@clo
ad.1 Jaśniejszy obiektyw nie wpłynie na zdjęcie krajobrazowe. I masz rację że przymyka się przysłonę aby uzyskać dużą głębię ostrości. Dlatego spokojnie możesz rozglądać się za szkłami co mają np F4. Są tańsze od F2.8 a jednocześnie niczego im nie brakuje.
ad.2 Chyba masz na myśli płytką GO. Bardzo pożądana w portretach ale w krajobrazie już nie koniecznie. Dlatego taki obiektyw się przymyka, a jak się przymyka to nie musi być super jasny.
ad.3 Ja używam RF 14-35 F4 L. Korekta eliminuje dystorsję i winietowanie prawie do zera. Przy 14mm ucina może z 1-2mm kadru. Na zdjęciu to niewiele. Nie musisz się tym przejmować.
ad.4 Nie ma znaczenia. Bardziej wrogiem filmu jest wysoki szum. Na szczęście wspólczesne bezlusterkowce tak mało szumią że film możesz kręcić w ciemniejszym pomieszczeniu a nadal będzie wyglądał bardzo dobrze.
Z obiektywów polecił bym Ci albo EF 17-40 F4 L , albo EF 16-35 mm f/4 L EF IS USM. Natomiast z RF to 15-30 mm f/4.5-6.3 IS STM lub wspomniany prędzej 14-35 F4 L. Ten RF 24-105mm F4-7.1 IS STM też może być tylko najczęściej będziesz wykorzystywał dolny zakres 24-40mm. Stałka RF 16mm F2.8 STM też ok tylko musisz wówczas więcej się nachodzić aby złapać optymalny kadr.
Teleobiektywy w krajobrazach oczywiście też jak najbardziej się sprawdzają. Świetnie się za ich pomocą wyciąga jakiś detal z krajobrazu. Jednak na początek lepiej skupić się na klasycznych szerokich kadrach.