Jeśli to jest Twoja pierwsza wizyta na naszym forum, pamiętaj sprawdź listę najczęściej zadawanych pytań FAQ . Zapraszamy do zarejestrowania się
Cel forum T&T
W "Tips & tricks" wymieniamy sie poradami, doświadczeniami i propozycjami dotyczącymi tajników technicznych, warsztatowych, niekonwencjonalnych i mało znanych rozwiązań dobrze znanych problemów. Przedstawiamy fachowe, ścisłe i wartościowe z punktu widzenia szeroko pojętej fotografii informacje dotyczące konkretnych problemów.
Czego nie robimy
Jeżeli uważasz pomysł za bezużyteczny to zachowaj to dla siebie lub poprzyj rzeczowym kontrargumentem. Jeśli masz lepszy pomysł lub usprawnienie, podziel się nim w ramach przyjętej formuły, aby i inni skorzystali.
Zasady porządkowe i organizacyjne.
1) Publikujemy kolejne sztuczki i kruczki, w osobnych wątkach zatytułowanych ?#X /tu wpisujemy na czym polega dany trick/?. Nie ma miejsca na żadne dyskusje OT czy rozmowy pomiędzy forumowiczami. Merytoryczna dyskusja w ramach tematu oraz propozycje modyfikacji są mile widziane.
2) Szeroka dyskusja na temat funkcjonowania podforum Tips & Tricks, propozycji zmian, problemów technicznych itp. prowadzona jest w wątku Dyskusja o zasadach forum Tips & Tricks. Jest to jedyne miejsce w dziale T&T do publikacji niezwiązanych ściśle z tematami poszczególnych trickow.
3) Forumowicze sami zgłaszają swoje racjonalizatorskie pomysły zakładając nowe wątki, lub wpisujac je w już istniejących wątkach, przy czym obowiązują zasady FORUM MODEROWANEGO takie, jak w całej Bazie Wiedzy.
4) W pozostałych dziedzinach zastosowanie ma Regulamin forum, będący nadrzędnym regulatorem dla tego Regulaminu.
Z uwagi na kłopoty wbudowanej "szukaczki" zalecamy korzystanie z narzędzia alternatywnego, wyszukiwarki google.
Istnieje kilka sposobów korzystania z narzędzia, najprostsze z nich to:
1. Rozbudowana wyszukiwarka Kolaj-a: http://maciejko.net/cbsearch/
W okienku wpisujemy szukaną frazę a w rozwijanym menu poniżej wybieramy całe forum lub też konkretne podfora.
Szukać możemy na całym forum, tylko w tytułach wątków lub też tylko w postach konkretnego użytkownika. Narzędzie umożliwia również wyłączenie z wyników wyszukiwania tematyki ślubnej.
2. Bezpośrednio przez google http://google.pl
w celu wyszukiwania informacji na CB wpisujemy: szukana_fraza site:canon-board.info - wyszukiwanie w tytułach i treści postów
lub: allintitle: szukana_fraza site:canon-board.info - wyszukiwanie wyłącznie w tytułach
Istnieje też możliwość bezpośredniego wyszukiwania googlem, ograniczonego do poszczególnych forów i działów. Aby znaleźć coś w konkretnym dziale konstruujemy zapytanie w następujący sposób: "Canon Board > nazwa_forum > nazwa_działu" "szukana_fraza" site:canon-board.info
np.: "Canon Board > Sprzet Cyfrowy > Canon dSLR" "7D" site:canon-board.info
3. Za pomocą wtyczki do przeglądarki internetowej, którą możemy pobrać w tym wątku: http://canon-board.info/showthread.php?t=22036
Chcą ograniczyć wyszukiwanie do tytułów wątków wpisujemy. allintitle: szukana_fraza
Wyszukiwanie ograniczone do tytułów wątków działa jak wyżej lecz nie wpisujemy już oczywiście "site...."
Wbudowana wyszukiwarka przyjmuje obecnie zapytania złożone z 5 lub więcej znaków i nie zawierające znaków typograficznych ("-" "/" itp.). Znajdzie więc wyniki dla zapytania "plecak", "teleobiektyw" czy "1200L" ale dla "600D","70-200/2.8", "24-70"czy "35/2" już nie.
Forum Canon-Board.info jest własnością prywatną. Decyzje Właściciela Forum są ostateczne.
Celem serwisu i forum Canon-Board.info jest wymiana doświadczeń i gromadzenie wiedzy z zakresu fotografii,zarówno techniki fotografowania jak i dot. sprzętu, w szczególności sprzętu fotograficznego marki Canon.
Zasady Forum
Wypowiedzi na Forum należy konstruować z zachowaniem ogólnie przyjętych zasad dobrego wychowania. Naruszenia nie będą tolerowane. Nie zezwala się na publikowanie materiałów (linki, zdjęcia, treści) o treści wulgarnej, sprzecznej z prawem lub mogące wywoływać spory, polemiki , działania, na tle religijnym, politycznym czy światopoglądowym.
Pisząc nową wiadomość - sprawdź czy wnosi ona coś do dyskusji oraz czy nie odbiega ona od tematu wątku. Niemile widziane jest pisanie postów w stylu "zgadzam się" i koniec lub powtarzanie argumentów.
Zanim założysz nowy temat, sprawdź w wyszukiwarce, czy nie był on już wcześniej poruszany na forum. W 90% przypadków był. Jeśli masz pytania związane z takim tematem, dopisz nowego posta do istniejącego wątku (o ile już nie ma w nim na nie odpowiedzi).(Z uwagi na ograniczenia techniczne wbudowanej wyszukiwarki Forum, alternatywnie proponujemy używać wyszukiwarki Google z komendą
"szukana_fraza site:Canon-Board.info")
Zakładając wątek nadaj mu tytuł, który dobrze podsumuje jego treść. Jeśli masz pytanie dotyczące obiektywu/aparatu, to podaj jego nazwę i zaznacz na czym problem polega. Nie jest mile widziane pisanie postów pod tytułem: "Pomocy", "Nie działa", "Co kupić?".
Należy przestrzegać tematyki na poszczególnych forach. Mam nadzieję że tematyka poszczególnych
forów jest dość jasna i proszę o jej przestrzeganie. Pisanie w nieodpowiednich miejscach powoduje dodatkową pracą dla moderatorów.
Ortografia - każdy piszący na forum powinien dokładnie sprawdzić pisownie przed wysłaniem posta. Zwracanie uwagi innym użytkownikom na ich błędy ortograficzne może odbywać się jedynie przez przesyłanie prywatnej wiadomości do użytkownika lub zaraportowanie posta do moderatorów. Należy unikać niechlujnego pisania wiadomości. Jeżeli szanujesz czas i wiedzę innych użytkowników Forum i chcesz od nich otrzymać odpowiedź, zadbaj o schludny i poprawny ortograficznie wygląd swojej wiadomości. Moderatorzy mają prawo poprawiać błędy w treści posta i przyznawać ostrzeżenia za rażące naruszenia niniejszego punktu. Dopuszczamy pisanie bez polskich liter.
Nie mile widziane jest odsyłanie do archiwum bez podania linka do odpowiedniego wątku.
Reklama na forum.
Dopuszczalne jest reklamowanie działalności fotograficznej tj. usług fotograficznych, wykonywania fotografii.
Wszystko co jest przeznaczone DLA fotografów uznawane jest za działalność komercyjna (np. warsztaty, albumy, odbitki, cały sprzęt fotograficzny).
Zasady reklamowe uregulowane są szczegółowo w odpowiedniej sekcji FAQ 'Zasady reklamy i działalności komercyjnej' które stanowią załącznik do niniejszego regulaminu.
Oferty sprzedaży/kupna sprzętu należy umieszczać jedynie w odpowiednim podforum zgodnie z zasadami Działu Giełda. Użytkownicy naruszający zasady działalności komercyjnych będą odpowiednio ostrzeżeni/ukarani, a ich wpisy usunięte.
Prezentowane zdjęcia muszą mieć rozmiar do 1280 pikseli w poziomie i do 900 pikseli w pionie.
Dostęp do forum z bramek internetowych może być niemożliwy z przyczyn technicznych - dla ograniczenia dostępu "anonimom" lubujących się w nagminnym łamaniu Regulaminu Forum. Zakładanie kolejnych użytkowników w celu ominięcia nałożonych ograniczeń na użytkownika (blokada tzw. Ban czasowy lub stały) skutkować będzie blokadą na numer IP.
Zasady porządkowe
Moderatorzy mają prawo ostrzegać w przypadku naruszenia ww. zasad lub netykiety oraz zablokować możliwość wypowiadania się na forum (czasowo lub stale) w przypadku poważnych/powtarzających się przypadków łamania regulaminu przez użytkownika. Administrator ma prawo zablokować konto użytkownika w przypadku rażącego naruszenia regulaminu. Administrator forum nie usuwa kont "na życzenie".
Posty i wątki naruszające regulamin, prawo lub dobre obyczaje będą edytowane, przenoszone lub kasowane przez moderatorów. Moderatorzy nie usuwają postów, ani nie zamykają wątków "na życzenie", tak więc proszę się dwa razy zastanowić zanim się coś napisze.
Zastrzeżenia co do decyzji i działań Moderatorów należy zgłaszać w pierwszej kolejności poprzez prywatną wiadomość do danego Moderatora. Kolejnym krokiem jest link 'Kontakt' na dole strony Serwisu do Właściciela forum ? użytkownik fomag . Moderatorzy nie mają prawa zmieniać decyzji innych moderatorów.
2014.10.12 - zmiana dot. działań komercyjnych; patrz też tutaj: http://www.canon-board.info/faq.php
2017.12.01 - zmiana pkt 9. dotycząca dopuszczalnych rozmiarów zdjęć, od teraz można 1280 x 900 pikseli.
Plik graficzny monochromatyczny 8 bitowy, zawierający informację o powyższej scenie będzie czarne fragmenty opisywał wartością 0, białe 255, a szare 128.
Pliku oczywiście zobaczyć nie możemy, ale możemy go wyświetlić lub wydrukować, zatem:
- sprawą monitora jest to, by wyświetlił tak, by to szare świeciło 18% pełnej jego mocy, 100% wyemituje reprezentując biel. Do tego służy gamma monitora, która jest w postaci funkcji wykładniczej. 0.5^(2.4) =~ 0.19 (to, że gammę dobiera się nieco inną wynika zapewne też z nieliniowych charakterystyk monitora)
Tu się trochę zagalopowałeś.
Wypadkowa monitor-system ma być liniowa - tu też w zasadzie koniec i kropka. Po to kalibruje się monitor na zadaną gammę systemu, aby to zrównoważyć/zlinearyzować.
Chyba główne założenie wywodu jest jednak błędne, bo wartość RGB=(128,128,128 ) przekłada się na CMYK=(0,0,0,50%) - tak przynajmniej pokazuje GIMP, może źle.
Tu się trochę zagalopowałeś.
Wypadkowa monitor-system ma być liniowa - tu też w zasadzie koniec i kropka. Po to kalibruje się monitor na zadaną gammę systemu, aby to zrównoważyć/zlinearyzować.
Nie wiem co dokładnie rozumiesz przez wypadkowa monitor-system, ale tak, ma być liniowa _dla oka_. Czyli monitor nie może świecić liniowo, bo nie odbierał byś tego liniowo. Gamma monitora zamienia liniowy sygnał na wizyjny, tak by odbierany był prawidłowo przez człowieka (szarość nie może być równa 50% maksymalnej mocy świecenia monitora, tylko 18%)
Gamma systemu to informacja dla systemu, jak ustawiony jest monitor, by wysłać odpowiednio skorygowany sygnał, żeby wyglądał dobrze.
Myślę, że tu się jednak zgadzamy.
Chyba główne założenie wywodu jest jednak błędne, bo wartość RGB=(128,128,128 ) przekłada się na CMYK=(0,0,0,50%) - tak przynajmniej pokazuje GIMP, może źle.
W fotoszopie wygląda jeszcze inaczej, często CMY są niezerowe. To wszytko zależy od ustawionego profilu CMYK czyli zadanego sposobu generacji czerni, maksymalnej ilości farby itp.
Z tego co mnie wiadomo to na temat A/D to jest to możliwe do realizacji przy takim załozeniu jak na rysunku wsztkie przedziały EV z taką samą ilością poziomów - zmiast jednego 12 bitowego prztwornika jeden 9 bitowy i jeden 3 bitowy. 9 bitowy wylicza warotść w przedziale a 3 bitowy zmienia przedziały.
__________________
30D 8) + KIT, EF 28/2.8, EF 50/1.8, S APO SMII 70-300/4-5.6, 420 EX, Sherpa 250R i RUP-43
Po pierwsze założenie jest że matryca jest liniowa - i tego się trzymajmy.
Skoro tak, to szarość 50% trafi na matryce tak samo jak do naszego oka tj. 18% odbitego światła. Dlaczego ma do matrycy trafić inaczej?? Trafi tak samo: czy zarówno do nas, jak i do matrycy będzie przy szarości 50% - 18% odbitego światła. Po co więc ma być przekształcenie nieliniowe przy konwersji? Nie ma IMO czegoś takiego, bo to byłoby bez sensu. Sens by był wtedy, gdyby matryca wyłapała więcej niż 18% światła, ale przecież nie wyłapie, bo 50% szarość odbija tylko 18%, a matryca jest liniowa więc na "wyjśćiu" matrycy będzie również "18%".
Jeśli nadal będziesz się przy tym upierał, pokaż mi w jakimś algorytmie RAW -> JPG taką nieliniową konwersje.
Trzecia sprawa to ta gamma. Wypadkowa monitor-system jest liniowa y=x (taka ma być przy prawidłowo skalibrowanym monitorze). System nadaje z y=x^2.2, monitor jest nieliniowy (to zaszłość z CRT) i "nadaje" y=x^1/2.2. Wypadkowa jest liniowa - możesz to sprawdzić w lafocie, czy basiccolor.
Mało tego, jak zauważysz przy kalibracji basiccolor przy RGB=128 luminancja wskazywana jest na 50%.
Tomasz: Udowadniasz, że wszystko po kolei jest liniowe - to dlaczego 18% światła jest zapisane jako 50%?
Jest tak (w przybliżeniu) - ze źródła dane trafiają na matrycę i do rawa - liniowo. Potem są upychane nieliniowo do jpga (tu się robi z 18% wspomniane 50%). Następnie przy wyświetlaniu jpga następuje kolejna nieliniowa transformacja - aby odkręcić tą poprzednią.
PS. W przeciwieństwie do tego, od czego zaczął Janusz, jest zupełnie nieistotne jak działają nasze oczy.
Pomijamy fakt jak widzą nasze oczy, bo to w zasadzie nieistotne.
Zanim przejdę do matrycy, przyjrzyjmy się monitorowi. Monitory CRT miały charakterystykę odwrotną w zakresie od y=x^1/1,8 do y=x^1/2,5 - tak z grubsza. M$ przyjął za średnią 2,2 i tak dobrał charakterystykę systemu, aby wypadkowa była liniowa czyli x=y. Jak wiemy gamma dla Windows jest 2.2 tj. y=x^2.2.
Apple chciałbyć oryginalny i tak produkował monitory aby miały charakterystykę zbliżoną do y=x^1/1,8 więc gamma dla systemu była 1.8 - aby nie pasowały monitory z PC itp.
Czyli wypadkowa system-monitor w każdym przypadku ma być/powinna być liniowa.
(jeśli co do tego macie wątpliwości proszę zajrzeć do x-rite i dokumentówy wystawionych na ich stronie w postaci pdf).
Skoro na tym etapie mamy zachowaną liniowość, wszystko to co trafi musi być już liniowe czyli np. JPG z aparatu - nie może być inaczej. Nie może ten JPG być jakoś ponaginany jeśli zależy nam na wierności.
Jeśli robimy zdjęcie dobierając odpowiednio ekspozycje, to to ile światła odbija jakaś tam szarość w ogóle nas nie obchodzi, bo tyle światła trafia do naszych oczu, jak i na matryce. I niech sceną będą 3 prostokąty: czerń, szarość 18%, biel 100%. Do naszych oczu trafi więc 0, 18% odbitego światła i 100% odbitego światła.
Chcemy, aby wyświetlone zdjęcie na monitorze też tak "świeciło". Matryca liniowo zarejestruje scene i to 3 prostokąty przekarze liniowo dalej do JPG, którego następnie wyświetlimy na monitorze. W JPG będziemy widzieli czarny RGB=000, szary 18% RGB=46.46.46 i biały 100% RGB=255.255.255.
Po co komplikować sprawe? Żeby zachować wierność musi być zachowana w miarę liniowość - nie ma innej możliwości.
Po pierwsze założenie jest że matryca jest liniowa
To nie jest założenie. To jest fakt.
Skoro tak, to szarość 50% trafi na matryce tak samo jak do naszego oka tj. 18% odbitego światła. Dlaczego ma do matrycy trafić inaczej?? Trafi tak samo: czy zarówno do nas, jak i do matrycy będzie przy szarości 50% - 18% odbitego światła.
Ale oczy nie widzą liniowo, i to jest drugi fakt.
Zacznijmy może dla utrudnienia odróżniać % dla człowieka (w tych samych zapisywać będziemy sygnał) i % natężenia światła odbitego (względnie, dla danej sceny oczywiście).
%c(złowieka) i %s(wiatła)
szarość 50%s trafi na matrycę jako 50%s, ale dla nas to będzie bardzo jasny szary, tak około 75%c.
BARDZO JASNY ODCIEŃ ZOSTANIE ZAPISANY ZALEDWIE JAKO ŚREDNI!
Po co więc ma być przekształcenie nieliniowe przy konwersji? Nie ma IMO czegoś takiego, bo to byłoby bez sensu. Sens by był wtedy, gdyby matryca wyłapała więcej niż 18% światła, ale przecież nie wyłapie, bo 50% szarość odbija tylko 18%, a matryca jest liniowa więc na "wyjśćiu" matrycy będzie również "18%".
Po to, by lepiej wykorzystać dostępną przestrzeń w pliku graficznym. Nie pytaj mnie dlaczego tak jest, ale tak jest od bardzo dawna, że informacja w pliku graficznym odpowiada mniej więcej temu, co widzi oko.
I to bardzo dobrze, bo po co marnować miejsce na rejestrowanie tysięcy zmian natężenia światła w jasnych partiach obrazu, skoro normalnie nikt ich nie widzi?
Teraz pewnie znowu Ci trochę zamieszam, ale trudno. Posłużę się mianowicie liniową skalą pomiaru natężenia światła, Luxami.
Między 0 z 1EV jest 2.5Lux, między 1 a 2EV - 5 lux, między 2 a 3 EV - 10lux, zaś między 13 a 14 EV (słoneczny dzień) jest już około 20000 luxów różnicy. Lux to skala liniowa, w takiej rejestruje matryca. Ma to sens? Nie ma, bo dla nas zmiana o 1EV to dwukrotnie jaśniej / ciemniej.
Dlatego dawno temu ktoś mądry wymyślił, że informacja w pliku graficznym jest zgodna z tym co widzi człowiek a nie sensor zliczający fotony.
Dlatego potrzebna jest ta konwersja.
Jeśli nadal będziesz się przy tym upierał, pokaż mi w jakimś algorytmie RAW -> JPG taką nieliniową konwersje.
Proszę: (fragment dcraw.c, komentarze moje)
Kod:
/* przygotowanie tablicy konwersji, fragment */
white *= 8 / bright;
for (i=0; i < 0x10000; i++) {
r = i / white;
val = 256 * ( !use_gamma ? r :
#ifdef SRGB_GAMMA
r <= 0.00304 ? r*12.92 : pow(r,2.5/6)*1.055-0.055 );
#else
r <= 0.018 ? r*4.5 : pow(r,0.45)*1.099-0.099 );
#endif
if (val > 255) val = 255;
lut[i] = val;
/* (...) */
/* konwersja gamma tylko podczas zapisu 8 bit: */
for (row=0; row < height; row++, soff += rstep) {
for (col=0; col < width; col++, soff += cstep)
if (output_bps == 8)
FORCC ppm [col*colors+c] = lut[image[soff][c]];
else FORCC ppm2[col*colors+c] = image[soff][c];
if (output_bps == 16 && !output_tiff && htons(0x55aa) != 0x55aa)
swab (ppm2, ppm2, width*colors*2);
fwrite (ppm, colors*output_bps/8, width, ofp);
}
}
FORCC to po prostu define robiący for() dla wszystkich kolorów czyli najprawdopodobniej 3.
To jest fragment odpowiedzialny za konwersję do 8 bitowego wyjścia z _gammą_ czyli dla ludzi. Można też bez tego zapisać jako liniowy 16 bit. Sam sobie wtedy podciągniesz krzywą krzywymi.
Mam też inne, ale tamtych nie mogę tu wklejać (-:
Trzecia sprawa to ta gamma. Wypadkowa monitor-system (...) luminancja wskazywana jest na 50%.
Wszystko prawda. Ale przy luminancji 50% monitor emituje przy tym 18% światła.
Pomijamy fakt jak widzą nasze oczy, bo to w zasadzie nieistotne.
W zasadzie to ogromnie zajebiście bardzo cholernie mocno istotne.
(...)
Czyli wypadkowa system-monitor w każdym przypadku ma być/powinna być liniowa.
(jeśli co do tego macie wątpliwości proszę zajrzeć do x-rite i dokumentówy wystawionych na ich stronie w postaci pdf).
Skoro na tym etapie mamy zachowaną liniowość, wszystko to co trafi musi być już liniowe czyli np. JPG z aparatu - nie może być inaczej. Nie może ten JPG być jakoś ponaginany jeśli zależy nam na wierności.
Oczywiście, ze krowa.
Tzn, tak, ma być liniowa. Liniowa względem naszej percepcji. Liniowy sygnał, tak ma być, tak jest w pliku, tak i już. Masz rację.
Gamma monitora (nie systemu! Ona w monitorze jest i nic o niej nie wiesz, możesz ją tylko zmierzyć fikuśnym xritem lub innym szitem) ma za zadanie pocichutku i nic Ci nie mówiąc wyemitować tyle energii, abyś ów sygnał zobaczył tak, jak był zapisany.
(...)
Chcemy, aby wyświetlone zdjęcie na monitorze też tak "świeciło". Matryca liniowo zarejestruje scene i to 3 prostokąty przekarze liniowo dalej do JPG, którego następnie wyświetlimy na monitorze. W JPG będziemy widzieli czarny RGB=000, szary 18% RGB=46.46.46 i biały 100% RGB=255.255.255.
Po co komplikować sprawe? Żeby zachować wierność musi być zachowana w miarę liniowość - nie ma innej możliwości.
Można by tak zrobić, ale kiedyś nie było takich ilości pamięci ani mocy obliczeniowych jak dziś, i wymyślono, że po co marnować miejsce, lepiej po prostu olać informację która dla nas nie istnieje - czyli zapisujmy informację tak jak ją widzimy. Patrz wyżej. Dlatego szary 50%, czyli odbijający 18% światła zapisany jest jako 50%. Bo tak widzisz, koniec, korpka!
Dlatego dawno temu ktoś mądry wymyślił, że informacja w pliku graficznym jest zgodna z tym co widzi człowiek a nie sensor zliczający fotony.
Dlatego potrzebna jest ta konwersja.
O, i to jest podstawa wszystkiego.
W zasadzie to ogromnie zajebiście bardzo cholernie mocno istotne.
Zupełnie nie istotne. Ważne jest tylko to, że ktoś tak sobie wymyślił. Oczy są tylko motywacją,
Chwilka, chwilka....
Zatrzymajmy się jeszcze na samym początku tego całego procesu tj. tej liniowej rejestracji przez matrycę. Weźmy taki przykład z 3 prostokątami: czarny, szary 50% i biały 100% (scena oczywiście jest oświetlona jakoś). Od czarnego (zakładam idealny czarny) nie odbije się światło, od szarego odbije się 18%, od białego odbije się 100% padającego światła. Pomijając całkowicie fakt jak widzimy (na tym etapie) i przyjmując że nie ma żadnego przekształcenia nieliniowego, do naszych oczu jak i na matryce wpada to odbite światło od sceny: 0%, 18%, 100%. Matryca zarejestruje to liniowo (i chwała jej za to), następnie przetwornik przetworzy to na plik np. JPG który sobie wyświetlimy. Plik ten wyświetlony na monitorze wyświetli nam 3 prostokąty, które będą odpowiednio świeciły: 0%, 18%, 100% jasności monitora.
I teraz patrzymy na scenę jak i na wyświetlony plik. Do naszych oczu ze sceny docierają 3 prostokąty (z odbicia światła): 0%, 18%, 100%, a z monitora dociera "świecący" już plik: 0%, 18%, 100%. A jak człowiek widzi jest IMO mało istotne, bo oba przypadki zobaczy/zarejestruje/przetworzy przecież TAK SAMO.
TomaszU: Właśnie tak. Ale plik jpg będzie miał 0,0,0; 128,128,128; 255,255,255. Z powodu takiej właśnie konwencji. Ktoś sobie to tak wymyślił, że będzie lepiej i dzięki temu 255 poziomów na kanał będzie lepiej rozdysponowane.
Monitory, drukarki i wszelkie piździastwo jest kalibrowane nieliniowo, stąd liniowo rejestrowany obraz z aparatów, skanerów i inszych przetworników musi być poddawany stosownej korekcji:
Przy 128,128,128 mamy ok. 22% jasności, bo standardowo kalibruje się monitory do gamma 2,2 i popularne przestrzenie zakładają prekompensację danych do gammy 1/2,2, gdybyśmy jednak skalibrowali monitor do TRC L* (z modelu ludzkiej percepcji CIE L*a*b), to oczywiście przy 128,128,128 dostalibyśmy nasze 18%.
Dowód: mamy monitor skalibrowany do gamma 2,2, zatem połowa zakresu jasności - 0,5 jest zatem podnoszona do potęgi 2,2 co wynikowo daje wartość 0,218. I teraz pytanie - ile cd/m^2 daje monitor skalibrowany do gamma 2,2/100cd/m^2?:
Hmm... Macie racje jakoś
Zrobiłem test EyeOne i wyszło mi, że przy RGB=128.128.128 jest ok. 18% z jasności monitora - muszę to sobie jakoś poukładać w głowie
OK, chyba powoli wszystko staje się jasne.
Proszę mi na koniec wytłumaczyć jak to jest, iż wielu fotografów obrabia swoje zdjęcia pod OsX, który raczej powinien być skalibrowany na gamme 1.8, (Windowsy na 2.2).
Wynika z tego, że inaczej ten sam JPG będzie wyglądał pod OsX a inaczej pod Windowsem i to dość znacznie. Gdzie tu jest psina pogrzebana?
@czornyj:
Pod Windowsem proponujesz kalibrować na gamme: L, sRGB czy też 2.2?
Komentarz