Strona 43 z 73 PierwszyPierwszy ... 33414243444553 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 421 do 430 z 721

Wątek: Komputer dla fotografa 2024

  1. #421
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Feb 2005
    Wiek
    56
    Posty
    2 462

    Domyślnie Odp: Komputer dla fotografa 2024

    Mam tak samo ale nie czuję potrzeby być kaznodzieją, żeby na siłę przekonywać innych.

  2. #422

    Domyślnie Odp: Komputer dla fotografa 2024

    Cytat Zamieszczone przez cybulski Zobacz posta
    Jacek, dyskusja z Tobą nie ma po prostu sensu na ten temat. Z jednej strony chcesz kupić gfx 100 do szkoły a z drugiej będziesz mnie tu przekonywał że starczy do niego standard obrazowania z lat 90tych i jakiś tam monitor średniej klasy
    sRGB jest chyba starszy niż lata 90-te. Co z tego, skoro do tej pory to najczęściej stosowana przestrzeń barw? Ja pracuje prawie tylko w sRGB choć mam szerokogamutowy monitor.
    Monitory mamy kryjące sRGB. Po co kupować ponad 20 dużych monitorów z Adobe RGB, to prawie 100 tys. zł.
    Wymogiem prowadzenia kierunku fotografia jest wyposażenie m.in. w aparat średnio lub wielkoformatowy. Co w tej sytuacji? Nie jest ważne, czy i jak będzie wykorzystywany, w programie nauczania ani słowa o tym. Można go nawet nie używać, ale trzeba mieć! Mam ci dac liste bezsensów w nauczaniu? To byłoby parę stron, kilkadziesiąt punktów. Proszę, oto przykład. Pytanie (kilka lat temu) w teście, KOŃCOWY EGZAMIN na kierunku foto. Jaka skala jest naniesiona na każdym obiektywie (nie było podane jakiej marki, czyli naprawdę na każdym, wszystkich marek?). a, b, c, d. Odpowiedź prawidłowa - przysłony. To forum Canona. Masz na swoim 85/1.2 L naniesioną skalę przysłon? Co roku są ze dwa bzdurne pytania. Tak sie kiedyś wk .. że próbowałem dotrzeć do tego kto układa pytania, dzwoniłem do Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Nie dowiesz się. To tak jakbys chciał dotrzec do kogoś co pisze pytania na maturę.
    Może inne pytanie. Na jakich slajdach będziesz robił nocne zdjęcia miasta? Trzeba było zaznaczyć odpowiedź że na wysokoczułych i że na takich do światła sztucznego. Aktualnie często się juz spotyka lampy LED z białym światłem, a aparat może być na statywie i użyte slajdy z niskim ISO - 100. Tylko że taka odpowiedź byłaby zaliczona jako błędna. Po co w innym pytaniu daje sie opcje odpowiedzi telefaks oraz dalekopis, skoro nic się nie mówi o takim sprzęcie. Uczniowie wychodzą po egzaminie i pytają mnie co to takiego jest? Dlaczego nauczanie jest prowadzone na PS i Corelu (wektory) a w teście bywaja pytania o użycie konkretnego narzędzia z jakiegoś niszowego programu graficznego, którego nazwę pierwszy raz w życiu słyszałem? Przez lata takich pytań bym uzbierał ze trzydzieści. Szlag mnie trafia, ale nic nie poradzisz.
    Nikony, Canony (EOS 50e, AE1, AV1, T70) Olympus, Pentaxy, Minolta, Leica, Hasselblad, Rolleiflex, Voigtlander, FKD (Praktica, Zenit, FED, Zorkij, Kiev, Smiena i to nie wszystko)

  3. #423
    Pełne uzależnienie Awatar cybulski
    Dołączył
    Aug 2022
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    1 196

    Domyślnie Odp: Komputer dla fotografa 2024

    Monty Pajton
    linktr.ee/zbigniewurban5150 ||Canon R5 R |RF16/2.8 EF35/2IS RF50/1.8, Sigmy Art EF 35/1.4 50/1.4 , TTA50/0.95, 7A50/1.1, VM Noktony 40/1.4SC 75/1.5, EF85/1.2L II, EF16-35/4L IS, RF24-105/4L, EF200/2.8| Sony A73 SY 35-150/2-2.8 | Nikon D750 28-105/3.5-4.5D |Heliosy 58/2 50/1.8, Takumar Super 55/1.8 ||iPhone 14 PRO||

