Cytat Zamieszczone przez Krzychu
Cytat Zamieszczone przez Vitez
- uzyc blokady ekspozycji lampy ( * ) na ten punkt, lub na ten punkt ktory chcemy miec prawidlowo oswietlony (w zaleznosci od pomyslu na zdjecie, nie zawsze musi byc to ten sam punkt na ktory lapiemy ostrosc)
Co w momencie jak ten punkt odbija znacząco więcej / mniej światła niż 18% ? Np. jest białą albo czarną ścianą ? Kupa tak zwana...
Kupa albo nie kupa - to fotograf celuje i naciska * i to od niego zalezy czy dobry punkt do zmierzenia i zablokowania wybierze.
Jesli fotograf chce miec dobrze oswietlona czarna ozdobe na bialej scianie - to zablokuje na nia, nie przejmujac sie tym ze sciana wypalona bedzie... jesli chce miec dobrze oswietlona i widoczna fakture bialej sciany z jakas czarna ozdoba -to zablokuje na sciane a czarna ozdoba bedzie czarna plama - fotografia to sztuka kompromisow, albo sklejania dwoch lub wiecej zdjec w PS .

Klasyczny przyklad - slub. Mozna zablokowac na suknie (stereotypowo biala), wtedy blysnie leciutko, garnitur pana mlodego (stereotypowo czarny) zginie w mroku, mozna zablokowac na garnitur - wtedy panna mloda bedzie sie swiecila jak ufo ... ja blokuje na twarze.