Można przyjąć, że standardowy obserwator zauważa różnicę barw następująco:
* 0 <ΔE < 1 - nie zauważa różnicy,
* 1 <ΔE < 2 - zauważa różnicę jedynie doświadczony obserwator,
* 2 <ΔE < 3,5 - zauważa różnicę również niedoświadczony obserwator,
* 3,5 <ΔE < 5 - zauważa wyraźną różnicę barw,
* 5 < ΔE - obserwator odnosi wrażenie dwóch różnych barw.
Źródło: Wikipedia
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Profesjonalne Nec Spectraview też są nierówne i nie przeszkadza to im być sprzętem zawodowym.
Taki drobiazg prawda? Prosiłem o wyjaśnienie dlaczego, ale nic to. Jeśli Państwo pozwolą, wyjaśnię od podstaw.
Jak zrobić, aby monitor miał małą ΔE? Kluczem jest metoda pomiaru.
Założeniem kalibracji jest wyznaczenie punktu bielu i wykreślenie przybliżonej krzywej korekcji. Robi się to dosłownie w kilku punktach. Jak monitor się zachowa poza punktami pomiarowymi, jest problemem producenta. Podczas procesu kalibracji/profilowania, punktami pomiaru są czyste (255) barwy podstawowe RGB, oraz ich proste kombinacje. Nie poddaje się pomiarom odcieni skomplikowanych, np 128, 17, 1. Odchyłka mierzona dla czystych barw jest wprost proporcjonalna do jakości filtrów barwnych RGB w wyświetlaczu. Szczególnie kiedy komórka LCD jest otwarta całkowicie, na efekt nie wpływa nic więcej. Czym lepszy jakościowo filtr, tym dla tych barw niższa ΔE.
Powyższe właśnie zaobserwowaliśmy w teście Tomka. Wszak w modelu SM970P siedzi dość wysokiej jakości, prawie ten sam wyświetlacz co w S1931. Problem z gradientem, świadczy, że zaczynają się schody w sterowaniu wyświetlaczem i zaczyna się wówczas, kiedy monitor ma wyświetlić trudniejsze poziomy jasności. Na przykład fotografię. Jeśli producent się nie przyłożył, pojawiają się przebarwienia i schody. Precyzyjne sterowanie ciekłymi kryształami, wymaga specjalistycznych układów z zaprogramowanymi nieliniowymi charakterystykami kolorymetrycznymi światła, które przez nie przechodzi. Oczywiście dla wszystkich poziomów otwarcia i wszystkich kanałów. Chcąc zatem zbadać ile rzeczywiście monitor jest wart, trzeba mierzyć odcień po odcieniu, wszystkie kombinacje. Niestety nie jest to wykonalne w warunkach amatorskich.