Strona 7 z 21 PierwszyPierwszy ... 5678917 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 61 do 70 z 210

Wątek: Zakres tonalny w cyfrze

  1. #61
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Z takiego pytania nic bym nie rozumiał...
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  2. #62
    Pełne uzależnienie Awatar muflon
    Dołączył
    Mar 2004
    Miasto
    Zürich
    Wiek
    48
    Posty
    6 763

    Domyślnie

    Zamykam wątek na prośbę autora, do czasu wyjaśnienia spraw związanych z tymi mailami co to ich miało nie być ;-)

  3. #63
    fotograf Awatar Czacha
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    45
    Posty
    4 868

    Domyślnie

    Watek odblokowany na prosbe autora.

  4. #64
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Staszów
    Wiek
    52
    Posty
    1 709

    Domyślnie

    Wróćmy jeszcze raz do początku, a mianowicie jaki jest zakres tonalny w cyfrze.

    Wszyscy jesteśmy zgodni, że matryca rejestruje obraz w sposób liniowy – nie ma żadnej wątpliwości że tak jest.
    Matryca zarejestrowała nam obraz, ale wynik „bezpośrednio” z niej mamy w postaci analogowej. Aby przejść na „cyfre” musimy jakoś poddać analogowy „obraz” zdigitalizowaniu. Powiedzmy, że mamy 12 bitowy przetwornik A/C i sygnał analogowy poddajemy kwantyzacji - otrzymujemy 4096 progi kwantyzacji. Mamy zatem obraz w postaci cyfrowej, czyli poschodkowany ekwiwalent sygnału analogowego. Otrzymaliśmy RAW. Co robi dalej z tym RAW’em soft w aparacie gdy robimy zdjęcia w JPG? Ano, trzeba jakoś przejść na 8 bitów – dzielimy więc wszystko przez 16 i otrzymujemy wykres jak na Fotosite – z tymi EV’ami. (to tak z grubsza).

    Ale nie zajmujmy się JPG.
    Zobaczmy jaki zakres tonalny EV ma czysty RAW.
    W czystym RAW’ie nie ma mowy o jakieś obróbce poddania lagarytmem – tam jest zrzut tego co zarejestrowała matryca i jest ten zrzut liniowy, nie „zlogarytmizowany”. Z takiego RAW’a możemy wycisnąć więcej niż 6EV, bo nawet 8EV – jak na preview:

    http://www.dpreview.com/reviews/canoneos5d/page22.asp

    Zobaczcie też przykład JK z NIKONA. Założył że scena naświetlona jest prawidłowo. Celowo nie doświetlił 4EV a następnie „podciągnął” ekspozycje na + 4EV w programie do RAW. Co otrzymał? Otrzymał zdjęcie jakby prawidłowo naświetlone, z szumami bo z szumami, ale jednak – z bardzo głębokiego cienia wydobył zdjęcie, zdjęcie, które na histogramie było totalnie nie doświetlone.

    W swojej dyskusji na forum popełnił błąd - sprostował go. Chodzi o równe podziały 0,000ileśtamEV - złej jednostki użył (nie powinno być EV).
    Ostatnio edytowane przez Tomasz Urbanowicz ; 31-08-2006 o 08:44

  5. #65
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Urbanowicz
    Wróćmy jeszcze raz do początku, a mianowicie jaki jest zakres tonalny w cyfrze.

    Wszyscy jesteśmy zgodni, że matryca rejestruje obraz w sposób liniowy – nie ma żadnej wątpliwości że tak jest.
    Oczywiście, że tak nie jest. Tak jest tylko w przybliżeniu.

    Co robi dalej z tym RAW’em soft w aparacie gdy robimy zdjęcia w JPG? Ano, trzeba jakoś przejść na 8 bitów – dzielimy więc wszystko przez 16 i otrzymujemy wykres jak na Fotosite – z tymi EV’ami. (to tak z grubsza).
    Zupełnie nie. Jeszcze wchodzą logarytmy, gamma, korekta wb (pomijam interpolację)

    Zobaczmy jaki zakres tonalny EV ma czysty RAW.
    Jasne, na 12bitach - 12EV Ale to nie ma sensu. Proponowałbym, żeby ktoś w końcu zdefiniował zakres tonalny może?
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  6. #66
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Staszów
    Wiek
    52
    Posty
    1 709

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Golinski
    Oczywiście, że tak nie jest. Tak jest tylko w przybliżeniu.
    Jest to przybliżenie tak małe, że można uznać, że tak jest.
    Jeśli się z tym nie zgadzasz, to jakieś merytoryczne uzasadznienie?


    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Golinski
    Zupełnie nie. Jeszcze wchodzą logarytmy, gamma, korekta wb (pomijam interpolację)
    Napisałem z grubsza - nie wnikamy w logarytmy, gamma itp. Chodzi o poznanie idei.

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Golinski
    Jasne, na 12bitach - 12EV Ale to nie ma sensu. Proponowałbym, żeby ktoś w końcu zdefiniował zakres tonalny może?
    12EV napewno nie, bo idealnej czerni nie uzyskasz. Proponuję Ci wykonać test naświetlając scenę prawidłowo, a następnie zrobić korektę na manualu w aparacie na -4EV, może więcej i potem zobaczyć co uda Ci się wyciągnąć robiąć odwrotną korektę w programie do RAW.

  7. #67
    Pełne uzależnienie Awatar piast9
    Dołączył
    Sep 2005
    Miasto
    Wrocław
    Posty
    3 267

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Urbanowicz
    Jest to przybliżenie tak małe, że można uznać, że tak jest. Jeśli się z tym nie zgadzasz, to jakieś merytoryczne uzasadznienie?
    Moim zdaniem jest, z dokładnością do szumu.

    Napisałem z grubsza - nie wnikamy w logarytmy, gamma itp. Chodzi o poznanie idei.
    Tyle, że podzielenie a zlogarytmowanie to są tak różne przekształcenia, że nie można tego pomijać dla uproszczenia. To właśnie jest najsłabszym punktem w rozumowaniu JK z żółtego forum.

    12EV napewno nie, bo idealnej czerni nie uzyskasz.
    A kto mówi, że 12EV da idealną czerń? Matematycznie matryca z 12-bitowym przetwornikiem daje 12EV. Użytecznie jest mniej bo szumy.

    Gdyby szumy nie zajmowały dolnych paru EV to jeszcze wchodziłoby w grę to, że dolne EV byłyby odwzorowane mało dokładnie ze względy na dyskretyzację, wtedy miałoby sens zwiększenie rozdzielczości przetwornika AD.
    650D, T 12-24 4.0, S 30 1.4, S 18-35 1.8, C 70-210 3.5-4.5, C 50 2.5 macro, M42: Praktica LLC, Jupiter 9, Pentacon 135 2.8, Orestegor 300 4.0

  8. #68
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Staszów
    Wiek
    52
    Posty
    1 709

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez piast9
    A kto mówi, że 12EV da idealną czerń? Matematycznie matryca z 12-bitowym przetwornikiem daje 12EV. Użytecznie jest mniej bo szumy.
    A czym jest zakres EV? Czyż nie tym jak zarejestowaniem zakresu od czerni w 12 bitach (0,0,0) do bieli (4095,4095,4095)?
    Czy jest możliwe otrzymanie idealnej czerni?

    Przecież RAW to zrzut zdigitalizowany/poschodkowany luminancji poszczególnych fotocel. Nie ma tutaj żadnych algorytmów logarytmujących. Otrzymujemy liniową zależność.
    Dopiero ten proces - ten "logarytmizujący" etc następuje przy zamianie na JPG.

  9. #69

    Domyślnie

    to, że jest 12 bitów, nie oznacza, że mozna otrzymać rozpietość 12 EV.
    wyobraźcie sobie sytuacje, że macie kiepską matrycę, słabo reagującą. ale na niej oprogramowanie na wyrost, powiedzmy z przesadą - operujące na kolorze 16 bitowym.
    I co, jakie otrzymamy zdjęcie?
    ważne jest wąskie gardło - determinują to w przytoczonym przykładzie możliwości matrycy, a nie cyfrowy opis zjawiska.
    Nie jest ona w stanie zarejestrowac jednoczesnie najjaśniejszego i najciemniejszego miejsca rzeczywistej sceny, o ile będa one odległe od siebie o więcej niż 8EV (jak zgodzimy sie z dpreview).
    Nikon, Leica, Hasselblad, Mamiya, FKD i jeszcze kilka innych ...

  10. #70
    Pełne uzależnienie Awatar piast9
    Dołączył
    Sep 2005
    Miasto
    Wrocław
    Posty
    3 267

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Urbanowicz
    A czym jest zakres EV? Czyż nie tym jak zarejestowaniem zakresu od czerni w 12 bitach (0,0,0) do (4095,4095,4095)?
    Czy jest możliwe otrzymanie idealnej czerni?
    0 - 1: 1EV
    2 - 3: 2EV
    4 - 7: 3EV
    8 - 15: 4EV
    16 - 31: 5EV
    32 - 63: 6EV
    64 - 127: 7EV
    128 - 255: 8EV
    256 - 511: 9EV
    512 - 1023: 10EV
    1024 - 2047: 11EV
    2048 - 4095: 12EV

    Oczywiście - teoretycznie.

    A to, w którym miejscu przypadnie pokazywane człowiekowi RGB(0,0,0) to już zależy od postprocessingu.

    Przecież RAW to zrzut zdigitalizowany/poschodkowany luminancji poszczególnych fotocel. Nie ma tutaj żadnych algorytmów logarytmujących. Otrzymujemy liniową zależność.
    Dopiero ten proces - ten "logarytmizujący" etc następuje przy zamianie na JPG.
    Tak, i dopiero od tego momentu, moim zdaniem, można mówić o kolorach, czerniach i bielach. Bo od tego punktu decyduje się ostateczna postać zdjęcia.

    A czy matryca dała wystarczająco danych do uzyskania określonej postaci zdjęcia zależy od ekspozycji (przepały) i szumów (szczegóły w cieniach). A rozdzielczość bitowa przetwornika musi być po prostu wystarczająca do wyciągnięcia danych z ciemnych obszarów w jakości wystarczającej dla późniejszej obróbki (ten nieszczęsny logarytm).

    Przy obcenym poziomie wystarczy 12bitów. FUJI wymyśliło 14 bitów ale podejrzewam, że sam przetwornik jest 12-bitowy, tylko że co drugi pixel jest 4x mniej naświetlony, stąd efektywne uzyskuje się jakby 14-bitów.
    650D, T 12-24 4.0, S 30 1.4, S 18-35 1.8, C 70-210 3.5-4.5, C 50 2.5 macro, M42: Praktica LLC, Jupiter 9, Pentacon 135 2.8, Orestegor 300 4.0

Strona 7 z 21 PierwszyPierwszy ... 5678917 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •