Strona 2 z 5 PierwszyPierwszy 1234 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 11 do 20 z 48

Wątek: WB / Expodisc

  1. #11
    Bywalec Awatar mancat
    Dołączył
    Sep 2006
    Miasto
    Śląsk
    Posty
    153

    Domyślnie

    Pomiar światła dla "ciała" czarnego lub białego jest drastycznie różny... Pomiar barwy światła dla sceny oświetlonej światłem o, w miarę jednolitej, temperaturze przy pomocy tego urządzenia może okazac się bardzo trafny. Tym bardziej, że tu chodzi raczej o pomiar bardzo dokładny, z którym automatyka może sobie nie poradzić. Inny WB bedzie przecież przy pełnym Słońcu, a inny gdy nadleci tycia chmurka i zasłoni źródło światła. Aczkolwiek myślę, że balans bieli mierzony na scene oświetlonej światłem mieszanym, przy pomocy tego wynalazku, bedzie zawierał duza doze "usrednienia". W pierwszym przypadku owy Expodisc może okazać się bardzo przydatny, w drugim już niekoniecznie. Dlatego właśnie fajnie byłoby ujrzeć zdjęcia "próbne".

  2. #12
    Początki nałogu Awatar Wini
    Dołączył
    Oct 2005
    Miasto
    W-wa
    Posty
    460

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mancat Zobacz posta
    ........W pierwszym przypadku owy Expodisc może okazać się bardzo przydatny, w drugim już niekoniecznie.
    Teoretyzuję:
    - w pierwszym przypadku urządzonko niepotrzebne (szczególnie w Canonie)
    - w drugim daje uśrednienie, czyli wszędzie źle
    Wini

  3. #13
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Ten gadżet to po prostu centralnie ważony pomiar temperatury światła. Sfotografujcie z tym gadzetem obiekt, który ma dużą dominantę jakiegoś koloru (szczególnie z jednej strony fotografa), np. człowieka w pokoju o pomarańczowych ścianach, albo grzyby w lesie i wyjdzie sieczka. Ten przyrząd zamiast mierzyc barwę światła padającego na obiekt, mierzy barwę światła padającego na aparat...
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  4. #14
    Pełne uzależnienie Awatar KuchateK
    Dołączył
    Feb 2005
    Miasto
    USA
    Posty
    4 895

    Domyślnie

    Pokrywki z pringles'ow (czipsy takie, nie reklama ) sa polecanym zamiennikiem o niskiej cenie
    Maja 80mm, wiec dobrze pasuja do celow fotograficznych.
    ...

  5. #15
    Bywalec Awatar mancat
    Dołączył
    Sep 2006
    Miasto
    Śląsk
    Posty
    153

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Wini Zobacz posta
    Teoretyzuję:
    - w pierwszym przypadku urządzonko niepotrzebne (szczególnie w Canonie)
    - w drugim daje uśrednienie, czyli wszędzie źle
    W pierwszym przypadku może się przydać, wynalazek ma pomóc dokładnie określić WB, aby fotograf nie musiał się z tym babrać podczas postprocessingu, a robi to całkiem dokładnie http://www.photo.net.ph/products/expodisc/

    ... nie wiem tylko czy byłbym w stanie wydać tę kasę za jedną korektę mniej w "PSie".

  6. #16
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Feb 2005
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    27

    Domyślnie

    Mam do Was pytanie: mam Canona G5, w którym mogę ustawić balans bieli na "białą kartkę" (Custom 1/Custom 2). Ustawianie balansu bieli, gdy kartka jest wystawiona na słońce wydaje się złym pomysłem, gdyż kartka ma wówczas ciepły odcień pochodzący od słońca. Z tego powodu chowam kartkę w cień i dopiero wtedy ustawiam balans bieli (Custom 1/Custom 2). Metoda ta ma tą wadę, że kartka w cieniu jest ciemniejsza, a przez to aparat czuły w wyższych jasnościach słabiej ustawia balans (to wniosek z lektury innych wątków). Czy metoda z cieniem jest poprawna, a może macie jakąś lepszą metodę (nie używającą drogich Whiballi etc.) ? Z ciekawości spytam, czy w przypadku Whibala również nie należałoby chować go w cieniu ?

  7. #17
    zło konieczne Awatar Vitez
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    19 804

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez quant Zobacz posta
    Mam do Was pytanie: mam Canona G5, w którym mogę ustawić balans bieli na "białą kartkę" (Custom 1/Custom 2). Ustawianie balansu bieli, gdy kartka jest wystawiona na słońce wydaje się złym pomysłem, gdyż kartka ma wówczas ciepły odcień pochodzący od słońca. Z tego powodu chowam kartkę w cień i dopiero wtedy ustawiam balans bieli (Custom 1/Custom 2). Metoda ta ma tą wadę, że kartka w cieniu jest ciemniejsza, a przez to aparat czuły w wyższych jasnościach słabiej ustawia balans (to wniosek z lektury innych wątków). Czy metoda z cieniem jest poprawna, a może macie jakąś lepszą metodę (nie używającą drogich Whiballi etc.) ?

    Kartke nalezy umiescic w takim oswietleniu w jakim bedzie kadr wykonywanego zdjecia. Jesli czesc zdjecia to swiatlo sloneczne, czesc to swiatlo sztuczne a jeszcze czesc to cien... to kartka niewiele ci pomoze i ew. mozesz ja umiescic w tym miejscu gdzie masz przewage jakiegos oswietlenia.

  8. #18
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Feb 2005
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    27

    Domyślnie

    Dzięki za odpowiedź. Byłbym jednak wdzięczny za spojrzenie, co jest złego w moim rozumowaniu...

    Chcę zrobić zdjęcie, gdzie jest JEDYNIE światło słoneczne. Jeśli ustawię balans bieli na katkę w oświetleniu słonecznym, to w ten sposób usunę ze zdjęcia ciepły odcień pochodzący ze słońca np. ta sama kartka umieszczona z powrotem w świetle słonecznym będzie na zdjęciu szara, gdy w rzeczywistości powinna mieć ciepłe zabarwienie. Dlatego to co zazwyczaj robię, to zasłaniam kartkę przed słońcem (np. umieszczam ją we własnym cieniu) i dopiero wtedy ustawiam na nią balans bieli. Potem, gdy zrobię zdjęcie oświetlonej światłem słonecznym kartki, to zobaczę na zdjęciu ten ciepły odcień. Oczywiście robiąc zdjęcie czegokolwiek innego (przy tak ustawionym balansie bieli), wydaje mi się, że wychodzi lepiej oddające rzeczywistość zdjęcie tj. z tym ciepłym odcieniem.

    Dziwi mnie więc trochę to, że nigdzie nie znalazłem takiej wskazówki co do ustawiania balansu bieli (???).
    Ostatnio edytowane przez quant ; 30-09-2006 o 16:09

  9. #19
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Światło słoneczne padające bezpośrednio ma dużo niższą temperature (jest cieplejsze) niż, rozproszone. A to dlatego, że rozprasza się głównie na niebie, trawie itd. czyli obiektach dużo bardziej "zaniebieszczonych".
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  10. #20
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Feb 2005
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    27

    Domyślnie

    Z jednej strony naturalne wydaje się stwierdzenie, że balans bieli powinno się mierzyć w tej samej "temperaturze", co fotografowany obiekt.

    Z drugiej jednak strony - to jest chyba kluczowe dla mojego rozumowania - oprogramowanie (np. ZoomBrowser) tak uwzględnia balans bieli, aby obiekt, na podstawie którego ustawiałem balans był szary na zdjęciu, gdyby to on miał zostać sfotografowany.

    Ale tylko kartka umieszczona w cieniu jest rzeczywiście "szara" dla moich oczu (nie ma odcienia czerwonego, niebieskiego ani zielonego). Nie mogę tego powiedzieć o kartce umieszczonej w słońcu, która ma odcień powiedzmy, że żółtawo-czerwony .

Strona 2 z 5 PierwszyPierwszy 1234 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •