Cytat Zamieszczone przez Jacek_Z Zobacz posta
Ludzie, matryca APS-C ma powierzchnię ponad 2x mniejszą od FF. Tym samym pada na nią ponad 2x mniej fotonów. 2x mniej światła to różnica 1EV. Więc na DX zawsze muszą być szumy zdecydowanie większe. Zakładam te samą technologię. To wynika z powierzchni. A gęstsze upakowanie pikseli pogarsza jeszcze sprawę.
Nie oczekujcie backupu FF w cropowych body, z szumami jak z FF.
Da się zrobić, tylko trzeba sobie wybić z głowy jedną rzecz: pikselmanię. W większości zastosowań gigantyczne ilości pikseli obrazu nie są potrzebne, a rozdymanie gęstości matryc do absurdalnych poziomów ma też ograniczone zastosowanie.

Matryca FF 20 Mp w wycinku APS-C ma 8 Mp, matryca FF 24 Mp w takim wycinku ma ca 10 Mp o takiej samej wielkości piksela, jak reszta matrycy, a matryca FF 30 Mp ma z kolei 12 Mp na obszarze APS-C. 12 Mp to jest rozmiar matrycy FF Canona 5D Classic i jest to zadowalające dla większości użytkowników. Przy dzisiejszej technologii matryc można zrobić matrycę APS-C 12 Mp dającą obraz o jakości z matrycy FF 30 Mp, czyli takiej, jaką ma np. C 6D Mk II.

Obrazy z matryc APS-C wykonane przy wysokim ISO trzeba zmniejszać ca 2x aby zredukować szum skuteczniej, więc z obrazu 24 Mp zostaje w najlepszym przypadku 6-8 Mp. Nie mówię tu o przypadku moich potrzeb, bo w fotografii przyrodniczej gęste matryce na APS-C się bardzo przydają, ale też w rozsądnych granicach poniżej 24 Mp, lecz o przypadku większości użytkowników, którzy nie wycinają 100% kropów z klatki, aby mieć całoekranowy obrazek, tylko takich, którzy i tak zmniejszają obraz, aby się zmieścił na ekranie monitora. 8 Mp to natywny rozmiar wydruku A4, więc niemały, ale oferty aparatów APS-C z małą gęstością matrycy i dających obraz o jakości z FF nie ma nikt w ofercie, gdy tymczasem w ofercie FF są matryce o stosunkowo niewielkiej rozdziałce 20 Mp zastosowane w modelach najwyższej klasy.

Przypominam też, że format APS-C debiutował z matrycami 3 Mp, a potem 6 Mp, 8 Mp, 10 Mp, 12 Mp , 15 Mp, 18 Mp, 20 Mp, aż osiągnął szczyty przy 24 Mp i 32 Mp lub 26 Mp jak u Fuji, które jednak ma kropa x 1,5, a nie x 1,6. Nie poprawiano jednak jakości na matrycach mniejszych, lecz pompowano piksele. Te mniejsze matryce miały niższe użyteczne ISO, niż matryce nowsze i gęstsze, więc dzisiejsza technologia na mniej upakowanych matrycach APS-C powinna dawać rezultaty jak na FF.