  4. #424
    Moderator Awatar Bangi
    Dołączył
    Jun 2010
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    43
    Posty
    5 314

    Domyślnie Odp: Komputer dla fotografa 2024

    Cytat Zamieszczone przez Jacek_Z Zobacz posta
    sRGB jest chyba starszy niż lata 90-te. Co z tego, skoro do tej pory to najczęściej stosowana przestrzeń barw? Ja pracuje prawie tylko w sRGB choć mam szerokogamutowy monitor.
    Monitory mamy kryjące sRGB. Po co kupować ponad 20 dużych monitorów z Adobe RGB, to prawie 100 tys. zł.
    Wymogiem prowadzenia kierunku fotografia jest wyposażenie m.in. w aparat średnio lub wielkoformatowy. Co w tej sytuacji? Nie jest ważne, czy i jak będzie wykorzystywany, w programie nauczania ani słowa o tym. Można go nawet nie używać, ale trzeba mieć! Mam ci dac liste bezsensów w nauczaniu? To byłoby parę stron, kilkadziesiąt punktów. Proszę, oto przykład. Pytanie (kilka lat temu) w teście, KOŃCOWY EGZAMIN na kierunku foto. Jaka skala jest naniesiona na każdym obiektywie (nie było podane jakiej marki, czyli naprawdę na każdym, wszystkich marek?). a, b, c, d. Odpowiedź prawidłowa - przysłony. To forum Canona. Masz na swoim 85/1.2 L naniesioną skalę przysłon? Co roku są ze dwa bzdurne pytania. Tak sie kiedyś wk .. że próbowałem dotrzeć do tego kto układa pytania, dzwoniłem do Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Nie dowiesz się. To tak jakbys chciał dotrzec do kogoś co pisze pytania na maturę.
    Może inne pytanie. Na jakich slajdach będziesz robił nocne zdjęcia miasta? Trzeba było zaznaczyć odpowiedź że na wysokoczułych i że na takich do światła sztucznego. Aktualnie często się juz spotyka lampy LED z białym światłem, a aparat może być na statywie i użyte slajdy z niskim ISO - 100. Tylko że taka odpowiedź byłaby zaliczona jako błędna. Po co w innym pytaniu daje sie opcje odpowiedzi telefaks oraz dalekopis, skoro nic się nie mówi o takim sprzęcie. Uczniowie wychodzą po egzaminie i pytają mnie co to takiego jest? Dlaczego nauczanie jest prowadzone na PS i Corelu (wektory) a w teście bywaja pytania o użycie konkretnego narzędzia z jakiegoś niszowego programu graficznego, którego nazwę pierwszy raz w życiu słyszałem? Przez lata takich pytań bym uzbierał ze trzydzieści. Szlag mnie trafia, ale nic nie poradzisz.
    Wiem, że to nie jest żadne pocieszenie, ale kierunek nie ma znaczenia, zawsze pojawiają się 1-2 absurdalne / bzdurne pytania na tego typu testach.

  5. #425

    Domyślnie Odp: Komputer dla fotografa 2024

    One nie są bzdurne, tylko świadczą często o niewiedzy tego kto je układa (te o skali przysłon na obiektywach - Canon ich nie ma od ponad 20 lat, inni krócej, pomijam kilka firm), albo o nieznajomości współczesnych technologii, możliwości aparatów itp. Pytania powinna układać osoba o duuużej i aktualnej wiedzy. Wiem, że pytania układa kilka osób. Powinni oni sobie wzajemnie sprawdzić czy ich propozycja pytania i odpowiedzi jest OK. Pytania sa podzielone na działy, z każdego działu pytania były losowane (maszyna losująca czyli pani sekretarka) i nawet układający pytane nie wiedział czy ono będzie finalnie w teście. Rozumiem te konspirację. Ale wiem od kogoś kto miał styczność z tym gronem, że to właściwie emeryci (może nie wszyscy). Dawniej test był dla wszystkich taki sam a potem, po egzaminie były nawet publikowane w necie. Chcecie zobaczyć czy byście zdali egzamin końcowy? Pisemny, test. Bo druga część egzaminu (w inny dzień) to praktyka.
    Na jednej z tych stron odmierza Wam czas, na końcu dostajecie wynik. By zdać trzeba mieć minimum 20 z 40 pytań, czyli 50%.
    https://kwalifikacjewzawodzie.pl/for...ifikacja-au23/ (czyli z 2017) i z 2019 https://kwalifikacjewzawodzie.pl/formula-2019/ ale tu nie ma testów.
    https://www.testy.egzaminzawodowy.in...lifikacja-au23
    https://arkusze.pl/fotograf-egzamin-zawodowy/
    Ważne. Podstawy programowe z 2012 roku - arkusze egzaminacyjne mają numer A.20. Podstawa z 2017 arkusze mają oznaczenia AU.23. Te testy teoretyczne, ich pytania i rozwiązania są dostępne. No i podstawa 2019, aktualna - tu mamy problem. Test ma symbol AUD.02 i nigdzie go nie znajdziecie, zabroniono publikowania pytań. 9publikowany jest egzamin praktyczny, nie test). Test rozwiązuje sie na komputerze, każdy uczeń loguje sie na swoim PESELu i haśle i każdy ma .. inny zestaw pytań, a jak pytanie u kogoś się powtórzy (tak jest) to kolejność odpowiedzi ukrywających się pod a, b, c, d jest zamieniona. Nie ma więc jak opublikować konkretnego testu, co najwyżej zestaw pytań z jakich są losowane (ile ich jest - nie wiem, może 200?). Na każdym teście po ukosie, z małym kryciem leci numer PESEL ucznia jaki go rozwiązywał. Gdyby wyciekł to wiadomo czyj i co za tym idzie jaka szkoła nie dopilnowała hermetyczności egzaminu.
    Nie zdradzam tajemnicy, to wszystko jest jawne, w necie. Podstawy programowe, program nauczania, wymogi itp.
    Ostatnio edytowane przez Jacek_Z ; 01-12-2024 o 00:05
    Nikony, Canony (EOS 50e, AE1, AV1, T70) Olympus, Pentaxy, Minolta, Leica, Hasselblad, Rolleiflex, Voigtlander, FKD (Praktica, Zenit, FED, Zorkij, Kiev, Smiena i to nie wszystko)

  6. #426
    Pełne uzależnienie Awatar cybulski
    Dołączył
    Aug 2022
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    1 196

    Domyślnie Odp: Komputer dla fotografa 2024

    Dzisiaj zrobiłem sobie test generowania jpgów z rawów Sony A7iii (bo zawsze miałem tylko rawy z R i teraz z R5) więc może ktoś porówna.
    Konfig
    - Mac Mini M2 16/256
    - DXO, preset DXO Standard, wide gamut, korekcja z konwersją do ICC sRGB
    - zmniejszanie przy eksporcie do 1920px na dłuższym boku, bo to foty dla kogoś do wglądu z selekcji
    - odszumianie najniższy standard DXO czyli High Quality
    - rawy pobierane z NAS i eksportowane od razu na NAS, po kablu RJ45
    - kompresja jpg 90

    Wynik
    524 rawy czas 20min 33sek co daje średnio 2.36 sek na zdjecie.
    Zakładam, że w takim konfigu przy dużej ilości raw, M4 będzie szybszy.

    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	Zrzut ekranu 2024-12-1 o 11.27.17.png
Wyświetleń:	62
Rozmiar:	80,3 KB
ID:	18945
    Ostatnio edytowane przez cybulski ; 01-12-2024 o 12:35
    linktr.ee/zbigniewurban5150 ||Canon R5 R |RF16/2.8 EF35/2IS RF50/1.8, Sigmy Art EF 35/1.4 50/1.4 , TTA50/0.95, 7A50/1.1, VM Noktony 40/1.4SC 75/1.5, EF85/1.2L II, EF16-35/4L IS, RF24-105/4L, EF200/2.8| Sony A73 SY 35-150/2-2.8 | Nikon D750 28-105/3.5-4.5D |Heliosy 58/2 50/1.8, Takumar Super 55/1.8 ||iPhone 14 PRO||

  7. #427
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Feb 2005
    Wiek
    56
    Posty
    2 462

    Domyślnie Odp: Komputer dla fotografa 2024

    Samo RJ45 niewiele mówi. Jaka prędkość transmisji?

  8. #428
    Pełne uzależnienie Awatar cybulski
    Dołączył
    Aug 2022
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    1 196

    Domyślnie Odp: Komputer dla fotografa 2024

    1Gb/s
    Zaraz dam wynik jak ten sam export czasowo gdy rawy i export jest na dysk lokalny mini. Wiadomo że ta wersja Mini ma najwolniejszy dysk wewnętrzny.
    Ostatnio edytowane przez cybulski ; 01-12-2024 o 13:35
    linktr.ee/zbigniewurban5150 ||Canon R5 R |RF16/2.8 EF35/2IS RF50/1.8, Sigmy Art EF 35/1.4 50/1.4 , TTA50/0.95, 7A50/1.1, VM Noktony 40/1.4SC 75/1.5, EF85/1.2L II, EF16-35/4L IS, RF24-105/4L, EF200/2.8| Sony A73 SY 35-150/2-2.8 | Nikon D750 28-105/3.5-4.5D |Heliosy 58/2 50/1.8, Takumar Super 55/1.8 ||iPhone 14 PRO||

  9. #429
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Feb 2005
    Wiek
    56
    Posty
    2 462

    Domyślnie Odp: Komputer dla fotografa 2024

    Nawet najwolniejszy SSD będzie 5 razy szybszy od 1Gb Ethernet. Ciekawe czy wpłynie to na szybkość eksportu?

  10. #430
    Pełne uzależnienie Awatar cybulski
    Dołączył
    Aug 2022
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    1 196

    Domyślnie Odp: Komputer dla fotografa 2024

    Cytat Zamieszczone przez Przemek_PC Zobacz posta
    Nawet najwolniejszy SSD będzie 5 razy szybszy od 1Gb Ethernet. Ciekawe czy wpłynie to na szybkość eksportu?
    Też jestem ciekaw bo zawsze pracuje z NAS na NAS. Robi się...

    --- Kolejny post ---

    Cytat Zamieszczone przez cybulski Zobacz posta
    Dzisiaj zrobiłem sobie test generowania jpgów z rawów Sony A7iii (bo zawsze miałem tylko rawy z R i teraz z R5) więc może ktoś porówna.
    Konfig
    - Mac Mini M2 16/256
    - DXO, preset DXO Standard, wide gamut, korekcja z konwersją do ICC sRGB
    - zmniejszanie przy eksporcie do 1920px na dłuższym boku, bo to foty dla kogoś do wglądu z selekcji
    - odszumianie najniższy standard DXO czyli High Quality
    - rawy pobierane z NAS i eksportowane od razu na NAS, po kablu RJ45
    - kompresja jpg 90

    Wynik
    524 rawy czas 20min 33sek co daje średnio 2.36 sek na zdjecie.
    Zakładam, że w takim konfigu przy dużej ilości raw, M4 będzie szybszy.

    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	Zrzut ekranu 2024-12-1 o 11.27.17.png
Wyświetleń:	62
Rozmiar:	80,3 KB
ID:	18945
    Ten sam export z dysku wewnętrzengo Mini na dysk wewnętrzny.
    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	Zrzut ekranu 2024-12-1 o 12.52.51.png
Wyświetleń:	56
Rozmiar:	82,9 KB
ID:	18947

    Dla mnie różnica bez znaczenia. Możliwe że przy większych dyskach wewnętrznych, które są szybsze, różnica byłaby większa.
    Ostatnio edytowane przez cybulski ; 01-12-2024 o 13:56
    linktr.ee/zbigniewurban5150 ||Canon R5 R |RF16/2.8 EF35/2IS RF50/1.8, Sigmy Art EF 35/1.4 50/1.4 , TTA50/0.95, 7A50/1.1, VM Noktony 40/1.4SC 75/1.5, EF85/1.2L II, EF16-35/4L IS, RF24-105/4L, EF200/2.8| Sony A73 SY 35-150/2-2.8 | Nikon D750 28-105/3.5-4.5D |Heliosy 58/2 50/1.8, Takumar Super 55/1.8 ||iPhone 14 PRO||

Strona 43 z 73 PierwszyPierwszy ... 33414243444553 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •