Pokaż wyniki od 1 do 10 z 17

Wątek: Czym jest "kontrast" obiektywu?

Mieszany widok

  1. #1
    Pełne uzależnienie Awatar ewg
    Dołączył
    Sep 2006
    Posty
    1 079

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kubaman Zobacz posta
    Bardzo ciekawy tekst, którego autor rozróżnia 3 rodzaje kontrastu: ten na odbitkach, ten obiektywów i jeszcze kontrast lokalny (chyba i obiektywów i odbitek). W pierwszej chwili myślałem, że kolega trafił z tym linkiem w samo sedno, ale w miarę czytania.... Niby te 3 "kontrasty" da się jakoś odróżnić, ale jak mam być szczery, to wszystko jest przecież jeden i ten sam kontrast. No bo jak mamy odbitkę o dużej rozpiętości od najciemniejszego do najjaśniejszego to przecież jednocześnie taka odbitka rozróżnia najwięcej subtelnych różnic toanlnych między sąsiadującymi punktami czy liniami (oczywiście pod warunkiem, że odbitka nie została sztucznie rozciągnięta tonalnie przed odbiciem), no i jednocześnie w takim przypadku możemy mieć do czynienia z idealnym kontrastem lokalnym, czy to w światłach czy cieniach... Więc po co tyle gmatwania?

    Problem wciąż wg mnie sprowadza się do, jak to ujął inny przedmówca, "równiania w dół" czyli od obiektywu poprzez matrycę do kontrastu odbitki. No bo jak tu nie równać w dół? W niektórych sytuacjach się po prostu inaczej nie da. I właśnie wtedy przydałaby się wspomniana "wazelina" na szkło (wierzę, że to nie był żart :-P ), czyli jakaś dobra metoda zminiejszania kontrastu szkła... Nie wiem jak się rysuje przyszłość jeśli chodzi o rozpiętość tonalną matryc, ale śmiem twierdzić, że choćby z winy marketingu (wyciskanie kasy z każdej technologii do granic możliwości) jeszcze długo nie uda się na matrycę zrzucić wszystkiego co przedstawia wspomniana scena śnieżna, jeszcze pod słońce, albo bardziej życiowo, postaci w cieniu drzewa na tle mocno nasłonecznionej białej ściany kościoła (nie włączając flasha). Podobno klisze były pod tym względem nawet ciut lepsze od matryc... Fotografowanie przy takich ograniczeniach matrycy (pomińmy już odbitkę) sprowadza się nie tylko do kadrowania sceny, ale co trudniejsze do "kadrowania" rzeczywistego spektrum tonalnego przez wąskie gardło, jakim jest matryca.

    Zastanawiam się czy nie dałoby się nałożyć dwóch identycznych fotek - jednego prześwietlonego a drugiego niedoświetlonego - żeby w efekcie powstało jedno o nieco mniejszym kontraście, ale o wiele większą rozpiętością tonalną, ułatwiając w ten sposób robienie bardzo trudnych tonalnie scen. Photoshop? Jaka procedura?

    Tutaj pojawia się jeszcze jedno wąskie gardło czyli 24-bitowa głebia kolorów... Czy w tych ośmiu bitach na kanał da sie jeszcze zmieścić większy kontrast, gdyby w przyszlości powstały lepsze matryce? Ehhh... :rolleyes:

  2. #2
    Początki nałogu
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    54
    Posty
    416

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ewg Zobacz posta
    Problem wciąż wg mnie sprowadza się do, jak to ujął inny przedmówca, "równiania w dół" czyli od obiektywu poprzez matrycę do kontrastu odbitki. No bo jak tu nie równać w dół? W niektórych sytuacjach się po prostu inaczej nie da. I właśnie wtedy przydałaby się wspomniana "wazelina" na szkło (wierzę, że to nie był żart :-P ), czyli jakaś dobra metoda zminiejszania kontrastu szkła... Nie wiem jak się rysuje przyszłość jeśli chodzi o rozpiętość tonalną matryc, ale śmiem twierdzić, że choćby z winy marketingu (wyciskanie kasy z każdej technologii do granic możliwości) jeszcze długo nie uda się na matrycę zrzucić wszystkiego co przedstawia wspomniana scena śnieżna, jeszcze pod słońce, albo bardziej życiowo, postaci w cieniu drzewa na tle mocno nasłonecznionej białej ściany kościoła (nie włączając flasha). Podobno klisze były pod tym względem nawet ciut lepsze od matryc... Fotografowanie przy takich ograniczeniach matrycy (pomińmy już odbitkę) sprowadza się nie tylko do kadrowania sceny, ale co trudniejsze do "kadrowania" rzeczywistego spektrum tonalnego przez wąskie gardło, jakim jest matryca.
    Zwróć uwagę na to, co napisał piast9 - w pierwszej części dokładnie opisał to co potocznie określane jest "kontrastem obiektywu".
    Spadek kontrastu poprzez obiektyw jest zawsze zjawiskiem nieporządanym, bo dobywa się w nie tak jakbyśmy chcieli - ciemne fragmenty obrazu nie zyskują jasności dlatego że są ciemne, tylko dlatego że trafia tam rozproszone światło z innych części sceny.

    Cytat Zamieszczone przez ewg Zobacz posta
    Tutaj pojawia się jeszcze jedno wąskie gardło czyli 24-bitowa głebia kolorów... Czy w tych ośmiu bitach na kanał da sie jeszcze zmieścić większy kontrast, gdyby w przyszlości powstały lepsze matryce? Ehhh... :rolleyes:
    Jaka 24-bitowa głebia kolorów? Chyba w wynikowym JPEGu?
    Z matrycy dostajemy w RAWie 12bit/kolor, a Photoshop obrabia w 16bit/kolor.
    Spokojnie wystarczy.

  3. #3
    Początki nałogu Awatar piszczal
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Lublin
    Wiek
    51
    Posty
    459

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ewg Zobacz posta
    Zastanawiam się czy nie dałoby się nałożyć dwóch identycznych fotek - jednego prześwietlonego a drugiego niedoświetlonego - żeby w efekcie powstało jedno o nieco mniejszym kontraście, ale o wiele większą rozpiętością tonalną, ułatwiając w ten sposób robienie bardzo trudnych tonalnie scen. Photoshop? Jaka procedura?
    klasyczny HDR z kilku rawów i PS CS2 lub Photomatix
    aktualnie: Canon EOS R6 | Sigma A 35/1.4 DG HSM | Canon 135/2 L | Canon 16-35/4 L

  4. #4
    Pełne uzależnienie PREMIUM member Awatar MMM
    Dołączył
    Mar 2006
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    47
    Posty
    4 250

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ewg Zobacz posta
    Zastanawiam się czy nie dałoby się nałożyć dwóch identycznych fotek - jednego prześwietlonego a drugiego niedoświetlonego - żeby w efekcie powstało jedno o nieco mniejszym kontraście, ale o wiele większą rozpiętością tonalną, ułatwiając w ten sposób robienie bardzo trudnych tonalnie scen. Photoshop? Jaka procedura?
    Standardowy sposób obróbki zdjęć krajobrazu. Poszukaj pod hasłem HDR.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •