Pokaż wyniki od 31 do 40 z 72

Wątek: #22 Liniowość matrycy i co z tego wynika

Widok wątkowy

  1. #11
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Staszów
    Wiek
    52
    Posty
    1 709

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ewg Zobacz posta
    Przetwornik cyfrowo analogowy z matrycy daje większą gęstość danych dla świateł [...]
    Daje tyle samo w światłach co cieniach - jest liniowy (tak z grubsza).

    Cytat Zamieszczone przez ewg Zobacz posta
    a oko/mózg wymaga odpowiednio większej dla cieni (i to też wyłącznie z ludzkiego punktu widzenia!) i na jakimś etapie musi zajść tłumaczenie - jeśli nie na etapie przetwornika analogowo-cyfrowego, to np. RAW-JPEG. Dopóki cyfrówki a zwłaszcza RAWy nie zagrażały globalnej sielance pt. JPEG 8-bitowy, to mało kto nawet wiedział, że zachodzi jakieś tłumaczenie bitów - cyfrowych na ludzkie.
    Spytam jeszcze raz: po co to niby tłumaczenie/traktowanie JPG krzywą logarytmiczną?

    Jeszcze raz może wyjaśnię

    Zróbmy następujące założenie. Nasze ludzkie widzenie (y1) niech będzie opisane funkcją y1=x^(1/2), gdzie x niech przybiera wartości od 0 do 1.


    Niech matryca (y2) rejestruje liniowo y2 = x gdzie x niech przybiera również wartości od 0 do 1 (niech tak będzie wyskalowana):


    Monitor+PC również wyświetla liniowo (y3=x).

    Następnie wyobraźmy sobie taki przykład. Niech naszym "krajobrazem" będą 3 prostokąty ustawione przy sobie:
    - czarny (x=0),
    - szary (50% szarości, x=0,5),
    - biały (x=1).

    Nasze oczy zobaczą tak:
    - czarny y1 = 0,
    - szary 50% y1 = x^(1/2) = 0,7,
    - biały y1 = 1.

    Załóżmy że dobraliśmy idealne ekspozycje. Nasz aparat zarejestrował "krajobraz" następująco:
    - czarny y2 = 0,
    - szary 50% y2 = 0,5,
    - biały y2 = 1.

    Teraz bez żadnych przekształceń nieliniowych wyświetlamy JPG na komputerze. Monitor + PC pokaże tak:
    - czarny y3 = 0,
    - szary 50% y3 = 0,5,
    - biały y3 = 1.

    Teraz jak nasze oczy to zobaczą? Tak jak w rzeczywistości czyli:
    - czarny y1 = y3^(1/2) = 0,
    - szary 50% y1 = y3^(1/2) = 0.7,
    - biały y1 = 1.

    Czyli zachowaną mamy wierność.

    Teraz co jest proponowane w tym wątku (nie przeze mnie ). Aby JPG potraktowany był krzywą y4 = x^(1/2). Ostatecznie na monitorze JPG będzie wyglądał nieliniowo w stosunku do rzeczywistości tj. szary 50% wyświetlony na monitorze będzie miał wartość 0,7 (a nie 0,5). Jako, że nasze widzenie jest z naszego założenia y1=x^(1/2) ostatecznie odbierzemy takiego JPG tak:

    ostatecznie = y4 x y1 = x^(1/2) * x^(1/2) = x^(1/4)


    Nasza rzeczywista szarość 50% będzie miała wartość 0,84.

    Teraz pytanie.
    Czy zależy nam na wierności, czy jakimś pseudo HDR który podbija sztucznie cienie?
    Ostatnio edytowane przez Tomasz Urbanowicz ; 05-11-2007 o 10:51

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •