Strona 7 z 8 PierwszyPierwszy ... 5678 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 61 do 70 z 72

Wątek: #22 Liniowość matrycy i co z tego wynika

  1. #61
    Zasłużeni Awatar czornyj
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    49
    Posty
    2 626

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Urbanowicz Zobacz posta
    OK, chyba powoli wszystko staje się jasne.
    Proszę mi na koniec wytłumaczyć jak to jest, iż wielu fotografów obrabia swoje zdjęcia pod OsX, który raczej powinien być skalibrowany na gamme 1.8, (Windowsy na 2.2).
    Wynika z tego, że inaczej ten sam JPG będzie wyglądał pod OsX a inaczej pod Windowsem i to dość znacznie. Gdzie tu jest psina pogrzebana?

    @czornyj:
    Pod Windowsem proponujesz kalibrować na gamme: L, sRGB czy też 2.2?
    Zdjęcie zapisane w RAW zapisane jest w sposób liniowy, tj. gamma=1.0. Wywołując RAW dane są renderowane do jednej z syntetycznych przestrzeni edycyjnych, gdzie dane są już kodowane nieliniowo, tj:
    dla sRGB - gamma ~2.2
    dla AdobeRGB gamma 2.2
    dla ProPhoto gamma 1.8
    dla ECI v.1 gamma 1.8
    dla ECI v.2 L*
    Każda sytetyczna przestrzeń edycyjna zawiera tagi TRC, w których zawarta jest informacja, do jakiej gradacji zostały wyrenderowane dane naszego zdjęcia.

    Kalibrując i oprofilowywując monitor również uzyskujemy profil zawierający informację o tym, jaka jest gradacja naszego monitora.

    I teraz - moduł zarządzania barwą otwierając dane zdjęcie porównuje TRC przestrzeni zdjęcia z TRC przestrzeni monitora, a następnie dokonuje stosownych kompensacji.

    Ogólnie zatem niezależnie od tego, przy pomocy jakiej gammy zakodujemy gradację jasności naszego zdjęcia, CMS zadba o to, by zostało ono poprawnie wyświetlone.

    Oczywiście - w przypadku środowiska pozostającego poza CMS-em jasność zdjęcia wyrenderowanego do przestrzeni o TRC odmiennej od TRC, do której skalibrowaliśmy nasz monitor będzie zafałszowana.

    Gamma 1.8 już dawno nie jest "natywną" gammą dla OS X - to pozostałość po czasach przedCMS-owych, gdy monitory Apple były kalibrowane do gamma 1.8, bo taka TRC odpowiadała TRC drukarki Apple LaserWriter. Współczesne monitory ACD są już kalibrowane do gamma 2.2. Niezależnie jednak od tego z uwagi na sposób działania współczesnych systemów CMS nie ma to większego znaczenia (przynajmniej w aplikacjach wyposażonych w moduł zarządzania barwą).

    Dawno, dawno temu próbowałem znaleźć odpowiedź na filozoficzne pytanie, do której gradacji najlepiej kalibrować monitor - przeczytałem na ten temat całkiem sporo, stoczyłem wiele interesujących dyskusji i jestem jeszcze głupszy, niż byłem. Ma to mz. jednak znaczenie na bardzo wysokim poziomie abstrakcji i dla sprzętowo kalibrowanych paneli z >8 bitową matrycą i programowalną, 12-14 bitową LUT. W przypadku monitorów "cywilnych" i pracy w aplikacjach z zarządzaniem barwą kalibracja monitora do zadanej gradacji jest bez większego znaczenia, równie dobrze można go kalibrować do gradacji natywnej (tj. po prostu oprofilować bez wprowadzania korekty do LUT karty graficznej), CMS tak czy owak dokona podczas wyświetlania stosownej korekty.

  2. #62
    Pełne uzależnienie Awatar airhead
    Dołączył
    Jan 2008
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    2 495

    Domyślnie

    przepraszam, a czy z tego wątku nie wynika przypadkiem, że nie należy niedoświetlać scen ciemniejszych niż 18%, bo tracimy dane? taka próba przełożenia akademickiej dyskusji na praktykę...
    Canon 6D + 20/2,8; 35/1,4; 85/1,8; 70-210/3,5-4,5
    Fujifilm x100

    mgrochocki.wordpress.com

  3. #63
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez airhead Zobacz posta
    przepraszam, a czy z tego wątku nie wynika przypadkiem, że nie należy niedoświetlać scen ciemniejszych niż 18%, bo tracimy dane? taka próba przełożenia akademickiej dyskusji na praktykę...
    Trochę tak, ale nie do końca. Ważna jest rozpiętość sceny. Grunt to nie prześwietlić świateł. Ale jeśli to nie grozi, to właśnie warto prześwietlać ciemne zdjęcia - jest to tak zwane ustawianie ekspozycji (lub histogramu ) do prawej.
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  4. #64
    Pełne uzależnienie Awatar airhead
    Dołączył
    Jan 2008
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    2 495

    Domyślnie

    acha... czyli stara zasada, że czarne niedoświetlamy nie ma zastosowania na cyfrze? a te mdłe czernia trzeba potem malować na kompie?
    Canon 6D + 20/2,8; 35/1,4; 85/1,8; 70-210/3,5-4,5
    Fujifilm x100

    mgrochocki.wordpress.com

  5. #65
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    I tak i nie. Korygować na kompie to trzeba każde zdjęcie, inaczej nie warto kupować lustrzanki. W takiej sytuacji poprawienie jasności całego zdjęcia jest naturalnym krokiem przy wywoływaniu rawa lub obróbce jpga.

    Zasada o niedoświetlaniu często musi być jednak uwzględniana. Ponieważ mało które zdjęcie jest całe czarno-ciemne, to trzeba uważać na światła. Naświetlenie czerni jak szarości często wyjara światła.
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  6. #66
    Pełne uzależnienie Awatar airhead
    Dołączył
    Jan 2008
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    2 495

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Golinski Zobacz posta
    I tak i nie. Korygować na kompie to trzeba każde zdjęcie, inaczej nie warto kupować lustrzanki. W takiej sytuacji poprawienie jasności całego zdjęcia jest naturalnym krokiem przy wywoływaniu rawa lub obróbce jpga.
    To ustawiać aparat przed zrobieniem zdjęcia trzeba, bo inaczej to nie ma sensu kupować żadnego. A tak w ogóle najlepiej powiedz to reporterom ;]

    Zasada o niedoświetlaniu często musi być jednak uwzględniana. Ponieważ mało które zdjęcie jest całe czarno-ciemne, to trzeba uważać na światła. Naświetlenie czerni jak szarości często wyjara światła.
    Da też paskudną, burą czerń. Nie wiadomo nawet, które gorsze. Wynikają jakieś wnioski z tej technicznej dyskusji? Bo za zasadę prześwietlania czerni to dziękuję :P
    Canon 6D + 20/2,8; 35/1,4; 85/1,8; 70-210/3,5-4,5
    Fujifilm x100

    mgrochocki.wordpress.com

  7. #67
    Zasłużeni Awatar czornyj
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    49
    Posty
    2 626

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez airhead Zobacz posta
    To ustawiać aparat przed zrobieniem zdjęcia trzeba, bo inaczej to nie ma sensu kupować żadnego. A tak w ogóle najlepiej powiedz to reporterom ;]


    Da też paskudną, burą czerń. Nie wiadomo nawet, które gorsze. Wynikają jakieś wnioski z tej technicznej dyskusji? Bo za zasadę prześwietlania czerni to dziękuję :P
    Jest rzeczą oczywistą, że ETTR jest techniką wymagającą późniejszej obróbki i optymalne rezultaty daje tylko w przypadku rejestracji zdjęć w RAW. Dla reportera, który rąbie w jpegu i nawet nie ogląda rezultatu przed wysłaniem do redakcji technika ta jest może bez znaczenia (choć graficy z przygotowalni otrzymujący potem ten materiał mogliby już mieć inne zdanie). Wysycenie czerni to kwestia przesunięcia jednego suwaczka w ACR czy innym konwerterze - trwa to 0,5 sekundy.

    Wnioski z tej dyskusji są proste - wystarczy mieć elementarną wiedzę nt. fotografii i obróbki cyfrowej, uważnie wszystko przeczytać i sobie je wyciągnąć, ale podsumuję jeszcze raz:

    - Matryca optymalnie rejestruje dane w zakresie świateł i półtonów. Jeśli rozpiętość tonalna sceny jest mniejsza niż rozpiętość tonalna matrycy, to należy dążyć do tego, by jak najwięcej danych zostało zarejestrowane w zakresie odpowiadającym światłom i półtonom. Metoda ta pozwala na forsowniejszą obróbkę zarejestrowanego materiału. W praktyce jej stosowanie sprowadza się do obserwacji histogramu zarejestrowanego zdjęcia i dążenia do tego, by wykres rozpoczynał się możliwie blisko prawej jego strony - stąd nazwa ETTR (Exposure To The Right - ekspozycja na prawą stronę (histogramu) ).

    Oczywiście - nie dla każdego i nie zawsze jest sens ją stosować, ale np. HDR też nie (szczególnie w reportażu), a jakoś dlaczegoś HDR nikomu nie jest dziwny.

  8. #68
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez airhead Zobacz posta
    ... Wynikają jakieś wnioski z tej technicznej dyskusji? Bo za zasadę prześwietlania czerni to dziękuję :P

    Wynikają. I nawet są opisane
    http://www.canon-board.info/showthread.php?t=25632

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  9. #69
    Bywalec Awatar spoon
    Dołączył
    Apr 2008
    Miasto
    Wroclove
    Wiek
    40
    Posty
    215

    Domyślnie

    zastanawia mnie czy w praktyce po naswietleniu histogramu do prawej - powiedzmy, ze cala scena miesci sie na zakresie i zostaje nawet miejsce, ok 1EV po prawej i lewej, a po naswietleniu na"do prawej" mamy okolo 1.75EV 'wolne' po lewej stronie - pozniej, przywywolaniu rawa powinienem skorygowac ekspozycje na ok. -1.75 czy raczej pociagnac to levelami (tudziez blacks'ami)?
    rozumiem, ze po naswietleniu do prawej i pozniejszym obnizeniu ekspozycji w wywolywarce niejako "spycham" dane na strone cieni (lacznie z danymi o poltonach i swiatlach).

    ja wiem,ze to pytanie jest na poziomie przedszkola foto, tym nie mniej jestem ciekaw jak to powinno wygladac, a chyba sam tego nie wydedukuje.
    klade nacisk na 'powinno', bo po czesci zdaje sobie sprawe, ze "to zalezy".

    jak wywolywac takiego 'naswietlonego do prawej' rawa?
    I JUST LOVE TO PUSH THE BUTTON AND HEAR THE CAMERA SNAP | ruler of the world
    szukajka

  10. #70
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez spoon Zobacz posta
    zastanawia mnie czy w praktyce po naswietleniu histogramu do prawej - powiedzmy, ze cala scena miesci sie na zakresie i zostaje nawet miejsce, ok 1EV po prawej i lewej, a po naswietleniu na"do prawej" mamy okolo 1.75EV 'wolne' po lewej stronie - pozniej, przywywolaniu rawa powinienem skorygowac ekspozycje na ok. -1.75 czy raczej pociagnac to levelami (tudziez blacks'ami)?........?
    Wywoływać normalnie. Można "obciąć" od dołu na krzywych (jeszcze w ACR) co zwiększy wydatnie kontrast. Można pociągnąć w dół krzywą (też jeszcze w ACR) w jej "lewej" części czyli w cieniach. Ogólnie to tak jak piszesz... to zależy... ale też zasada ogólna przy obróbce (każdej) to jak najdłużej trzymać jak największą ilość danych.

    Serdecznie polecam używanie Curvesów. O levelsach można zapomnieć - przydają się w mniej niż 1% okazji. Wszystko można zrobić krzywymi.

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

Strona 7 z 8 PierwszyPierwszy ... 5678 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •