No nie bardzo. Jeśli rozpiętość tonalna sceny jest ok 7-8 EV to można ją zredukować polarem właśnie. To nie polar stosujemy przy rozpiętości tonalnej 6EV bo to zakres matrycy. Polar stosujemy po to, żeby zredukować, zmniejszyć rozpiętość sceny. Polar nie tyle "przyciemnia niebo" ile redukuje kontrasty co skutkuje przyciemnieniem nieba.Zamieszczone przez shaqi
Byłbym bardzo daleki od kategorycznego twierdzenia "tylko i wyłącznie filtr połówkowy" - rozpiętość tonalna TEJ sceny (z początku wątku) wcale nie jest taka duża. Połówka to aż za dużo.
Zobacz na załączone (sorry że mocno skompresowane zdjęcie - w oryginale ma rozmiary 12000 x 3000 pix - coś około 8) ) to jest zrobione BEZ polara i BEZ połowki. Nie jest nawet nazbyt męczone w PS, nie ma tu żadnych cudów typu HDR czy DRI.
Janusz