Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 12
Pokaż wyniki od 11 do 15 z 15

Wątek: Siatka złotego podziału dla Photoshopa CS2 (skrypt)

  1. #11
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RadioErewan
    ....na bank były jakieś badania na ten temat.....
    Papirus Rhinda z 1650 p.n.e. + "Pietia Goras" - radziecki uczony + Leonardo Da Vinci + malarze holenderscy :-)

    Wydaje mi się - podkreślam słowo "wydaje" bo nie jestem teoretykiem kompozycji że:

    - używanie złotego podziału do oznaczenia mocnych punktów jest swego rodzaju nadużyciem. Złoty podział dość wyraźnie dotyczy (jest zdefiniowany) dla podziału odcinka na dwie części a nie prostokąta na dziewięć.

    - klatka fotograficzna 2:3 i 3:4 nie jest z złotych propoprcjach.

    - stwierdzenie The "Rule of the Thirds" is actually nothing else than a simplification of the "Golden Mean" można rozumieć bardzo różnie. Uproszczenie (simplification) wcale nie musi oznaczać "przybliżenia do 1/3".

    - mocne punkty zostały wymyślone jako swego rodzaju przeciwwaga do centralnej kompozycji kadru. Zauważ, że nawet w podanym przez Ciebie linku http://www.photozone.de/4Technique/compose/third.htm na dolnym zdjęciu domek jest 'na zewnątrz' środkowego prostokąta z trójpodziału. To zresztą jest dość powszechna tendencja do "wyrzucania" centrum uwagi nieco poza środkowy prostokąt. Nawet w cytowanym artykule dalej "jadą" z trójpodziałem a nie z 'golden mean' :-) Nawiasem mówiąc ich punkty nie leżą ani w 1/3 ani w "złotym". Środkowy prostokąt jest nieco rozciągnięty.

    - Twój sposób "działa" odwrotnie do sensu trójpodziału. Zamiast "rozszerzać" kadr zawęża go. I to dość znacznie. Kadr robi się wręcz ciasny z tym malutkim prostokątem w środku.

    - wariacją trójpodziału mogło by być takie ustawienie wewnętrznego prostokąta aby TEN miał proporcje "złote" ale powinien rozszerzać kadr.

    No i NAJWAŻNIEJSZE :-) Sztuka raczej marnie daje "matematyzować" choć od czasów egipskich były różne mody kompozycji obrazu. W Egipcie to była kompozycja pasowa (strefowa), w Bizancjum izokefalizm, w renesansie piramidalizm :-), w baroku diagonalizm. Obecnie 'rule-of-thirds' jest dość powszechnie uważane za to najlepsze. Ale to i tak NIE decyduje o tym czy obraz jest ładny czy brzydki. Może być jednym z elementów pomocnych przy konstrukcji ale nie decydującym.

    Mnie się bardziej podobają kardy rozciągnięte, nie za ciasne a Twoja wersja "złotego podziału" kadr zawęża, ścieśnia i "ucentralnia" :-)

    Ja tam pozostaję przy 1/3. :-)

    Janusz


    PS:
    Cytat Zamieszczone przez RadioErewan
    http://en.wikipedia.org/wiki/Rule_of_thirds
    ....Nic nowego to hasło nie wniosło......
    No jak? Skarżyłeś się, że polska wikipedia jes do d... więc dałem link do angielskiej. :-)


    EDIT: Nie zgadzam się, ze stwierdzeniem że 2:3 jest "pretty close" do 5:8 ze złotego prostokąta.
    Ostatnio edytowane przez Janusz Body ; 17-07-2006 o 11:02

  2. #12
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Jan 2005
    Miasto
    Żyję na przedmieściach
    Wiek
    54
    Posty
    44

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body
    Papirus Rhinda z 1650 p.n.e. + "Pietia Goras" - radziecki uczony + Leonardo Da Vinci + malarze holenderscy :-)

    Wydaje mi się - podkreślam słowo "wydaje" bo nie jestem teoretykiem kompozycji że:

    - używanie złotego podziału do oznaczenia mocnych punktów jest swego rodzaju nadużyciem. Złoty podział dość wyraźnie dotyczy (jest zdefiniowany) dla podziału odcinka na dwie części a nie prostokąta na dziewięć.
    - klatka fotograficzna 2:3 i 3:4 nie jest z złotych propoprcjach.

    - stwierdzenie The "Rule of the Thirds" is actually nothing else than a simplification of the "Golden Mean" można rozumieć bardzo różnie. Uproszczenie (simplification) wcale nie musi oznaczać "przybliżenia do 1/3".
    Trudno mi dyskutować, bo mam wrażenie, że we wszystkich źródłach, które do tej pory przejrzałem jest tylko pierwszy rodzaj prawdy (prawda dla dzieci).
    Rozwinięcie uproszczenia jest pewnie o wiele ciekawsze, jeżeli nawet nie matematyczne, to może psychologiczne, czy jakieś inne.

    Ciekawy jest tekst z: http://www.camerahobby.com/Ebook-Gol..._Chapter16.htm

    (... Since it is naturally abundant, the Golden Ratio, once discovered, would obviously have profound influences on human art. Place a number of similar artifacts in a room and the one that adheres to the Golden Ratio is the one most people will choose as being the most pleasing. As humanity is a part of the natural world, it should hold that we ourselves could be some sort of derivative of the Golden Ratio in terms of the relationship of our limbs to the torso to the head. ...)

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body
    - mocne punkty zostały wymyślone jako swego rodzaju przeciwwaga do centralnej kompozycji kadru. Zauważ, że nawet w podanym przez Ciebie linku http://www.photozone.de/4Technique/compose/third.htm na dolnym zdjęciu domek jest 'na zewnątrz' środkowego prostokąta z trójpodziału. To zresztą jest dość powszechna tendencja do "wyrzucania" centrum uwagi nieco poza środkowy prostokąt. Nawet w cytowanym artykule dalej "jadą" z trójpodziałem a nie z 'golden mean' :-) Nawiasem mówiąc ich punkty nie leżą ani w 1/3 ani w "złotym". Środkowy prostokąt jest nieco rozciągnięty.
    No właśnie, chętnie bym przeczytał coś, co w uporządkowany sposób omawia problem, bo to co napisałeś, to jest jak rozumiem Twoja interpretacja tej zasady.

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body
    - Twój sposób "działa" odwrotnie do sensu trójpodziału. Zamiast "rozszerzać" kadr zawęża go. I to dość znacznie. Kadr robi się wręcz ciasny z tym malutkim prostokątem w środku.

    - wariacją trójpodziału mogło by być takie ustawienie wewnętrznego prostokąta aby TEN miał proporcje "złote" ale powinien rozszerzać kadr.
    Może nie nadużywając złotego podziału można uzyskać "most pleasing" efekty? Może trójpodział to jedynie edukacyjny chwyt zmuszający studentów do otwierania kadru?

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body
    No i NAJWAŻNIEJSZE :-) Sztuka raczej marnie daje "matematyzować" choć od czasów egipskich były różne mody kompozycji obrazu. W Egipcie to była kompozycja pasowa (strefowa), w Bizancjum izokefalizm, w renesansie piramidalizm :-), w baroku diagonalizm. Obecnie 'rule-of-thirds' jest dość powszechnie uważane za to najlepsze. Ale to i tak NIE decyduje o tym czy obraz jest ładny czy brzydki. Może być jednym z elementów pomocnych przy konstrukcji ale nie decydującym.
    Oczywiście że się nie zgadzam. Wielcy artyści szukali matematycznych rozwiązań i wprowadzali je do swojego warsztatu. Zajęcia z kompozycji to jedynie trening umysłu taki by matematykę stosowac podświadomie (choćby tą najprostrzą z podziałem kadru na 3 równe części). Odbiorcy też musza przyswoić wiele zasad, z których większość daje się streścić matematyczne by rozumieć i akceptować standardy estetyczne (obowiązujące dawniej jak i teraz).

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body
    Mnie się bardziej podobają kardy rozciągnięte, nie za ciasne a Twoja wersja "złotego podziału" kadr zawęża, ścieśnia i "ucentralnia" :-)
    A zastanawiałeś się dlaczego podobają Ci się takie, a nie inne kompozycje? :-)

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body
    Ja tam pozostaję przy 1/3. :-)
    Heh, przeciez ja nie namawiam, bo jestem w tej chwili na etapie zadawania pytania "dlaczego", a nie serwowania gotowego rozwiązania.

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body
    EDIT: Nie zgadzam się, ze stwierdzeniem że 2:3 jest "pretty close" do 5:8 ze złotego prostokąta.
    Ja też. Tak jak 2:3 !== (sqrt(5) - 1)/2

    Pozdrawiam
    Radek "Radio Erewan" Przybył
    http://www.fototv.pl

  3. #13
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RadioErewan
    Ale też z tej strony:
    There are some photographers who adhere strongly to mathematical or technical placement of the subject in the scene. I do not believe there is a need to be so strict and vigorous in composition, also because I would not even know how to use the Golden Ratio for my composition anyway. My opinion is that humans have the ability to "see" what is pleasing and what is not and the more you practice the craft the better you will develop your sense of seeing.

    oraz na samym początku!!!

    Loosely related to the rule of thirds is the Golden Ratio...


    Cytat Zamieszczone przez RadioErewan
    No właśnie, chętnie bym przeczytał coś, co w uporządkowany sposób omawia problem, bo to co napisałeś, to jest jak rozumiem Twoja interpretacja tej zasady.
    Też bym chętnie poczytał coś sensownego ale pustynia. Jeśli odrzucić "wysoce zaawansowane" podręczniki w stylu Scott Kelby albo "Akademia rysowania 4 latka" (jest taka) to... nic nie ma :-) Podręczniki dla malarzy, architektów albo o tym wogóle nie piszą albo piszą o trójpodziale. Nawet zadzwoniłem do kilku znajomych "od sztuki" - zgodnie twierdzą, że mocne punkty to jednak 1/3 a "złoty podział" to "coś innego" :-)


    Cytat Zamieszczone przez RadioErewan
    Może nie nadużywając złotego podziału można uzyskać "most pleasing" efekty? Może trójpodział to jedynie edukacyjny chwyt zmuszający studentów do otwierania kadru?
    Bardziej otwierający jest 1/4-1/2-1/4 dający wrażenie nieco "panoramiczne". W sumie to chyba chodzi o ten "most pleasing effect" a tutaj ten Twój (złoty) podział mi wybitnie nie leży.

    Wiem, że wikipedia to nie wyrocznia. Encyklopedia PWN też nie. Kupa oprogramowania na "rynku" używająca trójpodziału też nie ma prawo nie mieć racji. Tylko trochę za dużo tych skupionych na trójpodziale żeby to było takie całkiem do bani. Oczywiście w każdej sztuce sławnymi zostają ci co przełamują schematy, wymyślają coś nowego itp. :-) Chyba podobnie jest z mocnymi punktami. To tylko rodzaj "recepty" na względną poprawność kadru ale nie przepis na sukces.

    Cytat Zamieszczone przez RadioErewan
    A zastanawiałeś się dlaczego podobają Ci się takie, a nie inne kompozycje? :-)
    :-) Nie. Tak jak nie zastanawiam się dlaczego podobają mi się takie a nie inne kobiety ;-) Cytat powyżej (ten There are some photographers... ) odnosi się też do Twojego podejścia do matematyko-sztuki :-)


    Trochę chyba odbiegliśmy od tematu pt. skrypt :-) Skrypt fajny jest.

    Pozdrawiam

    Janusz

  4. #14
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Jan 2005
    Miasto
    Żyję na przedmieściach
    Wiek
    54
    Posty
    44

    Domyślnie

    Wyciągnę jeszcze temat, bo też trafiłem na coś ciekawego:
    Artykuł Edwarda Ginsberga o złotym podziale i zasadzie trójpodziału (niestety po angielsku) http://ezinearticles.com/?Rule-of-Th...gain&id=222540
    Radek "Radio Erewan" Przybył
    http://www.fototv.pl

  5. #15
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    "...perhaps it's too simple a concept to be used in composing complex photographs."

    Czyli nie nadużywać trójpodziału

    Janusz

Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 12

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •