@capo-di_tutti-capi
O, dzięki! Nie do końca rozumiem, na czym to polega na poziomie technicznym (wydawałoby się, że mniej pikseli na większej powierzchni = mniej szczegółów…), ale jak sobie to pooglądałem, to wychodzi, że właśnie najbardziej wyraźny i szczegółowy obraz pochodzi z R8! Pod tym względem bije drań nie tylko 90D czy RP, ale nawet R6…
Cóż, po tym skłaniam się faktycznie w kierunku R8... Choć na razie mnie nie stać :-)
Bardzo wszystkim dziękuję za rady i podpowiedzi!
Amator, po prostu amator*
*Słownik Języka Polskiego PWN: AMATOR: 1. 'osoba, która zajmuje się czymś dla przyjemności' https://500px.com/janhalb
Nie to ładne co ładne, ale co się komu podoba.
JaCzłowiek potyka się o kretowiska, nie o góry.
Konfucjusz
Masz z grubsza taki samy kadr https://www.dpreview.com/reviews/ima...32934131736527
mimo różnych wielkości matryc i różnych obiektywów.
Możesz jeździć myszką po scenie testowej porównując ilość detali z tych matryc.
Możesz też zobaczyć jak szumią zwiększając czułość -np. https://www.dpreview.com/reviews/ima...93375865278952 -kontrastowa scena [ta żarówka kliknięta]
@capo-di_tutti-capi
Jasne, rozumiem - ja tylko nie rozumiem jak to się ma do ilości pikseli… Prosta logika (biednego humanisty…) sugeruje, że jak na tej samej powierzchni jest więcej pikseli, to obraz będzie bardziej szczegółowy. A tu (w porównaniu R8 do 90D) mamy MNIEJ pikseli na WIĘKSZEJ powierzchni - a mimo to obraz jest bardziej szczegółowy. No czary po prostu ;-)
@Leon007
W sumie jak tak na to spojrzeć, to faktycznie różnica między 24 a 32 nie jest tak istotna - zwłaszcza z mojego amatorskiego punktu widzenia…
Amator, po prostu amator*
*Słownik Języka Polskiego PWN: AMATOR: 1. 'osoba, która zajmuje się czymś dla przyjemności' https://500px.com/janhalb
90D 85 lpmm https://www.optyczne.pl/upload2/2377..._rozdz_raw.png
a R8 64 https://www.optyczne.pl/upload2/279116_CR8_rozdz_m.png
64 lpmm x 1.6 > 85 lpmm
z
https://www.optyczne.pl/490.4-Test_a...%9B%C4%87.html
https://www.optyczne.pl/433.4-Test_a...%9B%C4%87.html
[to MTF50. Ostrość lepiej obrazuje MTF30, ale mniejsza o to]
--- Kolejny post ---
Akurat jak najedziesz na "i" https://www.dpreview.com/reviews/ima...74671888843017
to jest EF 50/1.4 z 90D
i RF 85/1.2 z R8
i RF 50/1.2 z pozostałymi.
[na f/5.6]
To ten RF jest ostrzejszy i dużo droższy.
Ostatnio edytowane przez capo-di_tutti-capi ; 14-01-2024 o 18:26
Bo szczegółowość to wynikowa
-ilości pikseli matrycy
-mocy filtra AA -antyaliasingowego, który rozmydla obraz
-wyostrzania zaaplikowanego przez oprogramowanie
-ostrości obiektywu
@capo-di_tutti-capi
O tym nie pomyślałem… Ostatni punkt (ostrość obiektywu) pewnie nie był tak istotny, bo zakładam, że jeśli takie testy mają być wiarygodne i rzetelne, to stosowano ten sam czy przynajmniej taki sam obiektyw. Ale reszta na pewno… Co zresztą jest jeszcze jednym argumentem za inwestowaniem raczej w nowszy, niż starszy model…
Dzięki raz jeszcze za wszystkie wyjaśnienia.
Amator, po prostu amator*
*Słownik Języka Polskiego PWN: AMATOR: 1. 'osoba, która zajmuje się czymś dla przyjemności' https://500px.com/janhalb
Wytłumaczył bym to bardziej obrazowo.
Jeżeli na matrycy FF są obok siebie w linii dwa piksele, to mogą one przyjąć tylko dwa stopnie szarości lub kolory, w związku z czym kontrast między nimi jest wyraźny i wpływa na ostrość, oraz wyrazistość obrazu.
Jeżeli zaś na matrycy APS-C, lub na gęściej upakowanej matrycy FF, na tym samym odcinku są 3 lub 4 piksele, to pomiędzy skrajnymi pikselami może pojawić się przejście tonalne zmniejszające kontrast, a tym samym ostrość, lub uśrednianie wartości piksela będzie wyglądało tak, że tam, gdzie poprzednio byłby 1 piksel czarny, i 1 biały, to tu będziemy mieli dwa czarne i jeden biały, lub odwrotnie. Powoduje to lokalny spadek kontrastu, który wymaga większego wyostrzania, a podczas niego giną oryginalne piksele, a pojawiają się niepożądane artefakty, więc obraz nie jest tak klarowny, jak przy większych pikselach.
To samo zjawisko występuje przy nieostrości ruchowej, albowiem algorytmy uśredniają wartości pikseli. Przesunięcie większego piksela o mniej, niż o jego połowę, zostaje zinterpretowane tak, jakby go nie było wcale, podczas gdy takie samo przesunięcie mniejszego piksela jest już większe, niż jego połowa, więc algorytmy uśredniają je do wartości całego piksela, a rozmycie staje się widoczne.
EOS 550D, 6D, M2, M5, 80D, 7D II, kit 18-55 IS, EF-S 55-250 IS STM, EF-M 4-5,6/11-22 STM, EF-M 3,5-5,6/18-55 STM, EF-M 2/22 STM, EF 3,5-4,5/28-70, EF 1,8/50 Mk 1 i STM, EF 100-400L II, Tamron 100-400, Olympusy OM-1, OM-2N, OM-4, OM-10, stałki i zoomy Zuiko od 24 do 200 mm.
Z drugiej strony więcej pikseli daje większą swobodę kadrowania i możliwość skorzystania z przepróbkowania w dół (downsizing), co czasem jest przydatne.
Nie ma dobrej rady, znowu wszystko zależy od chęci i dostępności pieniędzy. Podzielam Twoje zdanie, że w aparatach jest mnóstwo ficzerów niekoniecznie potrzebnych konkretnemu człowiekowi.
Nie to ładne co ładne, ale co się komu podoba.
JaCzłowiek potyka się o kretowiska, nie o góry.
Konfucjusz