Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 13

Wątek: DSLR-fotografowanie we wnętrzach bez flesza

  1. #1

    Domyślnie DSLR-fotografowanie we wnętrzach bez flesza

    Chciałbym prosić o ewentualne rady jak poprawić jakość zdjęć wykonywanych aparatem cyfrowym (lustrzanka - iso nawet w przedziale 50-3200) bez flesza w pomieszczeniach np. kościołach, które na ogół nie są zbyt dobrze "doświetlone", ale używanie lampy jest tam nie zalecane z różnych względów?
    Albo z prozaicznej przyczyny - wysiadła lampa, albo mamy aparat bez lampy.
    Ja wiem - przynajmniej statyw, długie czasy naświetlania - ale często jest to niemożliwe do spełnienia: mamy zbyt mało czasu, a zbyt wiele do zrobienia wewnątrz. Ktoś nam stoi za plecami, ktoś popędza, itp.itd.
    Na co wtedy zwracać szczególnie uwagę? Wysokie ISO na ogół daje dość dobre rezultaty, ale przy dokładniejszym oglądaniu widać trochę szumów - niby można się do tego przyzwyczaić, wygląda trochę jak faktura farby lub tynku.
    Inny problem to robienie zdjęć obiektów skrajnie różnie oświetlonych - np. jakiś zabytek i na nim słońce, że trudno nawet patrzeć, ale w połowie tego zabytku cień drzew, prawie czarny, a nad zabytkiem liście drzew oświetlone mocnym słońcem, a jeszcze wyżej ciemne chmury przed burzą?
    I co tu fotograf powinien zrobić? Jak wyrównać te skrajne zakresy naświetleń, aby wszystko na zdjęciu z aparatu cyfrowego "wyszło" poprawnie?
    Z góry dziękuję za wyrozumiałość.

  2. #2
    Początki nałogu
    Dołączył
    Apr 2006
    Miasto
    3Miasto
    Wiek
    50
    Posty
    387

    Domyślnie

    W!

    Bardzo dziwny post, imho.
    Po krotce: ISO, jasne szklo na maksymalnej przeslonie. Statyw to oczywiste oraz dlugie czasy naswietlania. Niewiele mozna zrobic wiecej... Z moich doswiadczen wynika za mozna dobre zdjecia uzyskiwac na przeslonie juz 2.8 przy czasach ~1/30 i ISO min 1600 'z reki' lub 'z plecow' pomocnika ;> w dosc ciemnych miejscach. Zawsze mozna poeksperymentowac we wlasnym mieszkaniu. Zawsze znajdzie sie pomieszczenie lepiej oraz gorzej doswietlone - prawda??

    Zdrowko

  3. #3

    Domyślnie

    Dobry odszumiacz . Np NeatImage. Albo NoiseNinja. Albo wiele różnych plug-inów do PS.

  4. #4
    Początki nałogu Awatar AdrianP
    Dołączył
    Mar 2006
    Miasto
    Leszno
    Posty
    462

    Domyślnie

    W kościele ISO 800-1600, maksymalna przesłona np. f/2.8, dobry byłby IS.
    A co do kontrastowych scen to albo HDR , albo format RAW, podciągniesz potem w obróbce cienie.
    Canon EOS 20D/bg-e2/Nikon DK-21M, Tamron 28-75/2.8, Canon EF 50/1.8, Canon EF 70-200/4 L, Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6, Canon Speedlite 430EX, Sandisk Extreme III 2gb and 1gb, Kenko Teleplus 300 Pro DG 1.4x

  5. #5

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez strus_pedziwiatr Zobacz posta
    jakiś zabytek i na nim słońce, że trudno nawet patrzeć, ale w połowie tego zabytku cień drzew, prawie czarny, a nad zabytkiem liście drzew oświetlone mocnym słońcem, a jeszcze wyżej ciemne chmury przed burzą?
    I co tu fotograf powinien zrobić? Jak wyrównać te skrajne zakresy naświetleń, aby wszystko na zdjęciu z aparatu cyfrowego "wyszło" poprawnie?
    Z góry dziękuję za wyrozumiałość.
    Porada: nie robic zdjęć w takich warunkach. Poczekac aż światlo będzie bardziej łagodne, dyskretne. Jezeli zalezy ci na dobrym zdjęciu to przyjedź tam o różnych porach; rano lub po poludniu bo nie ma nic gorszego jak ostre slońce w południe. Robienie zdjęć jest wtedy koszmarnie trudne i do tego rezultaty raczej mierne. SZUKAJ śWIATłA!

  6. #6
    zło konieczne Awatar Vitez
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    19 804

    Domyślnie

    Sigma 20 1.8 , Sigma 30 1.4 (do cropa tylko) , Canon 35 1.4 (DROGI), Canon 50 1.8 lub 50 1.4. Do tego iso 800/1600.

    Mozna tez sie bawic w szkla stabilizowane (Canon 17-55 2.8 IS, Canon 17-85 IS, Canon 24-105 4 IS L), mozna sie bawic w monopody/statywy (czesto nie pozwalaja sie tak rozkladac w kosciolach), albo w tanie bo manualne odpowiedniki jasnych szkiel (mocowanie M42).

  7. #7
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    A czemu nie 35/2 albo 85/1.8?
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  8. #8
    Uzależniony Awatar Wats0n
    Dołączył
    Apr 2006
    Miasto
    Posen Bloody Posen
    Wiek
    43
    Posty
    996

    Domyślnie

    Jasne szkło i szeroko. Wówczas wydłużasz sobie znacząco "bezpieczny czas naświetlania, np. na 17 mm przy w miarę stabilnym chwycie utrzymasz nawet 1/15 sekundy. Jeżeli w kadrze nie ma ludzi - a zakładam, że chodzi o wnętrza a nie o biomasę która się w nich gnieździ - można przyiąć na czułości (np. zejść do ISO 400), i oszczędzić sobie zabawy w neat image.
    A jeżeli zależy ci na węższym kadrze - zawsze można wycropować po fakcie. W granicach rozsądku, oczywiście.
    Tako rzecze Watson.
    There are no stupid questions, just stupid people.
    Wątek galeryjny na CB/Portrety@CB/Meksyk@CB/Sport@CB //Galeria przejściowa

  9. #9

    Domyślnie

    Dziękuję za wszystkie uwagi - sądzę, że dla wszystkich rozpoczynających "zabawę" w fotografowanie będą bardzo przydatne. Same parametry techniczne ustawień aparatu, obiektywów są ważne, choć lustrzanki obecnie już dość dobrze radzą sobie z dobraniem optymalnych parametrów nawet w trybach półautomatycznych, ale faktycznie lepiej najpierw spróbować zrobić kilkanaście zdjęć w ciemnym pomieszczeniu i zobaczyć jak nasz aparat się zachowuje. Ważna jest też rada aby używać trybu RAW - zacząłem to robić od tego roku, jak nabyłem pojemniejsze karty pamięci. Na samych JPEG-ach korekta była często niemożliwa, a przy RAW-ach procent utraconych zdjęć jest już do zaakceptowania - osiągam wynik poniżej 5%, więc stresów z nieudanej podróży jest już o wiele mniej.
    Co do poszukiwania światła, to często jest to wręcz niemożliwe - jesteśmy tu i teraz o określonej godzinie, można odczekać góra kilkanaście minut, ale potem "wycieczka" musi iść dalej, gdzie indziej i trzeba za nią podążać... Pozostaje poszukiwanie odpowiedniego miejsca do wykonania zdjęcia, co często też nastręcza trudności - mur, fosa, przepaść, itd.
    Stąd jeszcze jedno pytanie/prośba: jak optymalnie robić zdjęcia w deszczu (niezbyt dużym) albo przy bardzo dużym lub całkowitym zachmurzeniu, co na szlakach turystycznych zdarza się bardzo często? Efekty w takich warunkach uzyskiwane są bardzo często dość mierne. Cóż, bez światła to i Salomon dobrych fotek nie zrobi... ale może przynajmniej zatrzyma w kadrze w przyzwoitej jakości wspomnienia z podróży. Chciałoby się w takich warunkach otrzymać zdjęcia o pięknych kolorach - tego przynajmniej oczekuje pozująca połowica, a tu wychodzą szare plamy...Czy pozostaje w takich wypadkach tylko późniejsza obróbka komputerowa?
    Licząc na dalszą wyrozumiałość i dalsze cenne uwagi życzę miłego dnia, ale muszę już oddalić się od komputera i udać się do pracy...

  10. #10
    Pełne uzależnienie Awatar trampek
    Dołączył
    Jul 2006
    Miasto
    Rzeszow, Poland
    Wiek
    43
    Posty
    1 546

    Domyślnie

    albo RAW na powiedzmy -1,5EV nawet przy f4 (jak nie masz jasniejszego szkla) czasy beda szybsze niz przy 2,8 na 0EV. potem acr i podciagasz , lekkie odszumienie i wszytsko ok.
    R5, R6,RF10-20, RF1535, RF2870, RF50L, RF85L, RF70200 2.8, M1 Max

Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •