Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 11 do 20 z 25

Wątek: Kłopoty przy MF

  1. #11
    Pełne uzależnienie Awatar minek
    Dołączył
    Jan 2005
    Miasto
    Łódź
    Wiek
    47
    Posty
    1 386

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pazurek
    No popatrz, a jak ja przestawie sobie dioptrie w wizjerze to widze przez niego ostro a na zdjeciach okazuje sie ze ustawilem zle. Pomijam juz fakt, ze po takiej zabawie przez chwile bola oczy (glownie z powodu "rozjechania" sie prawego i lewego).
    Fotografuję w okularach, mimo to mam korekcję dioptrii jescze trochę na minus (w oku którym fotografuję mam minus, ale okulary mam stare i nie są idealnie dobrane). W sumie przez aparat widzę świat wyraźniej niż bez niego (-:

    Nie da się zrobić tak, że obraz na matówce (czyli ustawiona ostrość) będzie nieostry a po skorygowaniu go czymś zacznie być ostry. Tak samo jak nie da się przy pomocy nawet bardzo skomplikowanych okularów zobaczyć ostro nieostrą odbitkę.
    Obraz na matówce jest rzeczywisty i korekcja dioptrii nie ma na niego wpływu, gdyż jest to fizycznie niemożliwe.

  2. #12
    Uzależniony
    Dołączył
    Jul 2005
    Wiek
    52
    Posty
    503

    Domyślnie

    Obraz na matowce jest ostry w momencie osiagniecia faktycznego punktu ostrosci kiedy matowka jest dobrze fabrycznie ustawiona.

    W 2 i 3 cyferkowych body Canona matowki nie sa czesto montowane w sposob zapewniajacy poprawne ostrzenie manualne. I to mozecie przyjac za pewnik o ile uwierzycie osobie przez ktorej rece przeszly dziesiatki o ile nie setki matowek do ostrzenia manualnego i ktora w niejednym cyfrowym body Canona, Minolty, Olympusa grzebala.

    Pomiedzy matowka a body aparatu znajduje sie ramka korekcyjna z angielska zwana shimem. Shim to mosiezna blaszka ktorej zadaniem jest korekta wad montazowych aparatu. W 2 i 3 cyferkowych body Canona standardowe bledy montazowe na sciezce optycznej obiektyw-lustro-matowka-wizjer osiagaja wartosci od 0.1mm do bagatela 0.5mm. Wydaje sie ze to wartosci minimalne.

    Matowka zamontowana z bledem montazowym rzedu 0.5mm daje BF lub FF (w zaleznosci od punktu zamocowania) rzedu 30cm.

    Dla jasnosci: Blad montazowy matowki nie wplywa absolutnie na BF/FF ktory wystepuje podczas ostrzenia przy pomocy autofocusa. Wplywa on jedynie na bledy podczas ostrzenia manualnego. Dla autofocusa matowka moze wogole nie istniec.

    Shimy korygujace wystepuja w 2 grubosciach, 0.1mm i 0.2mm, w aparacie montowane sa maksymalnie 2 shimy korygujace. Jezeli mamy 1 shim oznacza to ze mamy malo spartolone body albo Chinczyk montujacy Wasz aparat zapomnial wrzucic drugi shim, itp. itd. etc.

    Najlepiej montowanymi aparatami na rynku sa aparaty nieistniejacej juz Minolty, wskaznik bledow montazowych z moich doswiadczen wynosi 0%.
    Miejmy nadzieje ze Sony utrzyma ten dobry wskaznik.

    Procent bledow montazowych nie skorygowanych poprawnie nawet po zastosowaniu shimow w aparatach Canona (modele 2 i 3 cyferkowe) siega 10 do 25%. Czyli srednio co 5 body zle ostrzy manualnie.
    Ostatnio edytowane przez Andee ; 17-07-2006 o 20:26
    Czarna puszka i gruszka... www.andee.nwz.pl

  3. #13

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Andee
    ...
    Dzięki Andee za bardzo wyczerpującą odpowiedź.

    Czy te wady da się usunąć rękami wielkiego laika w tych sprawach? ( dla nie wtajemniczonych chodzi o mnie )

    Jeżeli tak to wielka prośba z mojej strony o instrukcję. Taką w stylu " jak pastuch krowie na rowie" czyli popularna łopatologia.

    Z góry dziękuję.

  4. #14
    Pełne uzależnienie Awatar piast9
    Dołączył
    Sep 2005
    Miasto
    Wrocław
    Posty
    3 267

    Domyślnie

    Najpierw sprawdź czy masz BF czy FF i ile.
    650D, T 12-24 4.0, S 30 1.4, S 18-35 1.8, C 70-210 3.5-4.5, C 50 2.5 macro, M42: Praktica LLC, Jupiter 9, Pentacon 135 2.8, Orestegor 300 4.0

  5. #15

    Domyślnie

    ja u siebie wywalilem wogole ta blaszke i teraz jest piknie i ostro

  6. #16
    Uzależniony
    Dołączył
    Jul 2005
    Wiek
    52
    Posty
    503

    Domyślnie

    Tak, jest to mozliwe do skorygowania.

    Opisze to najprosciej jak moge:

    Musisz posiadac statyw, musisz zainstalowac aparat na statywie pod katem 45 stopni (wazne) do fotografowanej powierzchni i ustawic komplet w odleglosci okolo 1 metra od fotografowanego obiektu. Fotografowanym obiektem bedzie linijka o dlugosci okolo 30cm (ustawiona pionowo w kadrze, linijka powinna posiadac kontrastowa miare dla latwiejszego ostrzenia), nalezy wymierzyc w pietnasty centymetr. Trzeba uzyc (najlepiej) obiektywu manualnego o ogniskowej okolo 50mm ustawionego na przyslone maksimum 1.8 (chociaz Canon 1.8/50 tez bedzie dobry). Obiektywy ciemniejsze od f1.8 dadza zbyt duzy blad odczytu ze wzgledu na za duza glebie ostrosci.

    Kat musi wynosic 45 stopni gdyz fotografowanie pod innym katem da skrocenie/wydluzenie frontu glebi ostrosci.

    Po ustawieniu calosci, ostrzysz na 15 centymetr linijki (warto to zrobic naprawde dokladnie a dla pewnosci wykonac serie 3 fotek do kazdej podchodzac osobno i od nowa ostrzac manualnie).

    Fotki zgrywasz na komputer. Oceniasz wielkosc bledu FF/BF.

    Przy bledach FF nalezy odsunac matowke od jej aktualnego punktu zawieszenia. Mozesz to zrobic naklejajac po obu stronach matowki paski z cienkiego papieru samoprzylepnego. Po kazdym naklejeniu pary paskow dokonujesz testu opisanego powyzej i naklejasz paski do skutku.

    Przy BF usuwasz shima (jezeli masz dwa najpierw usuwasz jednego). Robisz test. Jezeli nadal masz BF to usuwasz drugiego shima jezeli go posiadasz. Jezeli po usunieciu drugiego shima nadal wystepuje BF to juz nic nie zdzialasz.

    Jezeli natomiast po usunieciu pierwszego shima pojawia sie FF to uzupelniasz dystans paskami papieru co opisalem powyzej, to samo sie tyczy sytuacji jezeli musiales usunac oba shimy (o ile byly 2).

    Mam nadzieje ze pomoglem
    Ostatnio edytowane przez Andee ; 17-07-2006 o 20:47
    Czarna puszka i gruszka... www.andee.nwz.pl

  7. #17

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Andee
    Tak, jest to mozliwe do skorygowania.

    Dziękuję za przyjazną dla mojego otoczenia instrukcję. Zabiorę się za to po powrocie z delegacji. Dam znać cóż mi (laikowi) wyszło.

    Pozdrawiam.

    Dziękuję.

    Aha ... jeszcze jedno ... nie sp..... czegoś, że będę musiał do smutnych Panów na Żytnią wysyłać? ( nie mam zastrzeżeń co do jakości udzielonych rad tylko do moich "wrodzonych" umiejętności )

  8. #18
    Pełne uzależnienie Awatar piast9
    Dołączył
    Sep 2005
    Miasto
    Wrocław
    Posty
    3 267

    Domyślnie

    Jakbyś w profilu mial wpisane skąd jesteś, to może ktoś z okolicy znalazłby się chętny do poasystowania.

    Edit:
    - zaraz, co to się mi do nicka przyczepiło? Jaki mądrala?
    650D, T 12-24 4.0, S 30 1.4, S 18-35 1.8, C 70-210 3.5-4.5, C 50 2.5 macro, M42: Praktica LLC, Jupiter 9, Pentacon 135 2.8, Orestegor 300 4.0

  9. #19
    zło konieczne Awatar Vitez
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    19 804

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez piast9
    - zaraz, co to się mi do nicka przyczepiło? Jaki mądrala?
    Forumowy... nie widac?

  10. #20
    Początki nałogu
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    54
    Posty
    416

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Andee
    W 2 i 3 cyferkowych body Canona matowki nie sa czesto montowane w sposob zapewniajacy poprawne ostrzenie manualne. I to mozecie przyjac za pewnik o ile uwierzycie osobie przez ktorej rece przeszly dziesiatki o ile nie setki matowek do ostrzenia manualnego i ktora w niejednym cyfrowym body Canona, Minolty, Olympusa grzebala.
    A jak wygląda na tym tle 5D? Bliżej jej do 1Dx czy 20-30?

Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 123 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •