Sprzętowa kalibracja dotyczy każdego rodzaju ingerencji w tablicę LUT monitora. To właściwie odróżnia kalibrację od profilowania. W monitorach dysponujących wewnętrzną reprezentacją barwy o szerokości od 10 do 16 bitów na kanał, nie ma zawężenia palety.
W zastosowaniach związanych z edycją video lepiej sprawdzi się S2411W z uwagi na mechanizmy pozwalające na ocenę, jak obrabiany materiał będzie wyglądał na urządzeniu końcowym.
Ostatnio edytowane przez Tom01 ; 14-08-2007 o 23:36 Powód: Automerged Doublepost
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
e-mail: color@mastiff.pl
Wątek zrobił się strasznie pseudotechniczny i "lansowy" (Dell kontra Eizo).
Od prawie miesiąca mam w studiu 2 szt. monitorów EIZO CG241W.
Bardzo dobre monitory, nie powiem, Jednak strasznie żałuję, że nie mozna już dostać Samsungów 214T - w styczniu zeszły do ceny ok 1800 zł i zniknęły z rynku. Szkoda niesamowita.
Co z tego, że nie miały kalibracji sprzętowej (po podłączaeniu DVI mozna regulowac tylko kontrast i jasność) - skoro fabrycznie były tak ustawione, że gamma wychodziła w nich 2,2, i temperatura 6300-6600 K (w zalezności od egzemplarza, a miałem do czynienia z wieloma) - wystarczało samo profilowanie z ustawieniem poziomu jasności i wszysto było piękne.
W tej chwili często przesiadam się między Eizo i Samsungami i w codziennej pracy nie widzę praktycznie jakościowych różnic.
Może od pewnego poziomu monitora wszelkie różnice są tylko marketingiem i wyciąganiem pieniędzy z kieszeni?
Gdybym kupił zamiast Eizo Samsungi ucierpiałoby może moje poczucie wartości (hehe), ale na pewno nie jakość zdjęć - a 10 000 zł różnicy spożytkowałbym na inny osprzęt w firmie...
Ale nie ma już dobrych Samsungów na rynku... Szkoda
Nieważne, jaki sprzęt posiadasz. Ważne, jak go potrafisz wykorzystać.
Tom01 :nic nie jest idealne a w twoich słowach wychodzi na to że eizo to idealny sprzęt.... gościu nie pisał tylko o edycji video ale także o obróbce fotografii... proponując mu monitor przeznaczony np do edycji w office za taką cene to chyba nie o to chodzi ...Jakość nie wierzę w tą bezstratną kalibrację tak jak w reklamy proszków które po ich użyciu oddają ubrania jak nowe niezależnie od ilości prań i o tym samym kolorze, tylko po co wydają w takim razie nowe modele jak stare już to robiły ?!
Jeśli chodzi o samsungi to też w nich z tego co wiem można regulować sporo wystarczy włączyć ekran serwisowy pewnie w ten sam sposób jak w dellu i HP
Ostatnio edytowane przez waskowiak ; 15-08-2007 o 01:26
Nie tylko Eizo robi dobre monitory. Jednakowoż z jednej strony kol. Waskowiak prowadzi niezwykle bogatą merytorycznie krucjatę pod sztandarem "po co Eizo skoro lepszy jest Dell", a z drugiej strony, ciężko w ofertach konkurencji o porównywalne modele z podobnych poziomów cenowych. To, siłą rzeczy prowokuje do polecania. Szczególnie po ostatnich obniżkach.
Fotografia to nie jest bardzo wymagająca dziedzina. Najlepszym dowodem jest użytkowanie przez wielu ludzi, z sukcesami tanich, nie dedykowanych, monitorów. Jednakowoż sprowadzanie do wspólnego mianownika monitorów różniących się zasadniczo pod wszystkimi względami, jest zbyt daleko idące. Może to prowadzić do nieporozumień i absurdalnych wniosków.
Faktem jest, że można ustawić nawet kiepski monitor aby fotografia wyglądała w zasadzie identycznie jak odbitka z labu. Nawet laptopa. Zasadniczo, wystarczy poprawny punkt bieli i nie za bardzo skopana gamma. Jest to jednakowoż wynik małych wymagań labu i często też użytkownika, a nie jakości samego monitora. Jego wady wyjdą tak czy siak w różnych sytuacjach. No i trzeba zauważyć, że przeciętny Kowalski nie ustawi go. Czeka go długa i czasami bezowocna walka ze sprzętem.
W miarę wzrostu ceny różnice maleją. W zasadzie monitory z przedziału ok 5 tys zł już nie mają defektów kolorystyki i gradientów. Dalsze udoskonalanie dotyczy niuansów.
To nie jest kwestia wiary.
Menu serwisowe monitora jest z reguły bezużyteczne w kwestii usuwania defektów obrazu.
Ostatnio edytowane przez Tom01 ; 15-08-2007 o 09:44 Powód: Automerged Doublepost
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
e-mail: color@mastiff.pl
oczywiście że nie wiary tylko kwestia faktów
przytoczę artykuł z strony
http://monitory.mastiff.pl/faq.php?I...89095495eb1df5
Strona główna » Info » FAQ
Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi *
* Odpowiedzi na zadawane przez Państwa pytania formułowane są na podstawie wiedzy i doświadczenia naszych pracowników i nie mogą być kojarzone ze stanowiskiem producentów sprzętu.
Pytanie:
Kalibracja sprzętowa czy programowa?
Odpowiedź:
Kalibracja sprzętowa bywa często utożsamiana z faktem użycia zewnętrznego kalibratora - wspomagającego proces kalibracji. Jest to oczywiste nieporozumienie. Kalibrując "normalny" monitor za pomocą "sprzętu" - jakim jest kalibrator, możemy mieć do czynienia z typową kalibracją programową. Aby łatwiej zrozumieć różnicę między kalibracją sprzętową i programową warto ściślej zdefiniować te dwa pojęcia: kalibracja programowa monitora to proces regulacji wyświetlanego obrazu ingerujący w informacje o kolorze, a kalibracja sprzętowa monitora to proces regulacji wyświetlanego obrazu bez takiej ingerencji - a wpływający jedynie na nastawy sprzętowe danego monitora.
Najłatwiej opisać różnice między kalibracją sprzętową i programową na przykładzie konkretnego parametru jakim może być biel ekranu charakteryzowana temperaturą w skali Kelvina. Dla uproszczenia założymy, że monitor jest sterowany tradycyjną kartą graficzną z paletą 16.7mln kolorów (8 bitów na kanał). Każdy z kanałów (R, G, B) może przyjąć stan z zakresu od 0 do 255, gdzie poziom 0, 0, 0 oznacza całkowitą czerń, a poziom 255, 255, 255 - całkowitą biel. W rezultacie sterowania kartą graficzną można uzyskać 256 ustawień dla każdego koloru, co daje wartość (256x256x256) = 16,7mln kombinacji. Wartość 16,7mln odpowiada więc liczbie wszystkich dostępnych barw jakie możemy uzyskać na monitorze za pomocą konkretnej karty graficznej. Przyjmijmy również założenie, że nasz monitor przed kalibracją wyświetla biel o temperaturze 7500K a biel, którą chcemy osiągnąć po kalibracji ma np. temperaturę 6500K.
Podczas kalibracji programowej urządzenie kontrolno-pomiarowe (kalibrator) analizuje temperaturę bieli . Dane pomiarowe trafiają do oprogramowania kalibracyjnego, które porównuje to co monitor w danym momencie wyświetla z tym co faktycznie wyświetlać powinien. Temperatura bieli 7500K wyświetlana przez monitor przed kalibracją posiada więcej składowej niebieskiej, niż zakładana biel kalibracyjna o temperaturze 6500K. Wniosek jest taki, że dominującą niebieską składową należy osłabić. W procesie kalibracji składowa niebieska zostaje więc zredukowana poprzez ingerencję programową w ustawienia karty graficznej. I tak, po kalibracji programowej, maksymalna wartość kanału niebieskiego będzie mogła przyjmować wartości z zakresu od 0 do np. 220. Dla przypomnienia, przed kalibracją kanał niebieski - tak jak pozostałe kolory, mógł przyjmować wartości od 0 do 255. Jaki jest więc ostateczny rezultat po przeprowadzeniu takiej kalibracji? Owszem, uzyskaliśmy pożądaną temperaturę bieli 6500K, ale odbyło się to kosztem dostępnej palety kolorów ponieważ kalibracja programowa zredukowała ją z palety 16,7mln (R 256 x G 256 x B 256) kolorów do 14,4mln (R 256 x G 256 x B 220). Reasumując, po takiej kalibracji monitor został skalibrowany do zakładanych wartości, ale teraz pracujemy na znacznie mniejszej palecie kolorów, często zresztą nie zdając sobie z tego sprawy.
W przypadku wykonania kalibracji sprzętowej rzecz wygląda oczywiście inaczej -pracujemy na pełnej palecie kolorów (16,7mln) również po zakończeniu tego procesu. Dzieje się tak ponieważ oprogramowanie kalibracyjne nie zmienia ustawień karty graficznej, lecz ingeruje, poprzez specjalne układy elektroniczne monitora, w jego nastawy fizyczne. Łatwo można więc wywnioskować, że tylko "rzeczywista" kalibracja sprzętowa pozwala w pełni wykorzystywać możliwości kart graficznych i monitorów. Jest ona możliwa - dzięki szczególnym charakterystykom konstrukcyjnym, tylko w najwyższej klasie monitorów CRT do przeznaczonych kontroli koloru, takich jak: BARCO Calibrator, Radiuss PressView czy SONY Artisan.
W przypadku tradycyjnej technologii LCD kalibracja sprzętowa monitora nie jest możliwa. Powodem jest wspominany już wcześniej sposób podświetlania matrycy - za pomocą świetlówek fluorescencyjnych. Mają one stałą temperaturę bieli, której nie daje dowolnie modyfikować, co praktycznie uniemożliwia wykonanie kalibracji sprzętowej. Problem ten dotyczy również klasy typowych monitorów LCD z kalibracją, dedykowanych do kontroli kolorów. W takich specjalizowanych monitorach LCD paleta kolorów nie jest co prawda zawężana na poziomie karty graficznej, ale redukcja ta odbywa się na poziomie tablicy kolorów samego monitora. Jest to rozwiązanie lepsze niż degradacja palety na poziomie karty graficznej, lecz ciągle "redukcja skali barwnej" jest bardzo znacząca. Dopiero w wypadku monitora LCD LED - NEC Reference 21 można rzeczywiście dokonać pełnej kalibracji sprzętowej - bez konieczności zawężania palety kolorów karty graficznej czy tablicy kolorów samego monitora. Pozwala na to sterowalne podświetlanie matrycy za pomocą diod LED RGB . Proporcje emisji światła z diod R, G i B można zmieniać płynnie, dostosowując biel do wartości kalibracyjnych.
Źródło: Perfekt System
Widzę, że nie rozumie Pan pewnych rzeczy. Wyjaśniam zatem, że w monitorach o których mowa powyżej, czyli z min 10 bitowym kolorem, paleta to 1024 odcienie na kanał a nie 256. Daje to łączną paletę 1,07e9 odcieni. Zawężenie palety monitora w wyniku mapowania jest oczywiście degradacją, ale po to jest nadmiarowa, aby paleta wynikająca ze sterowania 8 bitowego, 16,7e6 odcieni, nie była uszczuplona.
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
e-mail: color@mastiff.pl
dzieki za rady.niestety,zamowilem juz samsunga 215tw,zobacze,potestuje.w pracy uzywam samsunga 213t i jest calkiem przyzwoity.jak bedzie nie taki jak oczekuje to zastanowie sie nad zakupem w granicach 4k w przyszlym roku.trudno....
C-F-K - forever
po chwili namysłu rzeczywiście mogę się zgodzić być może na tej stronce co zacytowałem pominęli pewne fakty że wewnątrz niektórych monitorów jest tablica 14bit
na stronce Perfekt system podają
przestrzeń AdobeRGB używana w profesjonalnej fotografii cyfrowej
a więc jednak większa przestrzeń barw jest zaletą dla fotografów bardziej wymagających...... wydaje się że NEC SpectraView Reference 21 jest propozycją zdecydowane lepszą od każdej z firmy Eizo w obecnej chwili
Sugeruję zagadnąć Tomka Urbanowicza i zapoznać się z jego bojami w skalibrowaniu takiego monitora. Zdecydowanie odradzam. W podobnym przedziale cenowym rozsądniej jest nabyć przyzwoitą 19-tkę.
Nec SV Reference 21 to monitor pokrywający z zapasem AdobeRGB. Osiągnięto to właśnie przez bliską ideału czystość widma podświetlenia. Ciekawostką jest, że taki sam wynik, firma Eizo osiągnęła na klasycznym podświetleniu, w modelu CG221. Który lepszy? Chyba nie da się tego rozstrzygnąć.
Ostatnio edytowane przez Tomasz1972 ; 15-08-2007 o 22:08 Powód: Automerged Doublepost
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
e-mail: color@mastiff.pl