Cytat Zamieszczone przez airhead Zobacz posta
To ustawiać aparat przed zrobieniem zdjęcia trzeba, bo inaczej to nie ma sensu kupować żadnego. A tak w ogóle najlepiej powiedz to reporterom ;]


Da też paskudną, burą czerń. Nie wiadomo nawet, które gorsze. Wynikają jakieś wnioski z tej technicznej dyskusji? Bo za zasadę prześwietlania czerni to dziękuję :P
Jest rzeczą oczywistą, że ETTR jest techniką wymagającą późniejszej obróbki i optymalne rezultaty daje tylko w przypadku rejestracji zdjęć w RAW. Dla reportera, który rąbie w jpegu i nawet nie ogląda rezultatu przed wysłaniem do redakcji technika ta jest może bez znaczenia (choć graficy z przygotowalni otrzymujący potem ten materiał mogliby już mieć inne zdanie). Wysycenie czerni to kwestia przesunięcia jednego suwaczka w ACR czy innym konwerterze - trwa to 0,5 sekundy.

Wnioski z tej dyskusji są proste - wystarczy mieć elementarną wiedzę nt. fotografii i obróbki cyfrowej, uważnie wszystko przeczytać i sobie je wyciągnąć, ale podsumuję jeszcze raz:

- Matryca optymalnie rejestruje dane w zakresie świateł i półtonów. Jeśli rozpiętość tonalna sceny jest mniejsza niż rozpiętość tonalna matrycy, to należy dążyć do tego, by jak najwięcej danych zostało zarejestrowane w zakresie odpowiadającym światłom i półtonom. Metoda ta pozwala na forsowniejszą obróbkę zarejestrowanego materiału. W praktyce jej stosowanie sprowadza się do obserwacji histogramu zarejestrowanego zdjęcia i dążenia do tego, by wykres rozpoczynał się możliwie blisko prawej jego strony - stąd nazwa ETTR (Exposure To The Right - ekspozycja na prawą stronę (histogramu) ).

Oczywiście - nie dla każdego i nie zawsze jest sens ją stosować, ale np. HDR też nie (szczególnie w reportażu), a jakoś dlaczegoś HDR nikomu nie jest dziwny.