Masz rację, ale tak wynika z dostępnych w sieci informacji. Nie jestem specjalistą w tej dziedzinie i swoje opinie mogę wydawać tylko na bazie dostępnych informacji. A kontrargumentów do w/w opinii nie znalazłem.
Co tylko wzmacnia we mnie chęć walki z tym co się dzieje.
Szkoła fotografowania National Geographic Peter K. Burian, Robert Caputo + Szkoła fotografowania. Krajobrazy Caputo Robert + Nowy podręcznik fotografii John Hedgecoe + Praktyczny kurs fotografii Łukasz Gaweł![]()
Bardzo się cieszę Pogonus'ie iż mogłeś się utwierdzić w swym profesjonalizmie czytając moją wypowiedź. Nie zamierzam zgodnie z tendencją na różnych forach robić z siebie speca od wszystkiego. Moje zdanie znasz. Twoje argumenty na mnie nie działają![]()
Duża szkoda, że godzisz się ze swoją niewiedzą i nie zamierzasz z tym nic zrobić... Mogę mieć tylko nadzieję, że nie należysz do grupy objętej amnestią Romana wielkie G., ale wiele wskazuje na to, że właśnie jest odwrotnie. W każdym razie życzę powodzenia i dalszego zadowolenia z siebie :wink: .
Niestety, informacji tych w żadnym przypadku nie można uznać za wiarygodne i pełne, pozwalające obiektywnie ocenić wartość przyrodniczą terenów trasy alternatywnej, a tym bardziej porównać z wartością Doliny Rospudy! Zauważ, że wiele z tych informacji, na które się powołujesz przedstawiane jest w sposób bardzo tendencyjny, z założenia mający wesprzeć wcześniej przyjęte tezy.
Przy okazji problemu budowy estakady przez Dolinę Rospudy bardzo wyraźnie uwidacznia sie potrzeba zrealizowania w skali Polski gruntownej inwentaryzacji przyrodniczej. Pod względem wiedzy o lokalnej bioróżnorodności wiele regionów kraju ciągle na mapie pozostaje białymi plamami. Do takich należą między innymi okolice Augustowa.
Wiadomo, ale ta wiedza jest bardzo fragmentaryczna, nie pozwalająca na obiektywną ocenę wartości przyrodniczej terenu traktowaną całościowo. Sporo ekspertyz w ostatnim czasie wykonano właśnie w Dolinie Rospudy (między innymi i ja w tym maczałem palce) i to one dały podstawę do oceny oddziaływania inwestycji na środowisko, a przede wszystkim oszacowania realnej wartości przyrodniczej tego terenu. Tu należałoby uściślić, co należy rozumieć przez „wartość przyrodniczą”, ale ta kwestia daleko wykracza poza ramy tego forum.
Bynajmniej nie twierdzę, że w okolicach Augustowa nie ma nic ciekawego z przyrodniczego punktu widzenia. Przeciwnie — jest tu bardzo wiele uroczych zakątków, a w nich interesujących gatunków roślin i zwierząt (szczególnie tych, które reprezentują element subborealny). To, że niektóre z nich figurują w „Czerwonych księgach ...” lub w wykazie gatunków objętych ochroną prawną nie zawsze oznacza, że są one najcenniejsze (i tu znowu wracamy do pojęcia „wartości przyrodniczej”, a ściślej — kryteriów jej oceny i wyceny). Jest wiele innych, które w tym terenie zasługują na szczególną uwagę (graniczne elementy kierunkowe lub gatunki wybitnie stenobiontyczne, związane z specyficznymi typami środowisk, na przykład torfowiskami sfagnowymi).
Więc pokieruj mnie proszę do wiarygodnych ekspertyz będących w opozycji do tych "tendencyjnych", na podstawie których mógłbym się przekonać, że poprowadzenie obwodnicy inną drogą, byłoby bardziej szkodliwe dla środowiska, niż obecne plany realizacji tej inwestycji. Jak na razie nie przedstawiłeś żadnych argumentów, poza takimi, że "byłaby to nieduża strata dla środowiska".
EDIT:
Ok jak podejrzewałem. Wszystko jasne.Zamieszczone przez Pogonus
Szkoła fotografowania National Geographic Peter K. Burian, Robert Caputo + Szkoła fotografowania. Krajobrazy Caputo Robert + Nowy podręcznik fotografii John Hedgecoe + Praktyczny kurs fotografii Łukasz Gaweł![]()