Strona 13 z 21 PierwszyPierwszy ... 31112131415 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 121 do 130 z 210

Wątek: Zakres tonalny w cyfrze

  1. #121
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Staszów
    Wiek
    52
    Posty
    1 709

    Domyślnie

    Tak to prawda, ale odpowiednio przekształcając RAW na JPG tak jak wyżej napisałem, można w JPG osiągnąć większy zakres - nie mówiąc już o potraktowaniu JPG jakąś krzywą.

  2. #122
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Zdefiniuj, co rozumiesz przez zakres
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  3. #123
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Staszów
    Wiek
    52
    Posty
    1 709

    Domyślnie

    Może przedstawie to tak.
    Z "matrycy" otrzymujemy od 0 do 4095 wartości. Twoja definicja zakresu to:
    od 1 do 4094. Przyjrzyjmy się wartością od 1 do 32 (cienie) i podzielmy przez 16:

    32 2
    31 1,9375
    30 1,875
    29 1,8125
    28 1,75
    27 1,6875
    26 1,625
    25 1,5625
    24 1,5
    23 1,4375
    22 1,375
    21 1,3125
    20 1,25
    19 1,1875
    18 1,125
    17 1,0625
    16 1
    15 0,9375
    14 0,875
    13 0,8125
    12 0,75
    11 0,6875
    10 0,625
    9 0,5625
    8 0,5
    7 0,4375
    6 0,375
    5 0,3125
    4 0,25
    3 0,1875
    2 0,125
    1 0,0625

    Taraz przyjmijmy, że 1EV będzie zmieniał się (od wartrości podzielonej przez 16) od 0,0625 do 0,8125. Po zaokrągleniu otrzymym zakres od 0 do 1.
    Następnie całe rozważanie/mnożenie przez 2 poszczególnych zakresów przedstawiłem wyżej.

    Możemy przecież zakres 1EV jeszcze mniejszyć np. od 0,0625 do 0,75 - wtedy zakres EV będzie trochę większy, tj. ok 9,28EV (poprzedni przypadek to ok. 9,25EV).
    Ostatnio edytowane przez Tomasz Urbanowicz ; 03-09-2006 o 09:27

  4. #124
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    @Tomasz Urbanowicz

    Czegoś tu nie rozumiem. Jak chcesz przedstawić te wszytkie ułamki w 8 bitach? W 8 bitach można zapisać od 0 do 255 i to wszystko beda liczby naturalne (bez znaku).

    EDIT: "Potraktowanie" jakąś krzywą właściwie niczego nie zmieni to dalej będzie 8 bit

  5. #125
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Staszów
    Wiek
    52
    Posty
    1 709

    Domyślnie

    Te wszystkie liczby po przecinku, zaokrąglamy do całkowitej, tylko że zakres 1EV nie bierzemy od 0 do 1 tylko od 0 do 0,8 - jest to wynik dzielenia od 0 do 4095 przez 16.

    Wynik raz jeszcze przedstawie:

    1 EV: 0-0,8 -> 1
    2 EV: 0,8-1,6 -> 2
    3 EV: 1,6-3,2 -> 3
    4 EV: 3,2-6,4 -> 6
    5 EV: 6,4-12,8 -> 13
    6 EV: 12,8-25,6 -> 26
    7 EV: 25,6-51,2 -> 51
    8 EV: 51,2-102,4 -> 102
    9 EV: 102,4-204,8 -> 205
    10 EV: 204,8-409,6 -> 255

    Wychodzi, że jest ok. 9,25EV
    Ostatnio edytowane przez Tomasz Urbanowicz ; 03-09-2006 o 15:55

  6. #126
    Pełne uzależnienie Awatar minek
    Dołączył
    Jan 2005
    Miasto
    Łódź
    Wiek
    47
    Posty
    1 386

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Urbanowicz Zobacz posta
    Może podsumujmy

    Przeprowadzony test na http://www.clarkvision.com/imagedetail/dynamicrange2/ pod kątem określenia zakresu tonalnego slajdu, czy papieru rzeczywiście wydaje się być testem skanera
    Jednak pokazał jaki zakres tonalny ma matryca w EOS'ie.
    Wg matematycznego podejścia do EV przy zakresie 10EV wychodzi, że 1EV to zaledwie 4 odcienie.
    JPG - 8EV, przy czym przy 1EV mamy tylko jeden odcień.
    Jak szacujecie więc rozpiętość tonalną: slajdu, filmu, papieru foto?
    Ech... Przestańże wreszcie wciskać EV w bity, bo to nie tędy droga.
    Zacznijmy od negatywów i slajdów.
    Negatywy, slajdy (i papiery) mają parametr zwany gęstością. To jest najogólniej mówiąc to, że mała wartość gęstości (D) to bardzo przezroczyste (dla papieru: odbijające światło), duża wartość: mało przezroczyste (odbijające światło).
    Slajdy mają dużą dynamikę: tam gdzie białe są bardzo przezroczyste, tam gdzie czarne - są prawie czarne, przepuszczają bardzo mało światła.
    Negatywy mają znacznie niższą: tam gdzie są jasne (na pozytywie: ciemne) przepuszczają sporo światła - cały negatyw ma spore ,,zadymienie'', widoczne w porównaniu do slajdu) oraz tam gdzie są ciemne (czyli jasne na pozytywie) przepuszczają również sporo światła, są cały czas wyraźnie przezroczyste.
    Czyli slajd ma relatywnie dużą dynamikę (Dmax-Dmin), negatyw - sporo mniejszą.
    Jednocześnie - slajd w swojej większej dynamice potrafi zarejestrować znacznie mniej EV, niż negatyw w swojej niewielkiej dynamice.
    Oczywiste jest przy tym, że negatyw ma znacznie inższy kontrast.
    Slajd zaś ma łagodniejsze przejścia tonalne - bo ma mało EV w dużym zakresie wpakowane.
    To jest po prostu charakterystyka naświetlania danego materiału, że slajd szybciej, wyraźniej reaguje na zmiany światła niż negatyw.
    Obejrzyj sobie przykładowe krzywe charakterystyczne negatywu (np http://www.fotograf.fir.pl/dodatki/fuji05.php, http://www.fotograf.fir.pl/dodatki/fuji14.php) i slajdu (np http://www.fotograf.fir.pl/dodatki/fuji12.php, http://www.fotograf.fir.pl/dodatki/fuji09.php) Te od slajdów są znacznie bardziej strome (oczywiście neg i slajd są odwrotnie). Zaobserwuj też zakres dynamiki (oś pionowa) na zakres naświetlenia (pozioma).
    Tyle że oś naświetleń jest podobnie jak dynamika w log10, nie log2 jak przywykliśmy.
    Jak by to teraz porównać do bitów i skanerów, to skaner do slajdów wymaga większej dynamiki, co za tym idzie - wyższej rozdzielczości bitowej.
    Dlaczego? Przecież musi zanotować tylko kilka (5,6?) EV ze slajdu.
    Ha, dlatego, że gdyby miał niską dynamikę, to nie przebił by się przez najciemniejsze partie slajdu, i zrobił by tam czarną plamę - jeszcze bardziej obniżając EV slajdu.
    Bez problemu zaś poradzi sobie taki skaner z negatywem, który ma niski kontrast. Tak zmieszczone 10 (np) EV w mało dynamicznym materiale, skutkuje bezproblemowym przeniesieniem całości do nawet 8-mio bitowej przestrzeni komputera. Nikt wtedy jednak nie liczy ile EV w którym bicie, bo to nie ma _żadnego_ znaczenia. Bo tych EV ze sceny fotografowanej już dawno nie ma, nie ma też o tym bezpośredniej informacji! I tak na prawdę to w pliku cyfrowym nie mieścisz żadnych EV tylko zwyczajnie zdyskretyzowaną wartość jasności niewielkiego obszaru (piksela potrywającego punkt) z negatywu. A że dynamika niewielka, to na niewielu bitach się to da zapisać. Tyle, że różnice nieduże czyli te tzw ,,przejścia tonalne'' również mniej rozpoznawalne

    [/QUOTE]

  7. #127
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Staszów
    Wiek
    52
    Posty
    1 709

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez minek Zobacz posta
    Ech... Przestańże wreszcie wciskać EV w bity, bo to nie tędy droga.
    Przecież ja nic nie wciskam. Chciałem się dowiedzieć jaki zakres tonalny może zarejestrować slajd, film, papier foto - nie na podstawie skanu...

  8. #128
    Pełne uzależnienie Awatar minek
    Dołączył
    Jan 2005
    Miasto
    Łódź
    Wiek
    47
    Posty
    1 386

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Urbanowicz Zobacz posta
    Przecież ja nic nie wciskam. Chciałem się dowiedzieć jaki zakres tonalny może zarejestrować slajd, film, papier foto - nie na podstawie skanu...
    A, to nawet Ci odpowiedziałem - wszystkiego się dowiesz oglądając krzywe charakterystyczne. Materiały te publikuje producent, na stronce gdzie podałem jest wszystko zebrane, ale u każdego producenta mozna znaleźć pdfy z bardzo dokładnym opisem materiałów (nośnik, warstwy, wymiary, grubości, charakterystyki, wszytkie możliwe, możliwości obróbki itd itp).
    Przykłady: Ilford, hp5+: http://www.ilfordphoto.com/products/...essional+Films,
    http://www.ilfordphoto.com/download....6115453172.pdf,
    ilford, papier multigrade RC warmtone: http://www.ilfordphoto.com/download....0207232634.pdf
    Fuji, Superia 200: http://fujifilm.com/products/consume...peria_200.html, http://fujifilm.com/products/consume..._datasheet.pdf,
    fuji pro400H:
    http://fujifilm.com/products/profess...df/Pro400H.pdf
    fuji sensia 100: http://fujifilm.com/products/consume...ensia_100.html, http://fujifilm.com/products/consume..._datasheet.pdf
    To tylko przykłady, ale wszytko można znaleźć.
    Nie wiem po co wyważać otwarte drzwi i próbować samemu kombinować i mierzyć, ale wszytko jest możliwe.
    Na p.r.f co jakiś czas ktoś opisuje swoje przygody z ,,kalibrowaniem'' materiału / wywoływacza. Naświetla na wielkim formacie kartę testową ze dobrze pomierzonymi strefami, wywołuje to w konkretnym wywoływaczu na różne sposoby, mierzy potem destynometrem. Wyznaczją w ten sposób realną czułość danego negatywu w konkretnym wywoływaczu (czułość na prawdę jest zależna od sposobu wołania, krzywa charakterystyczna też. Bardziej to dotyczy BW, bo w kolorze to jest teraz praktycznie tylko C41 (negatyw), E6(dia) i RA-4 (papier)) oraz kreślą krzywe charakterystyczne. Potem na podstawie tej wiedzy robią zdjęcia czarnego pstryczka na białej ścianie, takie, że widać detale na ciemnym bakelicie oraz szczegóły nierówno położonego gipsu na ścianie.

  9. #129
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Staszów
    Wiek
    52
    Posty
    1 709

    Domyślnie

    Napewno można z tego wyciągnąć wnioski - ja niestety nie miałem do czynienia z analogiem (filmem, slajdem). Dlatego chciałem orientacyjnie wiedzieć, jaki zakres w EV jest w filmie, slajdzie. Widzę, że "siedzisz" w analogu, więc może potrafisz to oszacować/wywnioskować na podstawie danych technicznych?

  10. #130
    Pełne uzależnienie Awatar minek
    Dołączył
    Jan 2005
    Miasto
    Łódź
    Wiek
    47
    Posty
    1 386

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Urbanowicz Zobacz posta

    Czym jest kontrast w ujęciu matematyczno/liczbowym (podobnie jak odnosilismy się do EV)?
    A to już nie jest takie proste. Kontrastem można manipulować zarówno ogólnie (spłaszczanie krzywej) jak i bardzo wybiórczo - manipulowanie krzywymi. Dobre rezultaty uzyskuje się poprzez zmnijszanie kontrastu w tych partiach obrazu, gdzie jest mało detali - dołek na histogramie.
    GIMP bardzo ułatwia taką edycję krzywymi - tam w tle, pod krzywą wyswietlany jest histogram obrazka. I to skutkuje - umieszcając odpowiednio dużo punktów kontrolnych można zrobić, że tam gdzie na histogramie jest dołek, krzywa jest niemal pozioma, a bardziej stroma jest tam, gdzie są istotne przejścia tonalne, czyli ,,górka'' na histogramie, często między innymi na krańcach zakresu, żeby uzyskać te ukochane ,,szczegóły w cieniach i światłach''. Oczywiście obraz wyjściowy musi zawierać te informacje.
    Tu z kolei w gimpie jest problem, bo obraz 8-bitowy najczęściej tego nie ma. W szopie zaś histogram jest osobno i nie zawsze łatwo trafić.
    Podobna manipulacja kontrastem ma miejsce podczas łączenia wielu ekspozycji z tzw HDR.
    Podobne mozliwości stwarza przecież proces naświetlania papieru wielogradacyjnego przez filtry kolorowe. To nic innego jak manipulowanie krzywymi w ciemni, wymaga tylko więcej czasu i próbek. Przynosi też więcej frajdy (-:

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Urbanowicz Zobacz posta
    Napewno można z tego wyciągnąć wnioski - ja niestety nie miałem do czynienia z analogiem (filmem, slajdem). Dlatego chciałem orientacyjnie wiedzieć, jaki zakres w EV jest w filmie, slajdzie. Widzę, że "siedzisz" w analogu, więc może potrafisz to oszacować/wywnioskować na podstawie danych technicznych?
    Nie danych technicznyh, to są krzywe charakterystyczne, które dokładnie opisują jaki jest zakres EV na negatywie a ile na skaldjzie - każdy materiał ma swoje krzywe i trzeba je dla niego oglądać. Oczywiście krzywe negatywów są do sieibe opdobne kształtem, slajdów też i podobnie z papierami.
    Mocno specjalistyczne materiały będą miały krzywe odbiegające od tej średniej.
    Ok, weźmy przykładowy obrazek, niech to będzie sympatyczna Provia 100F (slajd):

    ===== EEEEDit, bo etam,
    Tu właśnie chciałem wkleić obrazek krzywych charakterystycznych i go omówić, ale po co będę w uproszczeniu opowiadał, skoro już ktoś to zrobił.
    Polecam zatem artykuły Marka Madeja ze strony:
    http://www.marekmadej.com/strona400.html
    Przede wyszstkim, to gdzie jest wyjaśnione jak czytać taki wykres:
    http://www.marekmadej.com/pliki%20do...ja_idealna.pdf
    Są tu też praktycznie opracowane krzywe charakterystyczne popularnych materiałów - przydatne, bo skala naświetleń podana jest również w EV (czyli log2) zamiast log10:

Strona 13 z 21 PierwszyPierwszy ... 31112131415 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •