Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 34

Wątek: Rozpiętość tonalna kliszy.

Mieszany widok

  1. #1
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Aug 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    37
    Posty
    1 344

    Domyślnie Rozpiętość tonalna kliszy.

    Zaciekawił mnie konkurencyjny wątek o rozpiętości tonalnej matrycy, więc chciałbym się dowiedzieć czegoś o kliszy. Nie jestem w tej dziedzinie
    ekspertem, więc do rzeczy...

    Pierwsze pytanie:
    Ponoć film negatywowy ma większą tolerancję na naświetlenie niż slajd.
    Jak to się objawia ? Mieści na sobie więcej EV ? Nigdzie nie doszukałem
    się odpowiedzi na to pytanie.

    Drugie pytanie:
    Czy np. slajd średnioformatowy ma większą rozpiętość tonalną niż
    małoobrazkowy ?

    Zaczęło mnie to dość niedawno interesować, po tym jak dostałem depresji
    po przeczytaniu o rozpiętości 12EV w jakimś digitalbacku (chyba Leaf)

  2. #2
    Pełne uzależnienie Awatar Krzychu
    Dołączył
    Aug 2004
    Miasto
    Ambush Country
    Wiek
    49
    Posty
    3 611

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Bagnet007 Zobacz posta
    Pierwsze pytanie:
    Ponoć film negatywowy ma większą tolerancję na naświetlenie niż slajd.
    Jak to się objawia ? Mieści na sobie więcej EV ? Nigdzie nie doszukałem
    Dokladnie, miesci wiecej EV. A znalezienie odpowiedzi jest trywialne, w archiwach newsow na google znalazl bys z kilka setek watkow na ten temat...

    Cytat Zamieszczone przez Bagnet007 Zobacz posta
    Drugie pytanie:
    Czy np. slajd średnioformatowy ma większą rozpiętość tonalną niż
    małoobrazkowy ?
    Nie. Lepiej odwzorowuje przejscia tonalne (jak to mowia - ma wiecej poltonow) ale jezeli emulsja jest ta sama, to krzywa charakterystyczna tez wiec i rozpietosc tonalna jest identyczna.
    Pozdrowienia,
    KZ
    KZ Aviation Photography

  3. #3
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Aug 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    37
    Posty
    1 344

    Domyślnie

    Nie żeby google gryzł, ale ... Dzięki za odpowiedź, teraz mam jasność.

  4. #4
    Bywalec Awatar fredi
    Dołączył
    Feb 2005
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    44
    Posty
    153

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Bagnet007 Zobacz posta
    Ponoć film negatywowy ma większą tolerancję na naświetlenie niż slajd.
    Jak to się objawia ? Mieści na sobie więcej EV ? Nigdzie nie doszukałem
    się odpowiedzi na to pytanie.
    Juz ci odpowiedziano ze tak. A w praktyce... tam gdzie na slajdzie mam wypalone niebo potrafię na negatywie cos złapać i potem ładnie wyciągnąć w obróbce... Odwrotnie... mogę naświetlając prawidłowo światła pomieścić tez to co jest w cieniach... Trochę pracując nad klatka można mieć nawet taki pseudo HDR (dwa rożne skany tej samej klatki) I to często nad podziw skuteczny.

    Może przykład... na tej "wycieczce" było nas kilkanaście osób, wszyscy mieli podobne zdjęcie... U nich praktycznie zawsze była góra przepalona, albo doły w totalnych ciemnościach, dodatkowo jakoś nijako i szaroburo... ja w minutę wyciągnąłem z klatki cos takiego (ta jasność u góry to.. słońce):


    I drugi przypadek... na cyfrach wszyscy mieli albo niebo (ziemia jak w nocy), albo ziemie (niebo jednolicie śnieżno-białe):

    Ostatnio edytowane przez fredi ; 04-09-2006 o 16:53

  5. #5

    Domyślnie

    film CZ/B ma 12 EV , slajdy roznie ale te najlpesze z 5-6 podobnie jak cyfra fuji ze swoimi matrycami ma troszke wiecej od reszty.
    taka wieksza rozpietosc to fajna sprawa (czesem ratuje jej brak polowkowy szary filtr) jednak nie zawsze da sie go uzyc.

  6. #6
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Aug 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    37
    Posty
    1 344

    Domyślnie

    Czyli są sytuacje gdzie lepszy będzie negatyw niż slajd i odwrotnie. Do tego pseudo HDR chyba lepiej mieć własny skaner i sobie to zrobić po swojemu. A że film Cz/b ma aż 12EV to mnie zaskoczyło Co poradzić, dopiero zaczynam z filmem

  7. #7
    Coś już napisał Awatar mmosk
    Dołączył
    Jun 2005
    Miasto
    Warszawa / Puławy
    Wiek
    46
    Posty
    70

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Bagnet007 Zobacz posta
    Czyli są sytuacje gdzie lepszy będzie negatyw niż slajd i odwrotnie.
    Zgadza sie. Jest jeszcze tylko jeden maly szczegol. Ja osobiscie robilem kiedys glownie na negatywach. cieszylem sie z tego, ze sa mniej czule na przeswietlenia i nidoswietlenia, tansze w wyolaniu itp. Slajdy tu upadaja. Jednak dosiwadczylem jednego. Swoje zdjecia glownie skanuje i tu slajdy sa rewelacyjne a negatywy sa po prostu od niczego. Skanowanie czystego negatywu jest bardzo problematyczne, pojawia sie wiele szumow, odzwierciedlenie barw jest kiepskie i trzeba wiecej potem korygowac. Ze slajdami nie ma juz takich problemow. Tak wiec jak chce sie robic odbitki to polecam negatywy, a jak potem skanowac to raczej slajdy
    Mateusz Moskalik
    http://www.arktyka.org.pl, http://www.wild-arctic.eu
    Canon 5D + obudowa Ikelite + Ikelite DS51, Sigma 24/1.8 EX, Sigma 70-200/2.8 EX, statywy GIOTTO's, plecaki Lowepro, skrzynie transportowe PELI

  8. #8
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Aug 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    37
    Posty
    1 344

    Domyślnie

    Dzięki Wam już nie jestem aż tak zielony Wczoraj wpadłem na genialny pomysł Do krajobrazu przydaje się duża rozpiętość tonalna. Skoro emulsja cz/b ma rozpiętość ~12EV to dlaczego by nie spróbować nią zrobić kolorowego zdjęcia A dokładnie trzy, każde z filtrem barwnym np. R G i B. Potem połączyć na warstwach w PSie. Wiadomo że nic się nie może ruszać na scenie (woda, liście itd.) Czy ktoś ma za sobą takie wyczyny :-P ?

    EDIT: mmosk- ciekawa strona (http://www.arktyka.org.pl)
    Ostatnio edytowane przez Bagnet007 ; 22-10-2006 o 15:14

  9. #9
    Początki nałogu Awatar kris75
    Dołączył
    Feb 2006
    Miasto
    pomorze
    Wiek
    50
    Posty
    413

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Bagnet007 Zobacz posta
    Dzięki Wam już nie jestem aż tak zielony Wczoraj wpadłem na genialny pomysł Do krajobrazu przydaje się duża rozpiętość tonalna. Skoro emulsja cz/b ma rozpiętość ~12EV to dlaczego by nie spróbować nią zrobić kolorowego zdjęcia A dokładnie trzy, każde z filtrem barwnym np. R G i B. Potem połączyć na warstwach w PSie. Wiadomo że nic się nie może ruszać na scenie (woda, liście itd.) Czy ktoś ma za sobą takie wyczyny :-P ?

    EDIT: mmosk- ciekawa strona (http://www.arktyka.org.pl)
    no tak tylko ze wspolczesne filmy negatywowe cz/białe rejestruja sceny o maksymalnym kontrasty 8EV, nie wiem skad wziales 12EV? Moglbys podac jakies zrodlo.
    pozdrawiam
    ________
    Rzeczy widzimy nie takimi, jakie są, ale takimi, jacy jesteśmy
    Immanuel Kant

  10. #10
    Pełne uzależnienie Awatar KuchateK
    Dołączył
    Feb 2005
    Miasto
    USA
    Posty
    4 895

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Bagnet007 Zobacz posta
    Dzięki Wam już nie jestem aż tak zielony Wczoraj wpadłem na genialny pomysł Do krajobrazu przydaje się duża rozpiętość tonalna. Skoro emulsja cz/b ma rozpiętość ~12EV to dlaczego by nie spróbować nią zrobić kolorowego zdjęcia A dokładnie trzy, każde z filtrem barwnym np. R G i B. Potem połączyć na warstwach w PSie. Wiadomo że nic się nie może ruszać na scenie (woda, liście itd.) Czy ktoś ma za sobą takie wyczyny :-P ?
    Przed wynalezieniem fotografii kolorowej jeden sprytny rosjanin tak sie bawil. Calkiem niezle dziala, choc przy ruchomych elementach (nawet liscie na wietrze) pojawiaja sie artefakty.

    http://www.loc.gov/exhibits/empire/
    ...

Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •