Masz problem z kolorem, wal śmiało!
e-mail: color@mastiff.pl
Akurat na prad.de pojawił się teścik tego monitora:
http://www.prad.de/new/monitore/test...-hc-teil9.html
O Delcie <1 można tylko pomarzyć...
Tego monitora nie można skalibrować. Wykonał Pan profilowanie, a to jest spora różnica.
Nie neguję tego. Granica akceptacji jest płynna i zależna od osobistych preferencji. Do zgodności barwnej z wydrukiem można zmusić nawet bardzo tanie i bardzo kiepskie monitory. Warto jednak wiedzieć, że dzieje się tak przez znajdowanie, zazwyczaj bardzo wąskiego, wspólnego mianownika pomiędzy urządzeniami.
Monitor zasługujący na miano nadającego się do grafiki, nie ma tego typu ograniczeń lub ma je małe. Na monitorze symuluje się zachowanie printer'a, czy labu, a nie brutalnie obcina paletę w zakresach gdzie przekłamuje. Przykładem mogą być, ostatnio poruszane w wątku, kilka modeli Samsunga. Ich problemem było spore przekłamywanie w cieniach. Można na nich pracować, wielu ludzi pracuje, ale aby uzyskać jako taką zgodność, cienie trzeba uciąć.
Ogólnie potwierdzają się cechy podobieństwa do 2007WFP i 2407WFP, jak np złe podświetlenie. Przy tak dużym ekranie nie wystarczy zapakowanie kilku świetlówek, potrzebna jest elektroniczna stabilizacja lamp. Z kilku marek produkujących monitory od 24 do 30" tylko jedna (zgadnijcie która) ma taki wynalazek, zresztą objęty patentem i ciężko w tej kwestii w ogóle o jakiekolwiek porównania. Jednak wracając do HC, z kalibracją do sRGB, zdecydowanie coś jest nie tak. Defekty katastrofalne. Pomijam niebieski, bo to cecha wyświetlaczy tej rodziny, ale pozostałe wyniki pomiarów są beznadziejne. Nawet Benq mniej kłamie, a to tylko kilka prostych kombinacji barw podstawowych, jak np 0,128,128. Co będzie w delikatnych odcieniach? Masakra. Może to błąd procedury, choć ciężko mi określić sytuację kiedy takie odchyłki mogłyby mieć miejsce. Podejrzewam, że winę ponoszą za to specjalizowane układy sterowania wyświetlaczem, odpowiedzialne za kontrolę koloru. Wszystko wskazuje na to, że firma idąc po kosztach zastosowała tanie, dostępne w handlu, kontrolery Genesis wywleczone z techniki TV.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
A co do przytyków Dell versus Eizo, proszę zwrócić uwagę, że nawet Prad, który testuje bardzo ogólnie, przyznał najprostszej, biurowo-prezesowej odmianie 24" Eizo S2431W, oczko wyższą ocenę, niż najwyższemu modelowi Dell'a 2407WFP-HC.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Proszę o wykazanie związku pomiędzy gamutem a dokładnością przejść tonalnych.
Ostatnio edytowane przez Tom01 ; 05-10-2007 o 01:18 Powód: Automerged Doublepost
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
e-mail: color@mastiff.pl
Mam parę pytań do Tom01:
1. Dlaczego odświeżanie 60 Hz jest optymalne? Czy wyższe częstotliwości powodują zmęczenie oczu?
2. Podobne pytanie co do jasności - im mniejsza podawana przez producenta jasność w cd/m2, tym przyjemniej się pracuje?
2. Jaka jest różnica w używaniu monitora z czarną lub szarą obudową? Wydaje mi się, że na szarej powierzchni łatwiej określić, czy światło ma jakieś zafarby.
3. Czy do monitorów klasy Eizo S1931 można dokupić osłony przeciwsłoneczne? Jeśli nie, to od jakich modeli jest taka możliwość?
40D + 17-55/2.8 IS USM + 85/1.8 USM + 580EX + Stofen
Pretec 4 GB x133 + Kingston 1 GB x50 + Manfrotto 728B
Lowepro Stealth Reporter D400 AW + Lowepro Nova 2 AW
Moje zdjęcia na Jelonce.com, plfoto i galerii ZSO nr 1 im. S. Żeromskiego w Jeleniej Górze
Mój fotoreportaż z XV Finału WOŚPu i zdjęcie tygodnia na fotopolis.pl
Z tego co swego czasu napisał Karl Lang (twórca monitorów Radius PressView i Sony Artisan), to owszem, związek taki istnieje. W swojej wypowiedzi przestrzegał przed kupowaniem monitorów o szerokim gamucie, gdyż jego zdaniem przy 8 bitowej palecie dystans kolorymetryczny pomiędzy kolejnymi odcieniami będzie zbyt duży, co przekłada się właśnie na bardziej sposteryzowane przejścia tonalne.
By wyrazić rzecz prostymi słowy - zdaniem Karla Langa w monitorach z szerokim gamutem przejścia tonalne są do d....
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Swego czasu obiło mi się o uszy, że kolorymetr i1 kiepsko się sprawdza przy kalibracji monitorów o szerokim gamucie. Być może zatem lepsze wyniki dałaby w tym wypadku kalibracja spektrofotometrem? Jeśli tak, to mam dobrą nowinę dla użytkowników Della - akurat jest teraz promocja i i1pro Design LT kosztuje jedyne 3600PLN brutto!
Bo monitor LCD... "się nie odświeża"![]()
Ostatnio edytowane przez czornyj ; 05-10-2007 o 10:03 Powód: Automerged Doublepost
http://monitory.mastiff.pl/faq.php?ID=26
Nie chodzi o jasność maksymalną podawaną na ulotce, a o możliwość ustawienia do warunków i preferencji. W dzień na podwórku 500cd/m^2 będzie mało, w biurze 150cd/m^2 to optimum, a wieczorem w domu 60cd/m^2 może razić.
Specjaliści mający udział w tworzeniu norm TCO twierdzą, że szara/srebrna ramka wokół ekranu powoduje mniejszy dyskomfort przy przeniesieniu wzroku z jasnego obrazu, niż czarna. W praktyce nie ma to żadnego znaczenia i nie słyszałem nigdy o rzekomym rzeczywistym większym dyskomforcie. Co więcej, cała masa sprzętu profi, używanego przecież wiele godzin dziennie jest czarna i jakoś nikomu to nie przeszkadza. Jest jeszcze jeden aspekt. Osłony przeciwsłoneczne używane w wielu branżach, aby spełniały swoje zadanie są czarne. Co za sens wieszać ją na szarym monitorze?
Nie, nie można. W przypadku Eizo od modelu S2000 w górę.
Właśnie o to chodzi. Nie podważałem istnienia związku gamutu z dokładnością przejść, a prosiłem Pana Waskowiaka o napisanie tego i między wierszami, wyciągnięcie wniosków. Wbrew temu co pisał, na tego typu monitorach przejścia są teoretycznie gorszej jakości, niż na monitorach "normalnych". W praktyce nie widać różnicy na dwóch postawionych obok monitorach jeden zwykły a drugi wide gamut, jednak formalnie nie można powiedzieć, że jest odwrotnie. Można to wykazać pomiarowo.
Do monitorów wide gamut zaleca się spektrofotometr. Kalibrowałem takie monitory I1 i efekt był normalny, choć zalecenia mówią o możliwym wyjściu monitora z zakresu pomiarowego czujnika. Na pewno wyniki są bez sensu przy Spyderze. Sprawdzone.
A co do wyników Della, to kalibracja z dużymi błedami była w przestrzeni sRGB.
Ostatnio edytowane przez Tom01 ; 05-10-2007 o 10:51 Powód: Automerged Doublepost
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
e-mail: color@mastiff.pl
Czarna czy biała/szara obudowa .
Tylko czarna .
1. Plastik ma to do siebie, że z czasem żółknie , więc opieranie się przy obróbce na szarej/białej ramce monitora nie ma sensu .
2. Większość lcd ma problemy w cieniach , więc zestawienie z szarą/białą ramką wizualnie jeszcze zwiększy kontrast w cieniach. ( przy jasnym ciemne staje się ciemniejsze )
3. Czarne monitory + osłona wyglądają ( tak jak puszki ) bardziej profi![]()
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
e-mail: color@mastiff.pl
Też w tym temacie pobawiłem się w testera i utworzyłem tabele z wynikami profili po kalibracji.
Prosze tego nie traktować jako wyrocznie broń Boże![]()
Tomasz czy możesz jakoś skomentować laikowi tę powyższą tabelę? Co oznaczają te wartości chociażI kolejna rzecz - jak już dajesz tabelę w której porównujesz jakieś laptopy, to daj ich pełną nazwę zamiast [...]
![]()
Pkt 8 Regulaminu - niedozwolona stopka tu była...