Pokaż wyniki od 1 do 10 z 112

Wątek: #23 RAW-y - Podstawy obróbki

Mieszany widok

  1. #1
    Uzależniony
    Dołączył
    Jan 2007
    Posty
    510

    Domyślnie

    Przy obróbce RAWów chyba nie tylko dla mnie piętą achillesową jest - obok krzywych - idealne ustawienie balansu bieli z korektą kolorów. Wywołuje RAWy w ACR, wkrótce poeksperymentuję w DPP. Ale co innego mnie martwi.

    Mam kartę WhiteBala kupioną od producenta w Stanach o której wspomina Janusz i oczywiście wykonuję kilka zdjęć próbnych w róznych częściach pomieszczeń ze światłem żarowym czy w kościole, aby potem przy obróbce wykorzystać je. Nie wiem, ale średnio jestem zadowolony z wyników - zdjęcia wciąż są przeżółcone. Może jakies ustawienie w aparacie mam mimo wszystko źle ustawione, ale z RAW przecież nie sa one w ogóle albo mało istotne.

    Czy korekta z kartą i pipetą nie powinna dawać najlepszych wyników? A może zupełnie czym innym jest - i innym narzędziem powinno się to robć - korekta balansu i korekta koloru (poza korektą nasycenia)? choć nie wiem co mogłoby tym czymś jeszcze być.

    Z czego wreszcie wynika tzw. zafarb - rozumiem, że niepoprawnego balansu?

    Tak lansowana szara karta mnie tochę rozczarowała, stąd także te pytania.

    Jakie są wasze doświadczenia a także podstawowe kroki (kolejność) jakie wykonujecie zabierając się za korektę kolorystyczną zdjęcia z poziomu RAW ?


    Pozdr.

  2. #2
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez renes Zobacz posta
    ....
    Czy korekta z kartą i pipetą nie powinna dawać najlepszych wyników? A może zupełnie czym innym jest - i innym narzędziem powinno się to robć - korekta balansu i korekta koloru (poza korektą nasycenia)? choć nie wiem co mogłoby tym czymś jeszcze być.
    ....
    Temat jest ogromnie rozległy. WB + "profil aparatu" a właściwie matrycy. Ustawiając WB WhiBalem w kościele masz problemów jeszcze więcej bo oświetlenie jest zwykle bardzo nierównomierne - różne źródła światła o różnej temperaturze barwowej - więc prawidłowy WB może być w miejscu gdzie masz WhiBala ale niekoniecznie 5 metrów dalej. Piałaem o tym więcej w wątkach o WB, Korekcji Tonalnej itp...

    Profil aparatu - Adobe nazywa to "camera response" czyli zdolność odwzorowania barw zmienia się - i to mocno - w zależności od temperatury barwowej światła. Aparat inaczej rejestruje barwy w temp. np. 2500-3000°K (zwykły halogen) a bardzo inaczej w temp. światła dziennego (ok 5000-6000°K)

    Ostatnio Adobe wypuścił Profile Editor w wersji "beta" (jest darmowy na stronach Adobe) umożliwiający tworzenie własnych profili aparatu. Działa toto całkiem znośnie chociaż tablica Gretaga jest raczej niezbędna. Bez tablicy próby korekty barw stają się paskudnie trudne.

    Ogólnie temat nie na dyskusję o podstawach obróbki RAWów.

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •