Pokaż wyniki od 1 do 10 z 48

Wątek: WB / Expodisc

Mieszany widok

  1. #1
    Bywalec Awatar mancat
    Dołączył
    Sep 2006
    Miasto
    Śląsk
    Posty
    153

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Wini Zobacz posta
    Teoretyzuję:
    - w pierwszym przypadku urządzonko niepotrzebne (szczególnie w Canonie)
    - w drugim daje uśrednienie, czyli wszędzie źle
    W pierwszym przypadku może się przydać, wynalazek ma pomóc dokładnie określić WB, aby fotograf nie musiał się z tym babrać podczas postprocessingu, a robi to całkiem dokładnie http://www.photo.net.ph/products/expodisc/

    ... nie wiem tylko czy byłbym w stanie wydać tę kasę za jedną korektę mniej w "PSie".

  2. #2
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Feb 2005
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    27

    Domyślnie

    Mam do Was pytanie: mam Canona G5, w którym mogę ustawić balans bieli na "białą kartkę" (Custom 1/Custom 2). Ustawianie balansu bieli, gdy kartka jest wystawiona na słońce wydaje się złym pomysłem, gdyż kartka ma wówczas ciepły odcień pochodzący od słońca. Z tego powodu chowam kartkę w cień i dopiero wtedy ustawiam balans bieli (Custom 1/Custom 2). Metoda ta ma tą wadę, że kartka w cieniu jest ciemniejsza, a przez to aparat czuły w wyższych jasnościach słabiej ustawia balans (to wniosek z lektury innych wątków). Czy metoda z cieniem jest poprawna, a może macie jakąś lepszą metodę (nie używającą drogich Whiballi etc.) ? Z ciekawości spytam, czy w przypadku Whibala również nie należałoby chować go w cieniu ?

  3. #3
    zło konieczne Awatar Vitez
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    19 804

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez quant Zobacz posta
    Mam do Was pytanie: mam Canona G5, w którym mogę ustawić balans bieli na "białą kartkę" (Custom 1/Custom 2). Ustawianie balansu bieli, gdy kartka jest wystawiona na słońce wydaje się złym pomysłem, gdyż kartka ma wówczas ciepły odcień pochodzący od słońca. Z tego powodu chowam kartkę w cień i dopiero wtedy ustawiam balans bieli (Custom 1/Custom 2). Metoda ta ma tą wadę, że kartka w cieniu jest ciemniejsza, a przez to aparat czuły w wyższych jasnościach słabiej ustawia balans (to wniosek z lektury innych wątków). Czy metoda z cieniem jest poprawna, a może macie jakąś lepszą metodę (nie używającą drogich Whiballi etc.) ?

    Kartke nalezy umiescic w takim oswietleniu w jakim bedzie kadr wykonywanego zdjecia. Jesli czesc zdjecia to swiatlo sloneczne, czesc to swiatlo sztuczne a jeszcze czesc to cien... to kartka niewiele ci pomoze i ew. mozesz ja umiescic w tym miejscu gdzie masz przewage jakiegos oswietlenia.

  4. #4
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Feb 2005
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    27

    Domyślnie

    Dzięki za odpowiedź. Byłbym jednak wdzięczny za spojrzenie, co jest złego w moim rozumowaniu...

    Chcę zrobić zdjęcie, gdzie jest JEDYNIE światło słoneczne. Jeśli ustawię balans bieli na katkę w oświetleniu słonecznym, to w ten sposób usunę ze zdjęcia ciepły odcień pochodzący ze słońca np. ta sama kartka umieszczona z powrotem w świetle słonecznym będzie na zdjęciu szara, gdy w rzeczywistości powinna mieć ciepłe zabarwienie. Dlatego to co zazwyczaj robię, to zasłaniam kartkę przed słońcem (np. umieszczam ją we własnym cieniu) i dopiero wtedy ustawiam na nią balans bieli. Potem, gdy zrobię zdjęcie oświetlonej światłem słonecznym kartki, to zobaczę na zdjęciu ten ciepły odcień. Oczywiście robiąc zdjęcie czegokolwiek innego (przy tak ustawionym balansie bieli), wydaje mi się, że wychodzi lepiej oddające rzeczywistość zdjęcie tj. z tym ciepłym odcieniem.

    Dziwi mnie więc trochę to, że nigdzie nie znalazłem takiej wskazówki co do ustawiania balansu bieli (???).
    Ostatnio edytowane przez quant ; 30-09-2006 o 16:09

  5. #5
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez quant Zobacz posta
    ...Jeśli ustawię balans bieli na katkę w oświetleniu słonecznym, to w ten sposób usunę ze zdjęcia ciepły odcień pochodzący ze słońca np. ta sama kartka umieszczona z powrotem w świetle słonecznym będzie na zdjęciu szara, gdy w rzeczywistości powinna mieć ciepłe zabarwienie....
    Jakość papieru ma ogromne znaczenie. "Normalny" papier do drukarki/ksero jest biały tylko z nazwy. Spróbuj użyć papieru foto (matowy) - wyniki moga być trochę różne.

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  6. #6
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Feb 2005
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    27

    Domyślnie

    Może rzeczywiście wszystko sprowadza się do tego, że używam białej kartki.
    Domyślam się, że Expodyski, Whibale jak i w pewnym stopniu papier fotograficzny są niezależnie od oświetlenia szare dla naszych oczu (np. w słońcu nie mają ciepłego odcienia).

    Aż nie chce mi się wierzyć (muszą to sprawdzić), że tak dobrze działa "automatyczny" balans bieli w naszych oczach. Świadczyłoby o tym właśnie to, że niezależenie od oświetlenia taki ExpoDisk/Whibal jest w naszym odczuciu szary.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •