Strona 5 z 46 PierwszyPierwszy ... 3456715 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 41 do 50 z 477

Wątek: AI i fotografia zawodowa

Mieszany widok

  1. #1
    Uzależniony Awatar Heldbaum
    Dołączył
    Jun 2021
    Miasto
    Glasgow
    Posty
    993

    Domyślnie Odp: AI i fotografia zawodowa

    Cytat Zamieszczone przez Leon007 Zobacz posta

    Przychylam się do zdania, że to kolejne narzędzie. Jakoś nikt z Kolegów nie pomstuje na rozpoznawanie twarzy lub szukanie oka (to w aparacie) albo gotowe pozycje menu typu mikrokontrast, nasycenie czy inne vibe'y (to na poziomie programu w kompie). A to przecież też skomplikowane algorytmy, które spokojnie można nazwać sztuczną inteligencją. Proponuję wyłącznie tzw. manual focus, a także ręcznie dziubać maski na wspomnianej krawędzi nieba lub we włosach oraz nie używać gotowych poleceń ulepszających obraz, tylko ciągać krzywe RGB i histogram bezpośrednio. Robi tak ktoś?
    Myślę, że całkiem sporo ludzi tak robi. Ten temat był już omawiany wielokrotnie, więc ja tylko przypomnę, że dla dużej części fotografów (nie rzemieślników), samodzielna obróbka zdjęcia (jeśli w ogóle mówimy o obróbce) jest częścią hobby, której nie mają powodu się dobrowolnie pozbawiać. Tak na marginesie, ja korzystam z AF, ale obróbka zdjęcia, to dla mnie właśnie zabawa krzywymi i histogramem. Natomiast "dziubanie nieba" robię rzadko, albo wcale. Staram się nie "budować zdjęcia", a jedynie go obrabiać. Oczywiście istnieje też coś takiego, jak fotografia kreacyjna (kiedyś to się nazywało fotomontaż) i jest trochę ludzi, którzy ten rodzaj uprawiają. Ale oni sami wycinają, wklejają, montują z obrazów, które sami gdzieś tam zrobili. Tworzenie grafiki od podstaw, przez gotowe algorytmy AI, to zupełnie inna bajka.

    Ja po prostu chcę powiedzieć, że tworzyć można zarówno pędzlem, jak i Photoshopem, ale trzeba umieć rozróżnić proces tworzenia, od wybierania opcji, według których stworzy to ktoś inny. Albo coś innego. Upraszczając, jeśli pobawię się krzywymi, balansem, filtrami i zrobię zdjęcie o określonej kolorystyce (co często tu pokazywałem), to jest moje dzieło. Jeśli kazałbym aplikacji użyć presetu "styl lat 70", albo "przeterminowany slajd", to już nie byłoby to moje dzieło. Jeśli wytnę, mozolnie stemplując, nieciekawe niebo i wstawię jakieś inne, zachmurzone, z innego zdjęcia, które zrobiłem, to będzie wprawdzie fotomontaż, ale zrobiony przeze mnie. Jeśli narysuję maskę i zastosuję selektywne rozmycie tła, a następnie powtórzę operację kilka razy, by uzyskać gradient rozmycia, co by wyglądało bardziej naturalnie, to będzie moja praca. Jeśli każę AI zastosować tryb portretowy i AI rozmyje tło sama, według własnego widzimisię (najczęściej z błędami), to nie ma mowy, żebym mógł przypisywać taką pracę sobie.

    Granica między tworzeniem, a wyręczaniem się kimś innym, jest bardzo wąska i to naturalne, że niektórzy mylą te dwa pojęcia. A najgorzej, gdy ktoś jeszcze myli tworzenie, z rzemiosłem i w stosunku do twórczości operuje argumentami mającymi zastosowanie jedynie w rzemiośle, albo przemyśle...
    Ostatnio edytowane przez Heldbaum ; 09-05-2023 o 18:48
    http://glebsky.pl/ Mój blog fotograficzny, oraz http://flickr.com/photos/197047644@N07/ dla tych, którzy z jakichś powodów chcieliby zobaczyć moje zdjęcia

  2. #2
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    May 2018
    Posty
    1 498

    Domyślnie Odp: AI i fotografia zawodowa

    Cytat Zamieszczone przez Heldbaum Zobacz posta
    Myślę, że całkiem sporo ludzi tak robi. Ten temat był już omawiany wielokrotnie, więc ja tylko przypomnę, że dla dużej części fotografów (nie rzemieślników), samodzielna obróbka zdjęcia (jeśli w ogóle mówimy o obróbce) jest częścią hobby, której nie mają powodu się dobrowolnie pozbawiać. Tak na marginesie, ja korzystam z AF, ale obróbka zdjęcia, to dla mnie właśnie zabawa krzywymi i histogramem. Natomiast "dziubanie nieba" robię rzadko, albo wcale. Staram się nie "budować zdjęcia", a jedynie go obrabiać. Oczywiście istnieje też coś takiego, jak fotografia kreacyjna (kiedyś to się nazywało fotomontaż) i jest trochę ludzi, którzy ten rodzaj uprawiają. Ale oni sami wycinają, wklejają, montują z obrazów, które sami gdzieś tam zrobili. Tworzenie grafiki od podstaw, przez gotowe algorytmy AI, to zupełnie inna bajka.

    Ja po prostu chcę powiedzieć, że tworzyć można zarówno pędzlem, jak i Photoshopem, ale trzeba umieć rozróżnić proces tworzenia, od wybierania opcji, według których stworzy to ktoś inny. Albo coś innego. Upraszczając, jeśli pobawię się krzywymi, balansem, filtrami i zrobię zdjęcie o określonej kolorystyce (co często tu pokazywałem), to jest moje dzieło. Jeśli kazałbym aplikacji użyć presetu "styl lat 70", albo "przeterminowany slajd", to już nie byłoby to moje dzieło. Jeśli wytnę, mozolnie stemplując, nieciekawe niebo i wstawię jakieś inne, zachmurzone, z innego zdjęcia, które zrobiłem, to będzie wprawdzie fotomontaż, ale zrobiony przeze mnie. Jeśli narysuję maskę i zastosuję selektywne rozmycie tła, a następnie powtórzę operację kilka razy, by uzyskać gradient rozmycia, co by wyglądało bardziej naturalnie, to będzie moja praca. Jeśli każę AI zastosować tryb portretowy i AI rozmyje tło sama, według własnego widzimisię (najczęściej z błędami), to nie ma mowy, żebym mógł przypisywać taką pracę sobie.

    Granica między tworzeniem, a wyręczaniem się kimś innym, jest bardzo wąska i to naturalne, że niektórzy mylą te dwa pojęcia. A najgorzej, gdy ktoś jeszcze myli tworzenie, z rzemiosłem i w stosunku do twórczości operuje argumentami mającymi zastosowanie jedynie w rzemiośle, albo przemyśle...
    samodzielna obróbka zdjęcia jest istotna dla mnie, to część zabawy (i nie mówimy o wybieraniu opcji czy presetach) która mnie interesuje, ale patrząc szerzej to już w czasach amalogowych byli printerzy czyli osoby posiadające wiedzę i umiejętności pracy w ciemni i to one były kimś kto wyręczał tych wielkich w tej robocie i jak się zobaczy co było robione na ikonicznych dziś zdjęciach to ja często się zastanawiam kto jest autorem zdjecia ten co nacisnął spust czy printer bo to jednak dwa znacząco różne zdjęcia wyjdą - więc rozmowa o wyręczniu sie kimś w kontekscie fotografii to śliska sprawa tak było zawsze i często to printer (czyli osoba prawie anonimowa) tak naprawdę decydował o charakterze zdjęcia - to zawsze istniało w fotografii i obejmowało zarówno jej bardziej dokumentalną cześć jak i tę bardziej kreatywną.
    Ostatnio edytowane przez mirror ; 09-05-2023 o 20:49
    EOS 3, 5D, R5

  3. #3
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Dec 2013
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    1 260

    Domyślnie Odp: AI i fotografia zawodowa

    Cytat Zamieszczone przez mirror Zobacz posta
    samodzielna obróbka zdjęcia jest istotna dla mnie, to część zabawy (i nie mówimy o wybieraniu opcji czy presetach) która mnie interesuje, ale patrząc szerzej to już w czasach amalogowych byli printerzy czyli osoby posiadające wiedzę i umiejętności pracy w ciemni i to one były kimś kto wyręczał tych wielkich w tej robocie i jak się zobaczy co było robione na ikonicznych dziś zdjęciach to ja często się zastanawiam kto jest autorem zdjecia ten co nacisnął spust czy printer bo to jednak dwa znacząco różne zdjęcia wyjdą - więc rozmowa o wyręczniu sie kimś w kontekscie fotografii to śliska sprawa tak było zawsze i często to printer (czyli osoba prawie anonimowa) tak naprawdę decydował o charakterze zdjęcia - to zawsze istniało w fotografii i obejmowało zarówno jej bardziej dokumentalną cześć jak i tę bardziej kreatywną.
    Uwielbiałem siedzieć w ciemni. Oczywiście jeżeli chodzi o B/W, bo proces kolorowy bardzo szybko mnie pokonał...
    Natomiast zostało mi to do dziś - praca w cyfrowej ciemni sprawia mi conajmniej tyle samo (jak nie więcej) przyjemności co samo fotografowanie

    p,paw
    https://pawel.online | R5mk2 | RF 14-35 f/4 L | RF 24-105 f/4 L | RF 70-200 f/4 L| RF 100-500 f/4.5-7.1 L | RF 50 f/1.8 STM | RF 1.4x | Na blogu: Nowy Jork

  4. #4
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    May 2018
    Posty
    1 498

    Domyślnie Odp: AI i fotografia zawodowa

    Cytat Zamieszczone przez pawel.guraj Zobacz posta
    Uwielbiałem siedzieć w ciemni. Oczywiście jeżeli chodzi o B/W, bo proces kolorowy bardzo szybko mnie pokonał...
    Natomiast zostało mi to do dziś - praca w cyfrowej ciemni sprawia mi conajmniej tyle samo (jak nie więcej) przyjemności co samo fotografowanie

    p,paw
    praca w ciemni ma coś z magii, ale jak patrzę na to z perspektywy czasu to wtedy brakowało dobrych podręczników w tym temacie (panowała słusznie miniona sięrmięga w temacie co jest dziwne bo wiedza na pewno była dostępna) typu "The print" Ansela Adamsa lub The Master Printer's Steva Macleoda - dobrze podana wiedza i praktyka bez pie.... przez pół broszurki o krzywej ale i teraz nie jest lepiej z książkami naszych rodzimych grafomanów kupiłem kiedyś książkę o kompozycji - tak słabych zdjęć to w życiu nie widziałem treściowo oceniam na -3 w skali szkolnej - czyli jak pisałem w jakimś wątku dostęp do maszyny do pisania nie uczyni człowieka pisarzem. Ja miałem ciemnię w pracy co było idealne dla mnie i fotograf na etacie był zadowolony bo ktoś pracował i światełko "ciemnia pracuje" się świeciło.
    EOS 3, 5D, R5

  5. #5
    Pełne uzależnienie Awatar atsf
    Dołączył
    Jul 2007
    Miasto
    Lublin
    Posty
    4 992

    Domyślnie Odp: AI i fotografia zawodowa

    Fotografowanie jest zajęciem samym w sobie i na ogół związanym z koniecznością wyjścia z domu, a więc wymusza osobisty kontakt z fotografowaną rzeczywistością. Nawet, gdy się nie osiąga jakichś spektakularnych rezultatów, to bardziej chodzi o to, aby gonić króliczka, niż o złapanie go. Ja to ujmuję tak, że bardziej chodzi o afekt, niż o efekt. Nawet, gdy mi się nie uda zrobić dobrych zdjęć, to przynajmniej moje oczy zarejestrują jakieś fajne obrazy, którym będą towarzyszyły emocje. A tymczasem zlecanie AI utworzenia obrazu nie zmusza nawet do poderwania tyłka z krzesła, a to już jest zupełnie nie to, o co mi chodzi w fotografowaniu.
    EOS 550D, 6D, M2, M5, 80D, 7D II, kit 18-55 IS, EF-S 55-250 IS STM, EF-M 4-5,6/11-22 STM, EF-M 3,5-5,6/18-55 STM, EF-M 2/22 STM, EF 3,5-4,5/28-70, EF 1,8/50 Mk 1 i STM, EF 100-400L II, Tamron 100-400, Olympusy OM-1, OM-2N, OM-4, OM-10, stałki i zoomy Zuiko od 24 do 200 mm.

  6. #6
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Dec 2013
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    1 260

    Domyślnie Odp: AI i fotografia zawodowa

    Myśle, że tu trzeba podzielić dwa przypadki.
    AI jako takie raczej nie zagrozi fotografii w takim klasycznym pojęciu - uwieczniającej jakieś wydarzenie, miejsce czy modelkę.
    Natomiast jestem pewien, że AI zabije tą cześć fotografii, w której tematowi nie zależy na tym, żeby być na zdjęciu ;-) - czyli fotografii modowej, produktowej itp. Po co angażować modelki, robić jakiś plener jak można po porostu poprosić AI o narysowanie ładnej modelki w najnowszej sukience na tle pięknej posiadłości. I wszyscy są szczęśliwi.

    p,paw
    https://pawel.online | R5mk2 | RF 14-35 f/4 L | RF 24-105 f/4 L | RF 70-200 f/4 L| RF 100-500 f/4.5-7.1 L | RF 50 f/1.8 STM | RF 1.4x | Na blogu: Nowy Jork

  7. #7
    Pełne uzależnienie Awatar Eberloth
    Dołączył
    Sep 2008
    Posty
    2 481

    Domyślnie Odp: AI i fotografia zawodowa

    https://www.chip.pl/2023/05/midjourn...-juz-za-chwile

    Mnie to zwisa, nie żyję z fotografii, a rozwój tej technologii i tak mi nie wyrwie amatorskich puszek i szkieł z ręki, które używam do zabawy. Ale na miejscu zawodowców szukałbym alternatywnego źródła utrzymania. Może nie "w zamian" ale chociaż równoległego. Takie dziedziny jak np. fotografia produktowa raczej na pewno umrą.
    Sprzęt - dekielek z przyległościami.
    Fumare humanum est!

  8. #8
    Pełne uzależnienie Awatar candar
    Dołączył
    Jul 2008
    Miasto
    Chrząszczyrzewoszczyce, Powiat Łękołody
    Posty
    3 396

    Domyślnie Odp: AI i fotografia zawodowa

    Rynek fotografii komercyjnej niebawem się skurczy

    Tej wiosny HalfPrice, sieć off-price należąca do Grupy CCC, przedstawia pionierską kampanię reklamową, w której wykorzystano grafiki stworzone przez sztuczną inteligencję.

    W ostatnim czasie pomniejsze kampanie internetowe AI realizował m.in. bank ING, teraz jednak przyszła pora na pierwszą większą realizację tego typu, której efekty możemy oceniać także w przestrzeniach publicznych.

    Z pierwszą polską kampanią „modową” wykorzystującą obrazy stworzone przez generatory AI wystartowała właśnie marka Half-Price, należąca do grupy CCC. Seria utrzymanych w czerwonej kolorystyce i barokowej stylistyce „zdjęć” reklamuje nowy program partnerski sklepu hasłem „Na tym zdjęciu prawdziwe są tylko emocje towarzyszące dołączeniu do klubu, za resztę dziękujemy sztucznej inteligencji.”

    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	dz03OTkmaD0xMDI0_src_218430-Zdj.-HalfPrice_3-799x1024.jpg
Wyświetleń:	9
Rozmiar:	239,2 KB
ID:	12655

    --- Kolejny post ---

    Cytat Zamieszczone przez Eberloth Zobacz posta
    https://www.chip.pl/2023/05/midjourn...-juz-za-chwile

    Mnie to zwisa, nie żyję z fotografii, a rozwój tej technologii i tak mi nie wyrwie amatorskich puszek i szkieł z ręki, które używam do zabawy. Ale na miejscu zawodowców szukałbym alternatywnego źródła utrzymania. Może nie "w zamian" ale chociaż równoległego. Takie dziedziny jak np. fotografia produktowa raczej na pewno umrą.
    No i właśnie dzięki takim wypowiedziom tak Twoja "Mnie to zwisa, nie żyję z fotografii, a rozwój tej technologii i tak mi nie wyrwie amatorskich puszek i szkieł z ręki, które używam do zabawy" utrzymanie rodziny wyłącznie z fotografii staje mało wykonalne gdy dochodzi jeszcze COVID. Pomijam już wszelakich fotoziutków-amatorów, którzy psują rynek pracując za darmo na komercyjnych zleceniach. Zdewaluował się w naszym społeczeństwie zawód fotografa z prawdziwego zdarzenia nad czym mocno ubolewam i do tego dochodzi AI, która lwią część komercyjnych zleceń odbierze fotografom

    Jeszcze bardziej rozwalają mnie kierowane do mnie zapytania, czy pracuję za darmo. Ludziom się w głowach poprzewracało i moda na smartfony oraz nadchodzące AI nie ułatwi życia fotografom.
    Ostatnio edytowane przez candar ; 12-05-2023 o 07:49
    Dawniej A1, F1N, EOS 50, 5, 3, 10D, 7D, 5D MARK I i II i III , M DYNAX 505si , 7000 i 8000i , P K1000, ME SUPER, SUPER A , Fuji X-E1, X-T1, X-T2 , Nex5, A7 I ,II i III. Nikon F-601, 801s , Z6 obecnie: A7 IV , Nikon J1, Canon F1N , Kodak SIX20 , WELTI Ic i M42 moja strona II MM II IG II FB II 35photo II 500px II 1x.com

  9. #9
    Pełne uzależnienie Awatar Eberloth
    Dołączył
    Sep 2008
    Posty
    2 481

    Domyślnie Odp: AI i fotografia zawodowa

    Cytat Zamieszczone przez candar Zobacz posta
    [
    No i właśnie dzięki takim wypowiedziom jak Twoja "Mnie to zwisa, nie żyję z fotografii, a rozwój tej technologii i tak mi nie wyrwie amatorskich puszek i szkieł z ręki, które używam do zabawy" utrzymanie rodziny wyłącznie z fotografii staje mało wykonalne
    Nie widzę związku między moją wypowiedzią a utrzymywaniem rodzin przez zawodowych fotografów. Ja rynku nie psuję. Za amatorskie zdjęcia nie wziąłem nigdy ani grosza. Nie wbijam też na komercyjne imprezy kotletowe, nawet rodzinne, z hasłem, że "jak cię nie stać na fotografa, to ja to zrobię za darmo". Owszem, zdażyło mi się popstrykać jakieś wesele czy komunię, ale zawsze hobbistycznie wiedząc, że zawodowy fotograf na imprezie będzie. I nigdy nie wbijałem się przed niego żeby mu psuć kadry czy w inny sposób utrudniać pracę. Jeszcze jakieś uwagi do mojej wypowiedzi? Tak samo jak hobby mojej żony związane z robieniem rzeczy na drutach nie zachwiało rynkiem rękodzieła w Polsce, tak moje zdjęcia i powyższa uwaga nie zrujnowały nikomu życia.
    Ostatnio edytowane przez Eberloth ; 12-05-2023 o 08:16
    Sprzęt - dekielek z przyległościami.
    Fumare humanum est!

  10. #10
    Pełne uzależnienie Awatar cybulski
    Dołączył
    Aug 2022
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    1 196

    Domyślnie Odp: AI i fotografia zawodowa

    Cytat Zamieszczone przez candar Zobacz posta

    Jeszcze bardziej rozwalają mnie kierowane do mnie zapytania, czy pracuję za darmo. Ludziom się w głowach poprzewracało i moda na smartfony
    Bo dziunia ze smarftonem myśli, że kopnął Ciebie zaszczyt, że do Ciebie napisała, no wybrała z dziesiątek innych fotografów, wiesz, bo ma takie zaj..te selfiki na insta i tyyyyle folowersów ......
    linktr.ee/zbigniewurban5150 ||Canon R5 R |RF16/2.8 EF35/2IS RF50/1.8, Sigmy Art EF 35/1.4 50/1.4 , TTA50/0.95, 7A50/1.1, VM Noktony 40/1.4SC 75/1.5, EF85/1.2L II, EF16-35/4L IS, RF24-105/4L, EF200/2.8| Sony A73 SY 35-150/2-2.8 | Nikon D750 28-105/3.5-4.5D |Heliosy 58/2 50/1.8, Takumar Super 55/1.8 ||iPhone 14 PRO||

Strona 5 z 46 PierwszyPierwszy ... 3456715 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •