Page 9 of 12 FirstFirst ... 7891011 ... LastLast
Results 81 to 90 of 112

Thread: #23 RAW-y - Podstawy obróbki

  1. #81
    Uzależniony
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    510

    Default

    Przy obróbce RAWów chyba nie tylko dla mnie piętą achillesową jest - obok krzywych - idealne ustawienie balansu bieli z korektą kolorów. Wywołuje RAWy w ACR, wkrótce poeksperymentuję w DPP. Ale co innego mnie martwi.

    Mam kartę WhiteBala kupioną od producenta w Stanach o której wspomina Janusz i oczywiście wykonuję kilka zdjęć próbnych w róznych częściach pomieszczeń ze światłem żarowym czy w kościole, aby potem przy obróbce wykorzystać je. Nie wiem, ale średnio jestem zadowolony z wyników - zdjęcia wciąż są przeżółcone. Może jakies ustawienie w aparacie mam mimo wszystko źle ustawione, ale z RAW przecież nie sa one w ogóle albo mało istotne.

    Czy korekta z kartą i pipetą nie powinna dawać najlepszych wyników? A może zupełnie czym innym jest - i innym narzędziem powinno się to robć - korekta balansu i korekta koloru (poza korektą nasycenia)? choć nie wiem co mogłoby tym czymś jeszcze być.

    Z czego wreszcie wynika tzw. zafarb - rozumiem, że niepoprawnego balansu?

    Tak lansowana szara karta mnie tochę rozczarowała, stąd także te pytania.

    Jakie są wasze doświadczenia a także podstawowe kroki (kolejność) jakie wykonujecie zabierając się za korektę kolorystyczną zdjęcia z poziomu RAW ?


    Pozdr.

  2. #82
    Moderator Janusz Body's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Szczecin
    Age
    72
    Posts
    5,757

    Default

    Quote Originally Posted by renes View Post
    ....
    Czy korekta z kartą i pipetą nie powinna dawać najlepszych wyników? A może zupełnie czym innym jest - i innym narzędziem powinno się to robć - korekta balansu i korekta koloru (poza korektą nasycenia)? choć nie wiem co mogłoby tym czymś jeszcze być.
    ....
    Temat jest ogromnie rozległy. WB + "profil aparatu" a właściwie matrycy. Ustawiając WB WhiBalem w kościele masz problemów jeszcze więcej bo oświetlenie jest zwykle bardzo nierównomierne - różne źródła światła o różnej temperaturze barwowej - więc prawidłowy WB może być w miejscu gdzie masz WhiBala ale niekoniecznie 5 metrów dalej. Piałaem o tym więcej w wątkach o WB, Korekcji Tonalnej itp...

    Profil aparatu - Adobe nazywa to "camera response" czyli zdolność odwzorowania barw zmienia się - i to mocno - w zależności od temperatury barwowej światła. Aparat inaczej rejestruje barwy w temp. np. 2500-3000°K (zwykły halogen) a bardzo inaczej w temp. światła dziennego (ok 5000-6000°K)

    Ostatnio Adobe wypuścił Profile Editor w wersji "beta" (jest darmowy na stronach Adobe) umożliwiający tworzenie własnych profili aparatu. Działa toto całkiem znośnie chociaż tablica Gretaga jest raczej niezbędna. Bez tablicy próby korekty barw stają się paskudnie trudne.

    Ogólnie temat nie na dyskusję o podstawach obróbki RAWów.

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  3. #83
    Bywalec dream catcher's Avatar
    Join Date
    Mar 2008
    Location
    Oświęcim
    Age
    39
    Posts
    124

    Default

    Może pytanie głupie, ale jak pod PS'em CS2 odpalić Camera Raw, żeby obsługiwał RAWy z 40D? Jest w ogóle taka możliwość?
    [QUOTE]"...baba ma ciało, baba ma duszę, baba emituje ciepło, bytowanie bez baby, to po prostu bywa piekło..."

  4. #84
    Moderator Janusz Body's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Szczecin
    Age
    72
    Posts
    5,757

    Default

    Quote Originally Posted by dream catcher View Post
    Może pytanie głupie, ale jak pod PS'em CS2 odpalić Camera Raw, żeby obsługiwał RAWy z 40D? Jest w ogóle taka możliwość?
    Konwertować RAWy uzywając DNG konwertera i otwierać pliki DNG. DNG konwerter można za darmo zassać ze stron Adobe.

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  5. #85
    Uzależniony
    Join Date
    May 2008
    Posts
    615

    Default

    Kolejne, nie obrażając "dream catchera", głupie pytania. W którym momencie należy odszumiać zdjęcie -tzn. między którymi czynnościami (zwłaszcza jeśli wywołujemy w CR i obrabiamy w PS)? Na jakim formacie fotografii to czynimy? Na co należy zwrócić szczególną uwagę odszumiając, czego się wystrzegać? (Chyba nie ma wątku o odszumianiu dla początkujących)

  6. #86
    Moderator Janusz Body's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Szczecin
    Age
    72
    Posts
    5,757

    Default

    Quote Originally Posted by basala View Post
    Kolejne, nie obrażając "dream catchera", głupie pytania. W którym momencie należy odszumiać zdjęcie -tzn. między którymi czynnościami (zwłaszcza jeśli wywołujemy w CR i obrabiamy w PS)? Na jakim formacie fotografii to czynimy? Na co należy zwrócić szczególną uwagę odszumiając, czego się wystrzegać? (Chyba nie ma wątku o odszumianiu dla początkujących)
    Odszumianie jest po prostu "negatywem" ostrzenie czyli robi się to dokładnie tak samo, na takis samych etapach jak ostrzenie. Akcja ostrzenia podana w wątku o ostrzeniu po małej przeróbce polegającej na odwróceniu maski i użyciu jakiegoś odszumiacza zamiast ostrzenia będzie działała tak samo. Akcja odszumiania jest zresztą zawarta w pliku "moje Akcje" - trzeba z niej korzystać po ostrzeniu. Czyli najpierw F5 a potem F6.

    Ogólnie to z większością obecnych lustrzanek odszumianie nie jest potrzebne.

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  7. #87
    Bywalec
    Join Date
    Jun 2008
    Location
    Kraków
    Posts
    224

    Default

    dołączam sie do pytania basala-
    dodam tylko - czy jest jakiś darmowy soft do odszumiania CR2
    http://picasaweb.google.com/lucas.maj/
    http://onephoto.net/?p0=2&p1=1&user=38702&gal=1
    350d/eos300, 5d, 24 1.4, 50 1.4, 135 2.0 Metz 54 mz-4i- i dylemat czy nie rzucić tego wszystkiego!

  8. #88
    Uzależniony
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    510

    Default

    Quote Originally Posted by Janusz Body View Post
    Odszumianie jest po prostu "negatywem" ostrzenie czyli robi się to dokładnie tak samo, na takis samych etapach jak ostrzenie. Akcja ostrzenia podana w wątku o ostrzeniu po małej przeróbce polegającej na odwróceniu maski i użyciu jakiegoś odszumiacza zamiast ostrzenia będzie działała tak samo. Akcja odszumiania jest zresztą zawarta w pliku "moje Akcje" - trzeba z niej korzystać po ostrzeniu. Czyli najpierw F5 a potem F6.

    Ogólnie to z większością obecnych lustrzanek odszumianie nie jest potrzebne.
    Zaraz, to w ACR lepiej nie korzystać z usuwania luminacji (chyba tak to się jakoś nazywa) i tego okropnego zielonego szumu?

  9. #89
    Uzależniony
    Join Date
    May 2008
    Posts
    615

    Default

    Dziękuję Panie Januszu za odpowiedź. Gdybym miał kierować się moją (nie)logiką, to ostrzyłbym po odszumianiu. :-D Z ww. akcji korzystam namiętnie*, lecz niestety dość bezrozumnie. Obiecuję to zmienić. :-D

    * -moje samodzielnie próby obróbki RAW-ów często prowadzą do przeostrzania fotek. Zresztą o takich tendencjach u początkujących "wywoływaczy" cyfrowych negatywów pisze Pan w swoim wątku dot. ostrzenia RAW-ów.

  10. #90
    Początki nałogu Alde's Avatar
    Join Date
    Sep 2008
    Location
    Koszalin
    Age
    58
    Posts
    360

    Default

    Quote Originally Posted by basala View Post
    Kolejne, nie obrażając "dream catchera", głupie pytania. W którym momencie należy odszumiać zdjęcie -tzn. między którymi czynnościami (zwłaszcza jeśli wywołujemy w CR i obrabiamy w PS)? Na jakim formacie fotografii to czynimy? Na co należy zwrócić szczególną uwagę odszumiając, czego się wystrzegać? (Chyba nie ma wątku o odszumianiu dla początkujących)
    Dobrze by było rozpoznać jakie to są szumy ale ogólnie odszumiać na samym początku obróbki zdjęcia .. jak by nie było wyostrzenie wyostrza też szumy.

Page 9 of 12 FirstFirst ... 7891011 ... LastLast

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •