Cytat Zamieszczone przez MMM Zobacz posta
No to w takim razie największą rozpiętość tonalną mają te aparaty które posiadają jak...
... najniższe ISO
... najkrótszy czas migawki
... najmniejszą wartość f/x obiektywu

przy ISO100, 1/8000s i f/32 możemy więc zarejestrować aż 23EV

A jeszcze z filtrem ND400 to już w ogóle

Tomasz, wszystko co piszesz jest prawdą i zgadzam się z tym.
Faktycznie jeżeli wykona się zdjęcia w warunkach o jakich piszesz zdjęcie będzie poprawnie naświetlone (jeżeli tak uzna fotograf).
Jeżeli mam zamiar naświetlić coś na bezszczegółową biel to nie ważne czy będzie to +4 czy +20 EV od szarości. Obie ekspozycje będą wydawać się prawidłowe.
Ale to zupełnie nijak się ma do rzeczywistych warunków, no chyba że ktoś fotografuje jedynie testy BF/FF.

Zauważ jedną rzecz. Jeśli mamy taką sytuację o której wcześniej pisałeś:
Idealnie biały (choć wystarczy szary) papier i idealnie czarny kwadracik (pomijamy szumy które nam go wyżrą).
Każda ekspozycja podczas której biały będzie na np. >= +3EV będzie poprawna.
To oznacza, że mamy nieskończenie wiele kombinacji. Nawet czas nieskończenie długi da poprawną ekspozycję. To są takie abstrakcje, że już nawet nie wiem czy ten idealnie czarny dalej będzie czarny. W każdym razie mamy nieskończenie dużą rozpiętość tonalna.
Nie brzmi to dziwnie ?

Zróbmy inne założenia: kartka odbija 90% światła, kwadracik natomiast 10%.
Tu zaczynają się schody, lub jak kto woli nasza szara rzeczywistość :-)