Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 12

Wątek: Roznica pomiedzy Korekcja Expozycji a zsuwaniem Histogramu od prawej

Mieszany widok

  1. #1
    Pełne uzależnienie Awatar borkomar
    Dołączył
    Jun 2005
    Miasto
    Płock
    Wiek
    45
    Posty
    1 083

    Domyślnie Roznica pomiedzy Korekcja Expozycji a zsuwaniem Histogramu od prawej

    Pytanko jak w temacie.
    Chodzi o wołanie Raw.
    Jesniej moze, mam na mysli roznice pomiedzy EC w sofcie (np C1pro) a przesuwaniem prawego suwaka Histogramu w lewo.
    Widze, ze czyms sie to rozni, gdyz przy zwiekszaniu (+) EC pozniej soft pokazuje przepalnia nizeli uzywajac suwaka hitogramu.
    Wielkie dzieki za info.
    5D + L

  2. #2
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Przesuwanie histogramu, jak rozumiem, to jest po prostu levels? Czyli transformacja liniowa na jasnościach. Korekta EV to bardziej subtelna transformacja bardziej zbliżona do zmiany ekspozycji w aparacie.
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  3. #3
    Pełne uzależnienie Awatar borkomar
    Dołączył
    Jun 2005
    Miasto
    Płock
    Wiek
    45
    Posty
    1 083

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Golinski
    Przesuwanie histogramu, jak rozumiem, to jest po prostu levels?
    Tak dokladnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Golinski
    Czyli transformacja liniowa na jasnościach. Korekta EV to bardziej subtelna transformacja bardziej zbliżona do zmiany ekspozycji w aparacie.
    Wiem, ze korekta EV to cos ala zmiana exp w puszce - ale wlasnie chcialbym sie dowiedziec jaka jest miedzy nimi roznica - co lepiej stosowac w jakim przypadku i co zyskuje a co trace stosujac jedna z metod
    Ostatnio edytowane przez borkomar ; 10-06-2006 o 19:55
    5D + L

  4. #4
    gajowy Awatar akustyk
    Dołączył
    Dec 2004
    Miasto
    holandia
    Wiek
    46
    Posty
    12 202

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Golinski
    Przesuwanie histogramu, jak rozumiem, to jest po prostu levels? Czyli transformacja liniowa na jasnościach. Korekta EV to bardziej subtelna transformacja bardziej zbliżona do zmiany ekspozycji w aparacie.
    na chlopa, mocniejsza ekspozycja to po prosty mocniejsze naswietlenie, to po prostu wiecej fotonow. eksponencjalnie.

    pomijajac zagadnienie szumow: jesli poziom fotosite'u byl 127 to klatka naswietlona po korekcie EV o 1 dzialke, bedzie na poziomie 254. ale jesli byl 63 to zmiana bedzie do 126.

    z czego wynika ze korekta ekspozycji jest rowniez przesunieciem histogramu... tyle, ze na skali logarytmicznej

    zwykle przesuwanie histogramu to nie to samo co levels. przesuwanie prawdopowobnie jest dorownywaniem "brakujacego" swiatla do pelnej jasnosci. czyli nie eksponencjalnie a logarytmicznie.


    Cytat Zamieszczone przez borkomar
    Pytanko jak w temacie.
    Chodzi o wołanie Raw.
    Jesniej moze, mam na mysli roznice pomiedzy EC w sofcie (np C1pro) a przesuwaniem prawego suwaka Histogramu w lewo.
    zdaje sie, ze przesuwanie histogramu odpowiada Brightness w ACR. moge po krotce wyjasnic czym to sie rozni uzytkowo, tzn. do czego osobiscie tego uzywam. dosc pobieznie temat ujmujac: korekta EV i kontrastem ustawiam rozpietosc tonalna kadru (jesli siega prawego kranca to tu trzeba odpowiednio ustawic ile partii zdjecia dotyka swiatel). potem Brightness przyciemniam jasne partie, lub rozjasniam ciemne.

    sa tez sytuacje szczegolne: jesli w kadrze jest kluczowy element o bardzo wysokiej jasnosci (np. wschodzace slonce) to warto zdjechac z ekspozycja a dodac jasnosci. pozwala to czesto uzyskac plynniejsze tonalnosci w jasnych partiach. jesli idealna wiernosc kolorow nie jest kluczowa (w krajobrazie nie jest) to czasem pomaga tu tez korekta czerwonego kanalu (kapke w dol) i zielonego (w gore).

    ogolnie:
    EV - do "ustawiania" rozpietosci tonalnej
    Brightness/Histogram - do korekty wzglednej jasnosci swiatel i cieni. ale nie wszystko da sie ta funkcja zrealizowac. trudne tematy (np. chmury, czy rozmyta wode), trzeba dla wizualnego odzyskania przejsc tonalnych potraktowac (z umiarem!!!) shadow/highlight (konkretnie, to shadow)...
    Ostatnio edytowane przez akustyk ; 11-06-2006 o 09:33
    www albo tez flickr

  5. #5
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2005
    Miasto
    Bytom
    Wiek
    55
    Posty
    1 025

    Domyślnie

    Dam trochę cytatów z książki Bruce Fraser "Real World Camera Raw"

    Shadows. The Shadows slider is the black clipping control. It works very like the black input slider in Photoshop's Levels, letting you darken the shadows to set the black level. But since the Shadows control operates on the linear-gamma data, small moves tend to make bigger changes than the black input slider in Levels.

    Brightness. Unlike its image-destroying counterpart in Photoshop, Camera Raw's Brightness control is a non-linear adjustment that works very much like the gray input slider in Levels. It lets you redistribute the midtone values without clipping the highlights or shadows. Note, however, that when you raise Brightness to values greater than 100, you can drive 8-bit highlight values to 255, which looks a lot like highlight clipping, but if you check the 16-bit values after conversion, you'll probably find that they aren't clipped.

    Contrast. The Contrast slider also differs from the Photoshop adjustment of the same name. While Photoshop's Contrast is a linear shift, Camera Raw's Contrast applies an S-curve to the data, leaving the extreme shadows and highlights alone. Increasing the Contrast value from the default setting of +25 lightens values above the midtones and darkens values below the midtones, while reducing the Contrast value from the default does the reverse. Note that the midpoint around which Contrast adds the S-Curve is determined by the Brightness value
    Canon 20d + Tamron 28-75/2.8 + Canon 70-200/4L + Speedlite 550ex

  6. #6
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2005
    Miasto
    Bytom
    Wiek
    55
    Posty
    1 025

    Domyślnie

    Dodam jeszcze fajny Tip z cytowanej przeze mnie książki:

    Tip

    Don't Be Afraid to Reduce Contrast. Many photographers are hesitant to reduce the value of a slider labeled "Contrast," but if you're looking to brighten the dark three-quarter tones without affecting the midtones, reducing the Contrast value will do a better job than increasing the Brightness value. If you're worried about the image going flat, rest assured that you can put plenty of punch back into the shadows using either the Shadows slider or the Curve tab. In the case of this image, leaving the Contrast slider at default, or increasing the Contrast value, would have a much greater effect on the highlights (due to the high Brightness value) than on the darker tones, and would actually undo some of the highlight recovery!
    Canon 20d + Tamron 28-75/2.8 + Canon 70-200/4L + Speedlite 550ex

  7. #7
    Coś już napisał Awatar misiul
    Dołączył
    Mar 2006
    Miasto
    Łódź
    Wiek
    48
    Posty
    90

    Domyślnie

    Jeśli korygujesz ekspozycję w puszce (zmieniasz ekspozycję) więcej swiatła wpada do matrycy, zdjęcie jest lepiej naświetlone - lepszy stosunek sygnał/szum, lepsza dynamika barw. Jeśli widzisz, że regularnie musisz podciągać ekspozycję lepiej to zrobić w puszce z opisanych wyżej powodów. W pewnych granicach można również skorygować w wywoływarce ale wszystko w granicach rozsądku.
    Jeżeli fotka będzie mocno niedoświetlona (uwydatnią się szumy) to wyciągięcie tego wywoływarką wzmocni również szum.
    350d +kit + tamron 28-75 Speedlite 380EX

  8. #8
    Pełne uzależnienie Awatar borkomar
    Dołączył
    Jun 2005
    Miasto
    Płock
    Wiek
    45
    Posty
    1 083

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez misiul
    Jeśli korygujesz ekspozycję w puszce (zmieniasz ekspozycję) więcej swiatła wpada do matrycy, zdjęcie jest lepiej naświetlone - lepszy stosunek sygnał/szum, lepsza dynamika barw. Jeśli widzisz, że regularnie musisz podciągać ekspozycję lepiej to zrobić w puszce z opisanych wyżej powodów. W pewnych granicach można również skorygować w wywoływarce ale wszystko w granicach rozsądku.
    Jeżeli fotka będzie mocno niedoświetlona (uwydatnią się szumy) to wyciągięcie tego wywoływarką wzmocni również szum.
    Chodzilo mi o korekcje EV i/lub przsuwanie suwaka prawego w lewo na hitogramie w sofcie a nie w puszcze - sorki ale chyba mnie nie zrozumiales
    5D + L

  9. #9
    Pełne uzależnienie PREMIUM member Awatar MMM
    Dołączył
    Mar 2006
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    47
    Posty
    4 250

    Domyślnie

    Oba sposoby w inny sposób zmieniają barwę. Przy zmianie ekspozycji jasność zmienia się tak jak parametr 'L' w modelu LAB, przy zmianie histogramu zmienia się parametr 'B' z modelu HSB.
    Mówiąc po ludzku, kolor przy zmianie ekspozycji zmienia się w naturalny sposób tzn. zmienia się jego barwa tak samo jakbyśmy inaczej naświetlali. Przy zmianie histogramu barwa się nie zmienia.

    EDIT: histogram chyba rozjaśnia liniowo, a ekspozycja nie.
    Ostatnio edytowane przez MMM ; 10-06-2006 o 21:44

  10. #10
    Pełne uzależnienie Awatar Zielony
    Dołączył
    Jun 2005
    Miasto
    przystanek Warszawa
    Wiek
    41
    Posty
    2 928

    Domyślnie

    Ostatnio sam się zastanawiałem nad tym i kombinowałem co lepsze?
    Czy EC na + czy histogram z dwóch stron zwężać?
    W końcu nie doszedłem do żadnego wniosku
    Ale tak jak ktoś wspominał, ja np muszę się przestawić na korekcję na plus w puszce bo zazwyczaj muszę wyciągać w C1.

Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •