Pokaż wyniki od 1 do 9 z 9

Wątek: 350d i ręczny balans bieli - kto to wymyślił?!

  1. #1
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Dec 2005
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    48
    Posty
    16

    Domyślnie 350d i ręczny balans bieli - kto to wymyślił?!

    Przywykłem w S1 do "normalnego" ręcznego balansu bieli - "pokazuję" aparatowi coś białego (tylko proszę o nie pisanie o tym czy powinno być białe, szare, czy w zielone groszki) ;-) potem, wciskam guzik i mam ustawiony balasn. Dlaczego więc w 350d aby zrobić to samo muszę zrobić zdjęcie - cały kadr! białej kartce i następnie w menu ustawić balans na to zdjęcie. Czasem bywało tak, że brałem balans z jakiegoś białego obiektu na planie - jak nie było czasu, a oświetlenie i kolorystyka planu była na tyle nietypowa, że AWB nie miał sensu.
    Dlaczego zrobili takie "udoskonalenie" jest jakieś logiczne tego uzasadnienie? Jak sobie radzicie z tym (poza robieniem w RAW i korekcją na komputerze)?
    Pozdrawiam
    Marcin
    50d |Backup - 350d | Tamron 28-75 f/2.8 | 70-200 f4/L | 50 f/1.8II. Do tego trochę redukcji, filterków, wężyk i gruszka z kanką nr 9

  2. #2
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2005
    Miasto
    Bytom
    Wiek
    55
    Posty
    1 025

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mpmdembi
    Przywykłem w S1 do "normalnego" ręcznego balansu bieli - "pokazuję" aparatowi coś białego (tylko proszę o nie pisanie o tym czy powinno być białe, szare, czy w zielone groszki) ;-) potem, wciskam guzik i mam ustawiony balasn. Dlaczego więc w 350d aby zrobić to samo muszę zrobić zdjęcie - cały kadr! białej kartce i następnie w menu ustawić balans na to zdjęcie. Czasem bywało tak, że brałem balans z jakiegoś białego obiektu na planie - jak nie było czasu, a oświetlenie i kolorystyka planu była na tyle nietypowa, że AWB nie miał sensu.
    Dlaczego zrobili takie "udoskonalenie" jest jakieś logiczne tego uzasadnienie? Jak sobie radzicie z tym (poza robieniem w RAW i korekcją na komputerze)?
    Pozdrawiam
    Marcin
    Wydaje mi się, że się trochę kolega czepia...działa tak samo tylko potrzeba więcej kroków. Po co mi jakiś guzik na WB skoro robię to w menu a po za tym mam RAW. Zawsze możesz kupić np:
    http://www.expodisc.com/
    będziesz miał trochę łatwiej...
    Canon 20d + Tamron 28-75/2.8 + Canon 70-200/4L + Speedlite 550ex

  3. #3
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Dec 2005
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    48
    Posty
    16

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mirhon
    Wydaje mi się, że się trochę kolega czepia...działa tak samo tylko potrzeba więcej kroków. Po co mi jakiś guzik na WB skoro robię to w menu a po za tym mam RAW. Zawsze możesz kupić np:
    http://www.expodisc.com/
    będziesz miał trochę łatwiej...
    Pewnie się czepiam, ale ergonomia też jest ważna... Dużą zaletą 350d (ogólnie lustrzanek) w stosunku do np. S1 jest ergonomia i szybkość działania, oraz właśnie zmian ustawień. Jak robię zdjęcie w stałych warunkach to mogę nawet przejść przez 10 pozycji menu, ale czasem nie ma na to czasu, a warunki skłaniają do użycia ręcznego balansu.
    Po prostu zastanawiam się, dlaczego skomplikowali coś, co dobrze sprawdzało się w aparatach niższej klasy.
    50d |Backup - 350d | Tamron 28-75 f/2.8 | 70-200 f4/L | 50 f/1.8II. Do tego trochę redukcji, filterków, wężyk i gruszka z kanką nr 9

  4. #4
    Pełne uzależnienie Awatar pazurek
    Dołączył
    Apr 2005
    Miasto
    Kraków
    Posty
    1 294

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mpmdembi
    "pokazuję" aparatowi coś białego (tylko proszę o nie pisanie o tym czy powinno być białe, szare, czy w zielone groszki) ;-) potem, wciskam guzik i mam ustawiony balasn. Dlaczego więc w 350d aby zrobić to samo muszę zrobić zdjęcie
    Moze z tego samego powodu, dla ktorego w 350d nie masz podgladu na zywo na LCD?

  5. #5
    Pełne uzależnienie Awatar Kubaman
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    48
    Posty
    4 709

    Domyślnie

    no to wygląda tak, że robiąc w raw, możesz sobie takich wzorcowych fotek strzelić kilka, a następnie w PS dostosować WB do tego właściwego. Oczywiście bezpośrednio w aparacie działa to identycznie - robiąc kilka wzorców i podglądając efekty dla normalnych zdjęć możesz ustawić optymalnie.
    Pasja---------------------> www.jakubszyma.pl

    Przedsięwzięcie-------------> www.szyma.com

  6. #6
    Pełne uzależnienie Awatar piast9
    Dołączył
    Sep 2005
    Miasto
    Wrocław
    Posty
    3 267

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mpmdembi
    Dlaczego więc w 350d aby zrobić to samo muszę zrobić zdjęcie - cały kadr!
    - Nie musi być cały kadr. Patrz strona 57.
    - Zdjęcie trzeba zrobić bo to lustrzanka. Bez tego matryca nic nie zarejestruje
    - No i dzięki takiemu a nie innemu sposobowi wyboru custom WB możesz mieć przygotowane kilka zdjęć do WB i wybierać je sobie potem.
    650D, T 12-24 4.0, S 30 1.4, S 18-35 1.8, C 70-210 3.5-4.5, C 50 2.5 macro, M42: Praktica LLC, Jupiter 9, Pentacon 135 2.8, Orestegor 300 4.0

  7. #7
    Coś już napisał
    Dołączył
    May 2006
    Miasto
    Gliwice
    Posty
    77

    Domyślnie

    Dobrze Ci koledzy napisali. Spróbuj to sobie wyobrazić po kolei. Aby Twój aparat mógł "zobaczyć" to białe, musi to "zabaczyć" matryca. A jak niby ma to zrobić w lustrzance bez zrobienia zdjęcia?
    40D + Kit + EF-S 10-22 + 24-105L + Tamron 28-75 + Sigma 70-300 + 430ex

  8. #8
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Dec 2005
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    48
    Posty
    16

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gkocur
    Dobrze Ci koledzy napisali. Spróbuj to sobie wyobrazić po kolei. Aby Twój aparat mógł "zobaczyć" to białe, musi to "zabaczyć" matryca. A jak niby ma to zrobić w lustrzance bez zrobienia zdjęcia?
    Nie napisałem może tego dość jasno.
    Wiadomo, że lustrzanka działa "trochę" inaczej od małpki, ale nie w tym rzecz.
    Różnica jest taka, że wystarczyło by wprowadzić opcję - celuję na wzorzec bieli, strzelam fotkę, która nie jest zapisywana, a aparat pobiera sobie dane z matrycy i ustawia balans, tak samo jak np. w S1, tylko dochodzi strzał migawki ;-)
    Owszem, argument za kilkoma zdjęciami wzorca ma sens, ale z drugiej strony jak mam "niepewny" wzorzec, to już lepiej w PS ustawić sobie taki balans, który będzie mi odpowiadał (robiąc z RAWa). Albo mam prawdziwy wzorzec, albo nie. Kilka różnych wzorców mija się z celem wiernego odtworzenia kolorów, bo o właściwości decyduję subiektywnie po wykonaniu zdjęcia.
    W moim wątku chodziło tylko o samo skomplikownie procedury, która mogła by być prostsza także w lustrzankach.
    50d |Backup - 350d | Tamron 28-75 f/2.8 | 70-200 f4/L | 50 f/1.8II. Do tego trochę redukcji, filterków, wężyk i gruszka z kanką nr 9

  9. #9
    Bywalec Awatar Encor
    Dołączył
    Mar 2006
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    49
    Posty
    175

    Domyślnie

    Nikon D70 też nie robi zdjęcia w ręcznym WB. Gdy przesiadłem się z niego na Canona, zacząłem doceniać rozwiązanie canonowskie. Po pierwsze, możesz zrobić kilka zdjęć w różnych warunkach oświetleniowych, trzymać je na karcie i ładować je w zależności od potrzeb. Po drugie nie wiem jak w S1, ale zauważyłem, że D70 potrzebował idealnego naświetlenia żeby załapać ręczny WB. Tak na prawdę ustawienie ręcznego WB w D70 zajmowało mi ok 2 min bo wymagało kilku prób, gdyż większość kończyła się komunikatem błędu. W Canonie nie mam tego problemu - WB jest czytany z każdego zdjęcia, które jest choć mniej więcej prawidłowo naświetlone.
    Najlepszym rozwiązaniem jest i tak RAW + szara karta
    350D+grip, Sigma 24-60mm f/2,8 EX DG, 420EX, Lastolite Micro Apollo

    Lo, there do I see my father.
    Lo, there do I see my mother and my sister and my brother
    Lo, there do I see the line of my people back to the beginning.
    Lo, they do call to me. They bid me take my place among them
    In the halls of Valhalla where the brave may live forever.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •