Ludzi
Takie 15 minutowe miasto to nic innego jak obóz koncentracyjny. Forma inna cel ten sam
p,paw
Ludzi
Takie 15 minutowe miasto to nic innego jak obóz koncentracyjny. Forma inna cel ten sam
p,paw
https://pawel.online | R5mk2 | RF 14-35 f/4 L | RF 24-105 f/4 L | RF 70-200 f/4 L| RF 100-500 f/4.5-7.1 L | RF 50 f/1.8 STM | RF 1.4x | Na blogu: Nowy Jork
EOS 550D, 6D, M2, M5, 80D, 7D II, kit 18-55 IS, EF-S 55-250 IS STM, EF-M 4-5,6/11-22 STM, EF-M 3,5-5,6/18-55 STM, EF-M 2/22 STM, EF 3,5-4,5/28-70, EF 1,8/50 Mk 1 i STM, EF 100-400L II, Tamron 100-400, Olympusy OM-1, OM-2N, OM-4, OM-10, stałki i zoomy Zuiko od 24 do 200 mm.
Pomysł z miastami 15 minutowymi, to nic nowego. Wiele Krakowskich osiedli z lat 60-70, czyli z czasów kiedy mimo wszystko myślano w skali nieco szerszej niż dzisiaj (skali urbanistycznej), jest oparta na takiej koncepcji. Ja widzę same plusy w porównaniu do tego, jak dzisiaj się buduje. Sorry za offtop.
EOS 550D, 6D, M2, M5, 80D, 7D II, kit 18-55 IS, EF-S 55-250 IS STM, EF-M 4-5,6/11-22 STM, EF-M 3,5-5,6/18-55 STM, EF-M 2/22 STM, EF 3,5-4,5/28-70, EF 1,8/50 Mk 1 i STM, EF 100-400L II, Tamron 100-400, Olympusy OM-1, OM-2N, OM-4, OM-10, stałki i zoomy Zuiko od 24 do 200 mm.
https://pawel.online | R5mk2 | RF 14-35 f/4 L | RF 24-105 f/4 L | RF 70-200 f/4 L| RF 100-500 f/4.5-7.1 L | RF 50 f/1.8 STM | RF 1.4x | Na blogu: Nowy Jork
https://pawel.online | R5mk2 | RF 14-35 f/4 L | RF 24-105 f/4 L | RF 70-200 f/4 L| RF 100-500 f/4.5-7.1 L | RF 50 f/1.8 STM | RF 1.4x | Na blogu: Nowy Jork
Ale wy tak poważnie? Bo generalnie 15-minutowe miasta to istniały od zawsze, do momentu gdy zaczęliśmy projektować miasta pod samochody, zamiast ludzi. A ten termin wymyślił Carlos Moreno jakieś 10 lat temu i od tego czasu krążą rózne teorie spiskowe zwolenników samochodów, którzy nie wybobrażają sobie życia bez dojeżdżenia samochodem dosłownie pod drzwi wejściowe. Więc ograniczenia ekologiczne mające na celu ograniczenia ruchu samochodów w centrum (vide Paryż albo Oslo) to akurat słuszny ruch, przywracający stan przedmotoryzacyjny. Ja w każym razie wolę miasto pełne ludzi niż spalin. Nie mówiąc już o tym, że w mieście nie ma po prostu miejsca na samochód dla każdego.
Teorie spiskowe powstały głównie dlatego, że ktoś "z góry" zaproponował limity na wjazd lub przejazd przez miasto samochodem w określonych godzinach lub dla określonych grup ludzi (zdaje się tak było w Oksfordzie w UK). Ludzie to podchwycili jako próbę kontroli przemieszczania się. Tymczasem ograniczenia na podobnej zasadzie (samochodem nie przejedziesz ale rowerem tak) funkcjonują od wielu lat np. w Holandii i każdy uważa to za normalne.
a zapomniał co było 4 lata temu? kto wydał zakaz przemieszczania się i na jakiej podstawie? okazało się, że podstawy prawnej nie było, a jednak zakaz wprowadzono. A do podróżowania sam paszport nie wystarczył, musiałeś mieć dodatkowy świstek, a jak nie miałeś - to siedzisz w miejscu. Nikt nie zabierał prawa do wyboru przecież..
naprawdę tak trudno uwierzyć, że to się może powtórzyć?