dużą część kadru i tak zostanie naświetlona na 18% i trzeba dawać korektę ekspozycji na + żeby poprawić dokładność.
No to jestem już w domu! Ale jeszcze doczytam tu i ówdzie na ten temat. Serdecznie dziękuję.
dawniej przyjmowało się że 18% to warość średnia, jednak dokładne pomiary wykazały że leży w odległości 2,3EV od bieli i około 2,7EV od czerni - czyli prawie połowa .
Po wtóre - większość szarych kart jednak ma jakieś tam parametry (z grubsza mieszczące się w normie) bo dokładność widmowa do WB nie jest aż tak potrzebna w typowych zastosowaniach (nie mówię o jakiś fotokopiach Van Gogha ;-) ) i akurat do WB sprawdza się bardzo dobrze. Co do korekcji na + po co korygowac skoro aparat bierze do ustawień info o składowych koloru i zakłada że pomiar swiatła jest odpowiedni (poprawna ekspozycja) właśnie dla owych 18% (bo tak jest skalibrowany światłomierz) które fotografujesz?
Pozdr
Artur
Edit:
Dodatkowo wrzucam tutaj zrzut ekranu ze zdjęciem szarej karty z C1 z histogramem na AWB (rozjechane kolory) i po ustawieniu WB z szarej karty (świetlówki energooszczędne OSRAM):
Różnica jest od razu widoczna - szare jest szare..
"I nikt nie wmówi nam że czarne jest czarne a białe jest białe" - czy jakoś tak to było ;-) - cytat w Wielkigo Fotografa
Ostatnio edytowane przez arturs ; 08-02-2007 o 01:19
5DmkI, C85f1.2L|580 EXII|
Chusteczki do nosa też. Są przy tym tańsze.
Aparat przy liczeniu WB nie zakłada, że pomiar jest ustawiony do 18%. Mierzy stosunek kanałów (możliwe, że nieliniowo), a korekta na plus jest po to, by zwiększyć dokładność, vide post mój i Winiego.Co do korekcji na + po co korygowac skoro aparat bierze do ustawień info o składowych koloru i zakłada że pomiar swiatła jest odpowiedni (poprawna ekspozycja) właśnie dla owych 18% (bo tak jest skalibrowany światłomierz) które fotografujesz?
Karta musi byc neutralna, jak ma odcien to przestaje byc szara.
To jedyne wymaganie jesli chodzi o pomiar WB. W skrajnych przypadkach (biala/czarna) poprostu latwiej o blad. 18% dlatego, ze stworzona zostala do pomiaru swiatla w czasach kiedy WB nie ustawialo sie z poziomu menu ;]
Pokaz ten artykul to bedzie jakis punkt zaczepienia. Poki co opieramy sie na "gdzies czytalem", czyli w zasadzie na niczym.
Ostatnio edytowane przez Kr4nkEd ; 08-02-2007 o 03:43