https://pawel.online | R5mk2 | RF 14-35 f/4 L | RF 24-105 f/4 L | RF 70-200 f/4 L| RF 100-500 f/4.5-7.1 L | RF 50 f/1.8 STM | RF 1.4x | Na blogu: Nowy Jork
Przycisk blokady ekspozycji nie rozwiązuje problemu?
W Petaxie potrafili to zrobić. Czasami w innych systemach dzieją się ciekawe rzeczy. (U Nikona tez tej funkcji nie ma).
Koło nastaw w Pentaxie (K1 II, inne tez to mają)
P – automatyczna ekspozycja programu,
Sv – priorytet czułości,
Tv – priorytet migawki,
Av – priorytet przysłony,
TAv – priorytet czasu i przysłony,
M – tryb manualny,
PS - ten Pantax ma stabilizowaną matrycę. Inne systemy lustrzankowe tego nie oferują. Śledzenie gwiazd, piksel shift przy fotografowaniu z ręki - lustrzanka z 2018 roku.
Ostatnio edytowane przez Jacek_Z ; 08-08-2023 o 00:14
Nikon, Leica, Hasselblad, Mamiya, FKD i jeszcze kilka innych ...
Nie rozwiązuje, bo przy dynamicznej akcji nigdy nie jestem pewien, czy ekspozycja jest prawidłowa. Pomiar spot jest tragiczną pomyłką, bo działa tylko w centrum kadru. Najlepiej sprawdzają się ustawione na sztywno wszystkie parametry, ale i tak bywa potrzeba korekcji, gdy obiekt np. wchodzi w cień, a nie tylko na ciemne tło.
**** blada by wyszła z tego zdjęcia, gdybym miał jakąkolwiek automatykę:
![]()
EOS 550D, 6D, M2, M5, 80D, 7D II, kit 18-55 IS, EF-S 55-250 IS STM, EF-M 4-5,6/11-22 STM, EF-M 3,5-5,6/18-55 STM, EF-M 2/22 STM, EF 3,5-4,5/28-70, EF 1,8/50 Mk 1 i STM, EF 100-400L II, Tamron 100-400, Olympusy OM-1, OM-2N, OM-4, OM-10, stałki i zoomy Zuiko od 24 do 200 mm.
EOS 550D, 6D, M2, M5, 80D, 7D II, kit 18-55 IS, EF-S 55-250 IS STM, EF-M 4-5,6/11-22 STM, EF-M 3,5-5,6/18-55 STM, EF-M 2/22 STM, EF 3,5-4,5/28-70, EF 1,8/50 Mk 1 i STM, EF 100-400L II, Tamron 100-400, Olympusy OM-1, OM-2N, OM-4, OM-10, stałki i zoomy Zuiko od 24 do 200 mm.
Pomiar Spot związany jest z punktem ostrości i tam mierzy swuatlo.
Mierzymy światło na niebo, a nie na samolot, blokujemy AE,af śledzenie, a af śledzi sobie samolot. Czy da się prościej. I nie mówmy już o archaicznych rozwiązaniach które byłycanon ma to tak że te przyciski z tyłu do czegoś są. Blokady AF i AE a trzeci przycisk można sobie zmienić na przełączanie trybu af np na servo, trzymamy jest servo, puszczamy af zwykły. Ja na trzecim ustawiam zwykle zmiany stref afu, na 5dmk4 miałem przełączanie zwykłego af na servo, tak było mi wygodniej.
Ostatnio edytowane przez cybulski ; 08-08-2023 o 09:15
linktr.ee/zbigniewurban5150 ||Canon R5 R |RF16/2.8 EF35/2IS RF50/1.8, Sigmy Art EF 35/1.4 50/1.4 , TTA50/0.95, 7A50/1.1, VM Noktony 40/1.4SC 75/1.5, EF85/1.2L II, EF16-35/4L IS, RF24-105/4L, EF200/2.8| Sony A73 SY 35-150/2-2.8 | Nikon D750 28-105/3.5-4.5D |Heliosy 58/2 50/1.8, Takumar Super 55/1.8 ||iPhone 14 PRO||
Jestem przekonany, że nie.
Tak jak pismem, powiązanie punktu spot z AF jest tylko w R3. Canon systematycznie ograniczał tą funkcjonalność do topowych puszek.
W pomiarze matrycowym ważonym, rzeczywiści waga przechylona jest w kierunku aktywnego punktu AF - ale to nadal jest pomiar ważony.
p,paw
Ostatnio edytowane przez pawel.guraj ; 08-08-2023 o 09:22
https://pawel.online | R5mk2 | RF 14-35 f/4 L | RF 24-105 f/4 L | RF 70-200 f/4 L| RF 100-500 f/4.5-7.1 L | RF 50 f/1.8 STM | RF 1.4x | Na blogu: Nowy Jork
W takich przypadkach ja robię tak że AutoISO mam powiązane z ogniskową na zmianę czasu 2-3xogniskowa, @atsf w swoich body chyba tego nie masz, bo ta opcja jest obcięta w 6D, nie wiem jak w apsc 7dmk2 canona bo nigdy nie miałem tych body.
Mierze jasny punkt, blokuję i sledzę obiekt. Jeśli obiekt za ciemny to jest korekta EV do pomocy.
Chodziło mi o to że dyskusja jak miał to pętaks czy inny system jest mało ważny w wątku r6mk2canon umożliwia za programowanie tych trzech przycisków z tyłu pod siebie do danej sytuacji i jest to dość wygodne i szybkie do zmiany.
--- Kolejny post ---
@atsf, żadna opcja nie jest pomyłką. Trzeba wiedzieć której metody użyć do danej sytuacji. I dodam, że zależy to jakiego body używasz, bo możesz oprócz 7dmk2, którego nie znam, bo mozesz nie mieć po prostu opcji w swoich body. Focisz ptaki, kup dobre r6mk2, r3, lub inny sprzęt do tego przeznaczony (tańszy dobry będzue np d500) zamiast mówić co jest nie tak w sprzęcie który posiadasz. Tych body, które masz, prawie już nikt nie ma i nie oszukujmy się, to są archaiczne sprzęty do ptaków, technika poszła dużo do przoduKolejna sprawa, puszki które masz na pokładzie mają zbyt niskie DR do przyrody. To nie są właściwe body w 2023, z DR na poziomie 11 EV podczas gdy aktualnie matryce mają DR 14-14.5 EV. Przy 11EV masz problemy z dynamiką podczas gdy w Nikonie po prostu wyciągną bez utraty jakości ciemniejszy fragment. Ty masz do tyłu na wstępie o 3EV mniej pola manewru. No bo masz nie ten sprzęt co trzeba do przyrody na dziś już.
Gdybyś focil jak ja jakieś portrety, to ten sprzęt jest wystarczający. Ale imo do przyrody ma za niskie DRy.
--- Kolejny post ---
Tu nie chodzi o to aby wychwalać jakiś system czy kurczowo się go trzymać. Chodzi o to że należy używać właściwych narzędzi w 2023 a do przyrody matryce w Sony i Nikonie są lepsze do tego od 8 lat? Najnowsze matryce Canona zmniejszyły znacznie ten dystans, już 5dmk4 miał chyba DR 13.5EV. 6d to max 12EV, 7dmk2 to chyba nawet niżej. Ty patrzysz tylko w długość zooma i ile piksli a DR gdzie? W czarnej d
--- Kolejny post ---
Zresztą wystarczy sobie wziąć jakiekolwiek Fuji, ustawić DR400 i zerknąć w jpg jak to wygląda, niebo z chmurami i prawidłowe naswietlenie całego kadru. Tego nie da rady zrobić at hoc na starych Canonach, nawet grzebiąc w rawach musisz się namęczyć a i tak będziesz do tyłu te 3EV.
--- Kolejny post ---
@atsf zerknij tutaj, zaznacz wszystkie marki aparatów, posortuj malejąco po kolumnie Landscape, https://www.dxomark.com/Cameras/
Parametr Landscape mówi wszystko o możliwościach focenia z przeznaczeniem do przyrody. Tu masz pierwszą stronę gdyby nie chciało Ci się przez to przedzierać
Na drugiej stronie jest też Canon R5 z DR na poziomie 14.6
--- Kolejny post ---
7d mk2 DR 11.8 EV czyli do Canona R5, Nikonów i Sony ma 2,8-3 EV "w plecy" czyli tak jak mi się wydawało a poza tym bardzo szumi na wyższych iso co widać po ostatnim parametrze, który baaardzo mocno odstaje na dzisiaj od aparatów nowszych.
![]()
Ostatnio edytowane przez cybulski ; 08-08-2023 o 10:44
linktr.ee/zbigniewurban5150 ||Canon R5 R |RF16/2.8 EF35/2IS RF50/1.8, Sigmy Art EF 35/1.4 50/1.4 , TTA50/0.95, 7A50/1.1, VM Noktony 40/1.4SC 75/1.5, EF85/1.2L II, EF16-35/4L IS, RF24-105/4L, EF200/2.8| Sony A73 SY 35-150/2-2.8 | Nikon D750 28-105/3.5-4.5D |Heliosy 58/2 50/1.8, Takumar Super 55/1.8 ||iPhone 14 PRO||
cybulski ma rację co do DR itd. Natomiast przede wszystkim trzeba sprawdzić jak dane bezlustro radzi sobie gdy trzymasz lecącego ptaka w kadrze. Co wtedy widać w wizjerze. To nie lustrzanki. Obiekt się gubi, kadrowanie porażka. Sprawdź.
Nikon, Leica, Hasselblad, Mamiya, FKD i jeszcze kilka innych ...