Strona 3 z 5 PierwszyPierwszy 12345 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 21 do 30 z 48

Wątek: WB / Expodisc

  1. #21
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez quant Zobacz posta
    ...Jeśli ustawię balans bieli na katkę w oświetleniu słonecznym, to w ten sposób usunę ze zdjęcia ciepły odcień pochodzący ze słońca np. ta sama kartka umieszczona z powrotem w świetle słonecznym będzie na zdjęciu szara, gdy w rzeczywistości powinna mieć ciepłe zabarwienie....
    Jakość papieru ma ogromne znaczenie. "Normalny" papier do drukarki/ksero jest biały tylko z nazwy. Spróbuj użyć papieru foto (matowy) - wyniki moga być trochę różne.

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  2. #22
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Feb 2005
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    27

    Domyślnie

    Może rzeczywiście wszystko sprowadza się do tego, że używam białej kartki.
    Domyślam się, że Expodyski, Whibale jak i w pewnym stopniu papier fotograficzny są niezależnie od oświetlenia szare dla naszych oczu (np. w słońcu nie mają ciepłego odcienia).

    Aż nie chce mi się wierzyć (muszą to sprawdzić), że tak dobrze działa "automatyczny" balans bieli w naszych oczach. Świadczyłoby o tym właśnie to, że niezależenie od oświetlenia taki ExpoDisk/Whibal jest w naszym odczuciu szary.

  3. #23

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Golinski Zobacz posta
    Ten gadżet to po prostu centralnie ważony pomiar temperatury światła. (...) Ten przyrząd zamiast mierzyc barwę światła padającego na obiekt, mierzy barwę światła padającego na aparat...
    Zawsze można pójść w miejsce sceny i "sfotografować stanowisko aparatu". Będziemy mieli pomiar światła padającego na obiekt. Nie wyobrażam sobie wykładania szarej kartki np w kościele A tak możemy mieć próbkę światła. Pamiętam zdjęcia robione w kościele z zółtymi szybami w oknach (jeszcze na filmie) długo musiałem przekonywać gościa w labie o ustawienie naświetlenia.

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    Noooooo..... za coś takiego zapłacić 100 USD to trzeba być naprawde hobbystą

    Zmatowiony kawałek plastiku - np. stare pudełko po filtrze albo pokrywka z płyty CD - da efekt zbliżony duuuuużo taniej

    Matowić najlepiej piaskarką ale można drobnym papierem ściernym.
    proponuję do działu "Tips & Tricks"

    Pozdrawiam Bartosz

  4. #24
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bart07 Zobacz posta
    Zawsze można pójść w miejsce sceny i "sfotografować stanowisko aparatu". Będziemy mieli pomiar światła padającego na obiekt. Nie wyobrażam sobie wykładania szarej kartki np w kościele ...
    Tj. fotografując np. Giewont najpierw trzeba się tam wdrapać?

    Fotka WhiBal'a albo kawałka papieru w kościele raczej sensacji nie wzbudzi. Na różnorodne (mieszanie) oświetlenie i tak to marne lekarstwo. No i zawsze pozostaje pytanie czy taki super precyzyjny (rzekłbym naukowy) WB jest w fotografii wogóle potrzebny.

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  5. #25
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    No i zawsze pozostaje pytanie czy taki super precyzyjny (rzekłbym naukowy) WB jest w fotografii wogóle potrzebny.
    Właśnie, zwłaszcza przy mieszanym swiatle, trzeba ustawić tak, żeby było ładnie, a nie poprawnie. Ponadto w kościele panna młoda ma przy sobie whibala
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  6. #26
    zło konieczne Awatar Vitez
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    19 804

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Golinski Zobacz posta
    Ponadto w kościele panna młoda ma przy sobie whibala
    Chyba nie spotkales sie jeszcze z granatowymi/kremowymi sukniami . A widzialem raz nawet czerwona

  7. #27

    Domyślnie

    W celu sfotografowania zrodla swiatla, ktorym oswitlony jest Giewont, nie koniecznie trzeba na niego wchodzic.
    AWB Canona przy naturalnym swietle i krajobrazach radzi sobie zreszta niezle. Sa jednak wnetrza, sztuczne oswietlenie, cienie itp.
    Czy w fotografi jest potrzebny taki naukowy WB? Mysle ze tak, bo oszczedza sporo czasu w PP podczas upiekszania zdjecia. Dla tych ktorzy nie robia PP, niektore body daja mozliwosc delikatnej korekty custom WB w porzadana strone.
    1D i obiektywy Canona

  8. #28
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez KKE Zobacz posta
    ...
    Czy w fotografi jest potrzebny taki naukowy WB? Mysle ze tak, bo oszczedza sporo czasu w PP podczas upiekszania zdjecia. ...
    Ja jednak myślę że nie. Jedyny wyjątek gdzie WB musi być dokładny to katalogi farb, tkanin itp. Nocne zdjęcie miasta potraktowane naukowym WB bedzie wygladało paskudnie i post-processing nie ma tu nic do rzeczy.

    Zdjęcie w miesznym oświetleniu i tak będzie "nierównomierne" bo WB w różnych obszarach bedzie inny. Trudne do zwalczenia w PP i niemożliwe wrecz do zwalczenia w aparacie. Z dwoma różnymi źródłami jeszcze idzie sobie poradzić filtrami albo korektą w WB SHIFT w menu ale trzy lub cztery różne światła (np. w kościele całkiem częste) załatwiają fotografa na cacy.
    Ostatnio edytowane przez Janusz Body ; 01-10-2006 o 21:05

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  9. #29
    Pełne uzależnienie Awatar arturs
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kielce
    Wiek
    49
    Posty
    4 196

    Domyślnie

    Witam..

    A ja mam pytanko odnośnie WB, wczoraj byłem w lesie - wchodziłem sobie z rodzinką na Łysicę i tak w połowie drogi jak przeglądałem sobie zrobione zdjęcia (na AWB) i oczywiście jak to w lesie wszystkie kolory majace taki specyficzny odcień ;-) wpadłem na pomysł jeszcze jednego "czegoś" jako próbnika WB.. jako że zawsze mam ze sobą nie zadrukowaną kartę zbliżeniową do otwierania różnych firmowych drzwi - ma ona biały kolor - oczywiście zaraz spróbowałem zrobić zdjęcie i balans na custom z tej i okazało sie że kolory są zdecydowanie lepsze - karta jest biała, jej zaletą jest że kosztuje parę złotych i jest wielkości karty kredytowej. Pytanie jest nastepujące - jak sprawdzić czy rzeczywiście nadaje się jako karta do korekty balansu bieli (w C1PRO po najechaniu próbnikiem we wszystkich kolorach RGB są wartości w okolicach 126 każda - szara karta daje wartosci około 145). Kolory w zdjęciu są wg mojego subiektywnego odczucia trochę cieplejsze niz w rzeczywistości.. ale może ktoś podpowie jak mógłbym to sprawdzić..

    Pozdr
    Artur
    5DmkI, C85f1.2L|580 EXII|

  10. #30
    Obertroll Awatar Kolekcjoner
    Dołączył
    Jun 2006
    Miasto
    Pod Tatrami
    Posty
    18 776

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    (...)Zdjęcie w miesznym oświetleniu i tak będzie "nierównomierne" bo WB w różnych obszarach bedzie inny. Trudne do zwalczenia w PP i niemożliwe wrecz do zwalczenia w aparacie. Z dwoma różnymi źródłami jeszcze idzie sobie poradzić filtrami albo korektą w WB SHIFT w menu ale trzy lub cztery różne światła (np. w kościele całkiem częste) załatwiają fotografa na cacy.
    No niestety trudno się niezgodzić. Ja ostatnio na koncercie miałem światło z reflektorów (halogeny - oświetlały chór), żarówki w kościele (zwykłe i w żółtych oprawkach), boczne kinkiety z żarówkami energooszczędnymi, kościół miał częściowo białe ściany więc się to jeszcze wszystko ślicznie odbijało dając jakiś wypadkowy kolor jakby było mało to przez witraże (bardzo duże) sączyło się światło dzienne (popołudniowe) no i jeszcze moja lampa błyskowa. Także życzę zdrowia z ustawianiem balansu bieli w takich warunkach. Ja robiłem RAW-y, a i tak była później niezła rzeźnia żeby twarze muzyków nie były pomarańczowo czerwone.
    "Co do wspomnianego mojego obowiązku to chcę jeszcze dodać, że mój stosunek do tegoż obowiązku jest moją osobistą i całkowicie prywatną sprawą, co zwalnia mnie od wszelkich dalszych komentarzy, przypisów, suplementów i gloss."
    Kapitan Wagner

Strona 3 z 5 PierwszyPierwszy 12345 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •