Strona 11 z 21 PierwszyPierwszy ... 910111213 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 101 do 110 z 210

Wątek: Zakres tonalny w cyfrze

  1. #101

    Domyślnie

    jeżeli monitory pracują na 8 bitach to nie mogą wyswietlić rozróżnialnie rozpiętości 10 EV.
    te kliniki na dpreview to musi być symulacja
    Nikon, Leica, Hasselblad, Mamiya, FKD i jeszcze kilka innych ...

  2. #102
    Pełne uzależnienie Awatar KuchateK
    Dołączył
    Feb 2005
    Miasto
    USA
    Posty
    4 895

    Domyślnie

    Nie wszystko co sie da zmierzyc i zbadac da sie wyswietlic. Tak samo jak z rozszczepieniem atomu. Tez te wszystkie kulki w telewizorni czy internecie to symulacja
    ...

  3. #103
    Pełne uzależnienie Awatar piast9
    Dołączył
    Sep 2005
    Miasto
    Wrocław
    Posty
    3 267

    Domyślnie

    Pełnej rozpiętości kliszy na papierowej odbitce też pewnie nie widać.

    Ja jednak nie narzekam wcale na to, że jeżdżąc korektą EV czy ciagając krzywe czy kontrasty mogę sobie rozświetlić cienie czy odbiałopłaskowić chmurki.
    650D, T 12-24 4.0, S 30 1.4, S 18-35 1.8, C 70-210 3.5-4.5, C 50 2.5 macro, M42: Praktica LLC, Jupiter 9, Pentacon 135 2.8, Orestegor 300 4.0

  4. #104
    Pełne uzależnienie Awatar minek
    Dołączył
    Jan 2005
    Miasto
    Łódź
    Wiek
    47
    Posty
    1 386

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    Gdzieś juz były takie testy na czarnym tle (rgb =0,0,0) ile musi być żeby dało się zuważyć różnicę. Byli tacy co widzieli juz rgb=1,1,1 (niektórzy widzieli też UFO) ale średnio wychodziło coś około rgb = 4,4,4.
    Ale to było na monitorze wyświetlane, czy gdzie? To przecież właśnie zależy od minimalnej i maksymalnej jasności monitora (i skalibrowania, jak zachowuje się pomiędzy).
    Na wydruku też zależy od papieru, tuszu, czy zaczernienia po wywołaniu.
    Jeśli 255 jest wystarczająco daleko od 0, to będzie widać i różnicę między 0 i 1.

    Tak samo z upchaniem dowolnej ilości EV na nośniku, który nie potrafi tego wyświetlić.
    Zmniejsza się kontrast. Nie można powiedzieć ile EV z kliszy przenosi papier. Sam przenosi około 4 EV, ale przecież gdy naświetla się go z niskim kontrastem, bez problemu przeniesie 10 EV z negatywu. Wsytko się zmieści, problem w tym, czy efekt będzie zadowalający.

  5. #105
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez minek Zobacz posta
    Ale to było na monitorze wyświetlane, czy gdzie? To przecież właśnie zależy od minimalnej i maksymalnej jasności monitora (i skalibrowania, jak zachowuje się pomiędzy).
    Na wydruku też zależy od papieru, tuszu, czy zaczernienia po wywołaniu.
    Jeśli 255 jest wystarczająco daleko od 0, to będzie widać i różnicę między 0 i 1.

    Tak samo z upchaniem dowolnej ilości EV na nośniku, który nie potrafi tego wyświetlić.
    Zmniejsza się kontrast. Nie można powiedzieć ile EV z kliszy przenosi papier. Sam przenosi około 4 EV, ale przecież gdy naświetla się go z niskim kontrastem, bez problemu przeniesie 10 EV z negatywu. Wsytko się zmieści, problem w tym, czy efekt będzie zadowalający.

    Tak, to było na monitorze. Oczywiście zgadzam się całkowicie z tym co napisałeś. Jest małe ale 0 od 255 jest oddalone o 255 i na monitorze przekłada się to na około 0.00001 do ok 130 kandeli (dokładniej cd/m2). Ograniczenie "odgórne" - wpływu na to nie mamy. Kalibracja, ogólnie jakość monitora trochę oczywiście pomagają ale jak sie nie obrócić to d...a z tyłu. Zakres świecenia monitora jest jaki jest. Zresztą jak zrobić zdjęcie z ekranu LCD to (poza morą jak diabli) na histogramie zwykle bedzie clipping w cieniach i rozpiętość ok 5-6EV Wiem, że to marny "dowód"

    Istotnym problemem jest "płynność" przejść tonalnych i to jest to co nas "boli" w dwu czy cztero poziomowym całym jednym EV trudno gadać o płynności. Potem coponiektórzy narzekaja, ze w cyfrze przejścia tonalne sa nie takie - nazbyt "cyfrowe" i temu podobne.

    Ja tam mam watpliwości co do tych wszystkich badań i cudowności rozpiętości tonalnych zarówno filmu jak i matrycy. Badania filmu były robione poprzez skaner! Skaner chyba jest cyfrowy Na ilu bitach pracuje? Jaką sam ma rozdzielczość? Ile odcieni jest w stanie odróżnić? Pytań mnóstwo - odpowiedzi mało. Teoria jest dość brutalna, cudów nie ma a efekty pakowania na siłę 10 EV na papier czy ekran sa z reguły żałosne.

    Pogoda dzisiaj ładna a jam mam "obiekt" czyli wnuczkę więc zabieram się za zdjęcia - pewnie nawet 6EV nie wykorzystam ale mam obawy, ze ktoś moze mnie posądzic o pedofilie

    Pozdrawiam

  6. #106
    Pełne uzależnienie Awatar minek
    Dołączył
    Jan 2005
    Miasto
    Łódź
    Wiek
    47
    Posty
    1 386

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    Ja tam mam watpliwości co do tych wszystkich badań i cudowności rozpiętości tonalnych zarówno filmu jak i matrycy. Badania filmu były robione poprzez skaner! Skaner chyba jest cyfrowy Na ilu bitach pracuje? Jaką sam ma rozdzielczość? Ile odcieni jest w stanie odróżnić? Pytań mnóstwo - odpowiedzi mało. Teoria jest dość brutalna, cudów nie ma a efekty pakowania na siłę 10 EV na papier czy ekran sa z reguły żałosne.
    Nie, filmu się nie mierzy skanerem.
    Wystarczy wykonać testowe naświetlenie pomierzonej wcześniej światłomierzem punktowym testowej sceny i porównać co z tego wyszło.
    Negatyw i diapozytyw (papier też) ma dwa parametry: gęstość i skalę naświetleń. Oba z nich łączy tzw ,,krzywa charakterystyczna''. Nas interesuje skala naświetleń. Negatyw ma mniejszą gęstość niż slajd, ale przy tym większą skalę naświetleń - więcej EV mieści, ale sam ma niższy kontrast. Gęstość mierzy się destynometrem, skalę naświetleń - też, ale również okiem - na podstawie tego co się fotografowało. Przy jakich zakresach przestaje być widać różnicę - to są miejsca, gdzie krzywa charakterystyczna zaczyna być krzywa.
    Negatyw ,,mieści'' dużo EV, ale przy małej Dmax i sporej Dmin to na podświetlarce będzie widać zaledwie kilka tyh EV.

  7. #107
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez minek Zobacz posta
    Nie, filmu się nie mierzy skanerem.
    Wystarczy wykonać testowe naświetlenie pomierzonej wcześniej światłomierzem punktowym testowej sceny i porównać co z tego wyszło.....
    Ty wiesz co? Ty masz absolutną rację! Tak to POWINNO być zrobione. Ja sie cały czas odnosiłem do cytowanego tu linku ( http://www.clarkvision.com/imagedetail/dynamicrange2/ ) w którym napisano:

    "...The film was scanned on a sprintscan 4000 scanner at 4000 dpi using linear 12-bits, outputting a 16-bit tif file using standard settings. The film images were registered to the digital camera images for detailed comparisons. The film was developed at a professional lab, Reed Photo in Denver, using standard developing..."

    jak by nie patrzeć, takie "badania" raczej o kant d... potłuc. Porównywano skaner z Canonem 1D i tyle.

    Ostatnio edytowane przez Janusz Body ; 02-09-2006 o 14:23

  8. #108
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Staszów
    Wiek
    52
    Posty
    1 709

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jaca Zobacz posta
    jeżeli monitory pracują na 8 bitach to nie mogą wyswietlić rozróżnialnie rozpiętości 10 EV.
    Czy mamy pewność że tak jest naprawdę? Monitorami bądź co bądź sterują karty graficzne, które w większości mają więcej niż 8 bitów na kanał - pytanie tylko, czy to zobaczymy?

    Może podsumujmy

    Przeprowadzony test na http://www.clarkvision.com/imagedetail/dynamicrange2/ pod kątem określenia zakresu tonalnego slajdu, czy papieru rzeczywiście wydaje się być testem skanera
    Jednak pokazał jaki zakres tonalny ma matryca w EOS'ie.
    Wg matematycznego podejścia do EV przy zakresie 10EV wychodzi, że 1EV to zaledwie 4 odcienie.
    JPG - 8EV, przy czym przy 1EV mamy tylko jeden odcień.
    Jak szacujecie więc rozpiętość tonalną: slajdu, filmu, papieru foto?

    @Janusz Body, ale nie koniecznie tylko do Janusza
    1. Z jakim najlepszy monitorem spotkałeś się pod kątem zakresu Cd/m^2?
    2. Jaki zakres ma przeciętny monitor CRT, a jaki profesjonalny?
    3. Jaki zakres ma przeciętny monitor LCD, a jaki profesjonalny?

    EDYCJA 1:
    Czym jest kontrast w ujęciu matematyczno/liczbowym (podobnie jak odnosilismy się do EV)?

    EDYCJA 2:
    Trochę OT...

    Co sądzicie o tym monitorze?
    http://www.arest.pl/index.php?inc=pr...id=22&grupa=35

    Jak on wypada w porównaniu do CRT w zakresie rozpiętości tonalnej, przestrzeni kolorów itp.
    Ostatnio edytowane przez Tomasz Urbanowicz ; 02-09-2006 o 17:44

  9. #109
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Urbanowicz Zobacz posta
    ...
    @Janusz Body, ale nie koniecznie tylko do Janusza
    1. Z jakim najlepszy monitorem spotkałeś się pod kątem zakresu Cd/m^2?
    2. Jaki zakres ma przeciętny monitor CRT, a jaki profesjonalny?
    3. Jaki zakres ma przeciętny monitor LCD, a jaki profesjonalny?
    ...
    Wywołany do odpowiedzi moge tylko powiedzieć jak niżej:

    ad 1. Z własnym
    ad 2 i 3 - nie ma znaczenia

    W procesie kalibracji ustawia sie luminancję. Wartości "zalecane" (Gregtag Macbeth) to ok 100 cd/m2 dla CRT i 120 cd/m2 dla LCD. Ja mam ustawione na LCD 110 cd/m2. Luminancja rzędu 100-120 to zwykle coś około 50% zakresu możliwości monitora. Na moim monitorze to tylko 34%. Te 100-120 cd/m2 to jest "dość jasno" - w ciemnościach "daje po oczach" a stanowisko pracy czyli ekran monitora powinien być oświetlony światłem o temp. ok 5000K i ok. 60 lux. Takie oświetlenie ekranu jest potrzebne do oceny jasności tego co wyjdzie na wydruku (bądź z labu) inaczej zdjęcia będą albo za ciemne albo za jasne. To jest wzajemna zależność i podkręcanie jasności do 100% niczego nie poprawi - wzroku napewno

    Czym się różni monitor pro od cons? Stabilnością, równomiernością oświetlenia całej powierzchni, równomiernością (liniowością) poprawek dla poszczególnych składowych RGB, "czarnością czerni" czyli zdolnością do wygaszenie pixeli ekranu i pewnie masą innych rzeczy - ceną pewnie też choć są monitory 7-8 krotnie tańsze od tych naj... a wcale nie gorsze.
    Ostatnio edytowane przez Janusz Body ; 02-09-2006 o 18:35

  10. #110
    Zablokowany
    Dołączył
    Aug 2006
    Wiek
    60
    Posty
    45

    Domyślnie

    Jestem tylko durnym, niedoucznonym fotografem praktykiem, z doswiadczenia wiem, ze majac ch-jowa cyfre w rodzaju canon d60 jesli nie doswietle zdjecia o pare przeslon, to przy probie elektronicznego "wyciagniecia" fota bedzie miala w cieniach brzydkie szumy, a w wysokich swiatlach przepalenia. Tak czy owak trace mase szczegolow. Jesli zrobie zdjecie przyzwoita cyfra canon 1Ds mk II, to w swiatlach obraz jest na tyle "gesty" ze ostanie sie sporo szczegolow, a w cieniach obrazek z lekka zaszumi ale w fota bedzie w miare ok, dlatego w przypadku Ds-a wole fote z lekka przewswietlic, bo w cieniach nie zaszumi, natomiast w swiatlach zostanie do wyciagniecia jeszcze sporo szczegolow. Reasumujac w wypadku cyfry (w miare porzadnej) lepiej jest foty przeswietlic niz niedoswietlic. Pozostaje to w sprzecznosci z tym co tu przeczytalem. Nie wiem dlaczego tak jest, ale byc moze pozostaje to w zwiazku z fizyczna wielkoscia matrycy, albo wielkoscia komorek na jej powierzchni.Moze ktos mi to wytlumaczy? Moje subiektywne odczucie z uzytkowania tych dwoch sprzetow jest takie, ze obraz z 1Ds Mk II jest "bardziej gesty" oraz "jakosciowo lepszy" dzieki czemu da sie z niego wiecej wyciagnac, nawiasem mowiac przypomina mi dobrze zeskanowany material ze sredniego obrazka.

Strona 11 z 21 PierwszyPierwszy ... 910111213 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •