Strona 5 z 21 PierwszyPierwszy ... 3456715 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 41 do 50 z 210

Wątek: Zakres tonalny w cyfrze

  1. #41
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Nie jestem pewien, czy mam ochotę to czytać, jak ktoś używa słów, które nie mają sensu i wprowadza definicje nie pasujące do rzeczywistości. Parę następnych akapitów jeszcze bardziej zaciemnia sprawę. A już taki tekst to zupełne przegięcie:
    Niedzwiedz, a po jaką cholerę mam przepalać o 4EV, jeśli już zdjęcie nie doświetlone o 4EV wykorzystuje pełną przestrzeń 8 bitów monitora, drukarki i JPEGa. Co mi takie prześwietlenie da? W jakim celu zwiększać rozpiętość tonalną, jeśli już ta 12 bitowa matryca Nikona daje kilkanaście razy za dużo informacji? Informacji, które później trzeba stracić. Jeśli i tak musisz stracić ponad 80% informacji o kolorze i różnych szczegółach obrazu, to w jakim celu prześwietlać i tracić jeszcze więcej? Oczywiście sytuacja może się zmienić po następnej rewolucji technologicznej w dziedzinie komputerowych urządzeń do obróbki i prezentacji obrazów, ale nasze puszki raczej tego nie doczekają.
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  2. #42

    Domyślnie

    JK prowadzi w najwazniejszych kwestiach bledny wywod (pomijajac calkowicie poprawnie opisane rzeczy oczywiste). Dodatkowo mocno mnie zniechecil tonem, jakim zaczal prowadzic dalsza dyskusje z Jackiem - totalny brak merytorycznosci.

    Nie zgadzam sie z nim w kilku kwestiach, ale zasadniczo (i tak, dla przykladu):
    1) calosc opiera o niemoznosc wykorzystania >8 bitow z matrycy - bo i tak to wszystko pojdzie w 8 bitow (jpeg, monitor, drukarka) - tu sie moge zgodzic jedynie z jpegiem. Zarowno na monitorze mozemy zobaczyc reszte (oczywiscie nie jednoczesnie), jak i zachowac calosc materialu 12-bitowego (np. tiff). Takze w druku widac roznice.
    2) JK rozbroil mnie piszac, iz na matrycy jestem w stanie zarejestrowac scene o _kazdej_ rozpietosci tonalnej (przyklad postawiony w tekscie: ciemna piwnica + slonce). No to ja czekam na takie zdjecie... Przeciez to sa podstawy.
    Pkt 8 Regulaminu - niedozwolona stopka tu była...

  3. #43
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Staszów
    Wiek
    52
    Posty
    1 709

    Domyślnie

    Ano właśnie - jestem za swoim/naszym pojęciem liniowości matrycy, EV itp. Jednak jakoś czuję, że gość może mieć trochę racji - dlatego wczytam się raz jeszcze w to wszystko.

    Odnośnie tej rozpiętości tonalnej piwnica-słońce. Jemu chodzi, że jest to rozpiętość tonalna, nie rozdzielczość tonalna - nie wiem, czy są w obiegu obie te wielkości.
    Ostatnio edytowane przez Tomasz Urbanowicz ; 28-08-2006 o 14:41

  4. #44
    Pełne uzależnienie Awatar DoMiNiQuE
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Ostrów Wlkp.
    Wiek
    43
    Posty
    3 548

    Domyślnie

    Chyba Wam sie nudzi w pracy bo w domu mielibyscie jakies ciekawesze zajecia

  5. #45
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Staszów
    Wiek
    52
    Posty
    1 709

    Domyślnie

    He, he

  6. #46
    Pełne uzależnienie Awatar piast9
    Dołączył
    Sep 2005
    Miasto
    Wrocław
    Posty
    3 267

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez DoMiNiQuE
    Chyba Wam sie nudzi w pracy bo w domu mielibyscie jakies ciekawesze zajecia
    Cóż za celna uwaga...
    650D, T 12-24 4.0, S 30 1.4, S 18-35 1.8, C 70-210 3.5-4.5, C 50 2.5 macro, M42: Praktica LLC, Jupiter 9, Pentacon 135 2.8, Orestegor 300 4.0

  7. #47
    Pełne uzależnienie Awatar DoMiNiQuE
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Ostrów Wlkp.
    Wiek
    43
    Posty
    3 548

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez piast9
    Cóż za celna uwaga...
    Ja Was poniekad rozumiem ...na szczescie za godzinke spadam do domu

  8. #48

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Urbanowicz
    Jednak jakoś czuję, że gość może mieć trochę racji - dlatego wczytam się raz jeszcze w to wszystko.
    Wg mnie nie ma sensu - po ostatnich jego postach nabieram przekonania, ze JK jest z gatunku tych 'wiem, ze mam racje' (obym sie mylil, pieknie zaczal).

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Urbanowicz
    Odnośnie tej rozpiętości tonalnej piwnica-słońce. Jemu chodzi, że jest to rozpiętość tonalna, nie rozdzielczość tonalna - nie wiem, czy są w obiegu obie te wielkości.
    Oczywiscie, mozna definiowac tak lub inaczej, lecz nie nomenklatura tu jest wazna - jezeli mamy scene powiedzmy 20EV, to w zaden sposob nie zdolamy tego zarejestrowac!

    Nie chcialbym tu wpadac w czysta teorie, lecz odnosic to choc minimalnie do praktyki - stad pomijanie def. rozpietosci, rozdzielczosci i tego, skad one wynikaja (to ladnie jest przedstawione w w/w watku).
    Pkt 8 Regulaminu - niedozwolona stopka tu była...

  9. #49
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Staszów
    Wiek
    52
    Posty
    1 709

    Domyślnie

    O, widze Janusza Body - szkoda że dopiero wieczorkiem zajrzę na forum :/

  10. #50
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Jako, ze dyskusja "goronca" wtrącę swoje trzy grosze.

    Użyteczna rozpietość tonalna matrycy jest ograniczona sposobem zapisu. Z definicji EV większe o 1 oznacza dwa razy wiecej światła. Jak pisałem w T&T siłą rzeczy "górny" EV zabiera połowę z z 4096, że powtórzę:

    EV 1 ==> 2,048 poziomy w kanale
    EV 2 ==> 1,024
    EV 3 ==> 512
    EV 4 ==> 256
    EV 5 ==> 128
    ===============> Tu się wg Canona KONCZY użyteczność
    ev 6 ==> 64 poziomy w kanale
    ev 7 ==> 32
    ev 8 ==> 16
    ev 9 ==> 8
    ev 10 ==> 4

    wiem, nudny jestem - kazdy potrafi dzielić przez dwa

    Ostatnio pojawiło się dużo rewelacji o niesłychanych rozpiętościach tonalnych matrycy. Technicznie to może być te 11EV i więcej ale nie sposób tego zapisac w 12 bitach. Kropka. Koniec. Przypomne tylko, że oko potrafi rozróżnic do ok 120-150 odcieni, stąd dość logicznie Canon określił rozpiętość tonalną na 5EV. Zresztą na filmie jest podobnie - teoretyczna (laboratoryjna) ropiętość tonalna sięga 11EV ale sensownie daje się wykorzystać 5-6.

    Zastrzegam się, ze ja się nie znam

    EDIT: Do wymienionego w oryginale linku wolę się nie odnosić, musiałbym używać brzydkich wyrazów a za to mozna dostać warna.
    Ostatnio edytowane przez Janusz Body ; 28-08-2006 o 15:20

Strona 5 z 21 PierwszyPierwszy ... 3456715 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •