Cytat Zamieszczone przez Calliactis
To fakt - niemieckie szkła są naprawdę wyśmienitej jakości. Zakłady Carl Zeiss produkują wybitne szkło, ale i Pentacony są równie dobre.
tu bym sie nie rozpedzal z eufemizmami. Carl Zeiss po rozpadzie Niemiec istnial w Jenie i w Oberkochem. i to w Oberkochem robiono legendarne szkla do Hasseli czy T*. rozmawialem kiedys ze Stalmarskim (kierownikiem jedynego Q-labu Kodaka we Wrocku, ktory na fotografii zeby zjadl) i opinie o Jenie mial jednak duzo nizsza.

sam mam bardzo dobre wrazenia z uzywania tych szkiel, ale chcialbym zobaczyc Oberkochem dla porownania...


Cytat Zamieszczone przez Calliactis
Jeśli chodzi o Porst'a 1.4 to widziałem z tego fotki - z analoga (kumpel ma EOS'a 33) - i przy 30x40 cm to i dziecku zarost jak u staruszka wychodził. Podobno domknięty do 4 daje ponad 150 linii / mm. Warto poczytać o tym szkle - jest tam też kilka krytyk (ciężko działający pierścień ostrości, ktoś tam widział jakieś AC - ale to były jednostkowe przypadki)...
tak jasne szklo nie ma szansy uniknac AC bez przymkniecia. no ale swiatlem 1.4 przeciez nie robi sie landszaftow tylko portrety, a przy stosunkowo niskim kontrascie sceny AC raczej nie maja szans sie pojawic

Cytat Zamieszczone przez Calliactis
Pancolar jest jak dla mnie niedoścignioną jakości - którą widziałem na powiększeniach, ale sam nie miałe 'szczęścia' robić tym zdjęć...
musze powiedziec, ze jakosciowo Pentacon 2.8/135 podoba mi sie nie mniej niz Pancolar. strach pomyslec czego dokona slawny Sonnar o tej samej ogniskowej


Cytat Zamieszczone przez Calliactis
Pelang - z tego co widziałem to daje naprawdę ciekawe efekty - szkoda, że przy dSLR zrobi się z tego już 12mm ale i tak 'pomacać' to warto...
ech... na tej grupie wylicza sie 12,8mm ;-) 12mm to u "zoltkow"