Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 12

Wątek: Roznica pomiedzy Korekcja Expozycji a zsuwaniem Histogramu od prawej

  1. #1
    Pełne uzależnienie Awatar borkomar
    Dołączył
    Jun 2005
    Miasto
    Płock
    Wiek
    45
    Posty
    1 083

    Domyślnie Roznica pomiedzy Korekcja Expozycji a zsuwaniem Histogramu od prawej

    Pytanko jak w temacie.
    Chodzi o wołanie Raw.
    Jesniej moze, mam na mysli roznice pomiedzy EC w sofcie (np C1pro) a przesuwaniem prawego suwaka Histogramu w lewo.
    Widze, ze czyms sie to rozni, gdyz przy zwiekszaniu (+) EC pozniej soft pokazuje przepalnia nizeli uzywajac suwaka hitogramu.
    Wielkie dzieki za info.
    5D + L

  2. #2
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Przesuwanie histogramu, jak rozumiem, to jest po prostu levels? Czyli transformacja liniowa na jasnościach. Korekta EV to bardziej subtelna transformacja bardziej zbliżona do zmiany ekspozycji w aparacie.
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  3. #3
    Pełne uzależnienie Awatar borkomar
    Dołączył
    Jun 2005
    Miasto
    Płock
    Wiek
    45
    Posty
    1 083

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Golinski
    Przesuwanie histogramu, jak rozumiem, to jest po prostu levels?
    Tak dokladnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Golinski
    Czyli transformacja liniowa na jasnościach. Korekta EV to bardziej subtelna transformacja bardziej zbliżona do zmiany ekspozycji w aparacie.
    Wiem, ze korekta EV to cos ala zmiana exp w puszce - ale wlasnie chcialbym sie dowiedziec jaka jest miedzy nimi roznica - co lepiej stosowac w jakim przypadku i co zyskuje a co trace stosujac jedna z metod
    Ostatnio edytowane przez borkomar ; 10-06-2006 o 19:55
    5D + L

  4. #4
    Coś już napisał Awatar misiul
    Dołączył
    Mar 2006
    Miasto
    Łódź
    Wiek
    47
    Posty
    90

    Domyślnie

    Jeśli korygujesz ekspozycję w puszce (zmieniasz ekspozycję) więcej swiatła wpada do matrycy, zdjęcie jest lepiej naświetlone - lepszy stosunek sygnał/szum, lepsza dynamika barw. Jeśli widzisz, że regularnie musisz podciągać ekspozycję lepiej to zrobić w puszce z opisanych wyżej powodów. W pewnych granicach można również skorygować w wywoływarce ale wszystko w granicach rozsądku.
    Jeżeli fotka będzie mocno niedoświetlona (uwydatnią się szumy) to wyciągięcie tego wywoływarką wzmocni również szum.
    350d +kit + tamron 28-75 Speedlite 380EX

  5. #5
    Pełne uzależnienie Awatar borkomar
    Dołączył
    Jun 2005
    Miasto
    Płock
    Wiek
    45
    Posty
    1 083

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez misiul
    Jeśli korygujesz ekspozycję w puszce (zmieniasz ekspozycję) więcej swiatła wpada do matrycy, zdjęcie jest lepiej naświetlone - lepszy stosunek sygnał/szum, lepsza dynamika barw. Jeśli widzisz, że regularnie musisz podciągać ekspozycję lepiej to zrobić w puszce z opisanych wyżej powodów. W pewnych granicach można również skorygować w wywoływarce ale wszystko w granicach rozsądku.
    Jeżeli fotka będzie mocno niedoświetlona (uwydatnią się szumy) to wyciągięcie tego wywoływarką wzmocni również szum.
    Chodzilo mi o korekcje EV i/lub przsuwanie suwaka prawego w lewo na hitogramie w sofcie a nie w puszcze - sorki ale chyba mnie nie zrozumiales
    5D + L

  6. #6
    Pełne uzależnienie PREMIUM member Awatar MMM
    Dołączył
    Mar 2006
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    47
    Posty
    4 250

    Domyślnie

    Oba sposoby w inny sposób zmieniają barwę. Przy zmianie ekspozycji jasność zmienia się tak jak parametr 'L' w modelu LAB, przy zmianie histogramu zmienia się parametr 'B' z modelu HSB.
    Mówiąc po ludzku, kolor przy zmianie ekspozycji zmienia się w naturalny sposób tzn. zmienia się jego barwa tak samo jakbyśmy inaczej naświetlali. Przy zmianie histogramu barwa się nie zmienia.

    EDIT: histogram chyba rozjaśnia liniowo, a ekspozycja nie.
    Ostatnio edytowane przez MMM ; 10-06-2006 o 21:44

  7. #7
    Pełne uzależnienie Awatar Zielony
    Dołączył
    Jun 2005
    Miasto
    przystanek Warszawa
    Wiek
    41
    Posty
    2 928

    Domyślnie

    Ostatnio sam się zastanawiałem nad tym i kombinowałem co lepsze?
    Czy EC na + czy histogram z dwóch stron zwężać?
    W końcu nie doszedłem do żadnego wniosku
    Ale tak jak ktoś wspominał, ja np muszę się przestawić na korekcję na plus w puszce bo zazwyczaj muszę wyciągać w C1.

  8. #8
    Pełne uzależnienie Awatar borkomar
    Dołączył
    Jun 2005
    Miasto
    Płock
    Wiek
    45
    Posty
    1 083

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Zielony
    Ale tak jak ktoś wspominał, ja np muszę się przestawić na korekcję na plus w puszce bo zazwyczaj muszę wyciągać w C1.
    NO ja juz sie nauczylem, mimo to jednak pozniej czasem trzeba lekko cosik poprawic - choc nie zawsze .
    Chcialem sie dowiedziec od strony technicznej jak to wyglada po zaobserwowaniu roznic podczas stosowania
    5D + L

  9. #9
    Pełne uzależnienie Awatar Zielony
    Dołączył
    Jun 2005
    Miasto
    przystanek Warszawa
    Wiek
    41
    Posty
    2 928

    Domyślnie

    Swego czasu to zwężanie krawędzi histogramu do środka utożsamiałem z całkowitym wycięciem (utratą) szczegółów w światłach i cieniach.
    A może tak faktycznie jest? Pewnie trochę tak, bo poprzez zwiększenie kontrastu następuje utrata tych obszarów. Czyż nie?

    Robię zazwyczaj tak, że wyciągam histogram na EC do prawej, a później czasem zwężam lewy bok (cienie) minimalnie do środka (już na histogramie).
    A to, czy tak się robi czy nie, to nie wiem

    Miałem gdzieś w PDF'ie: Art of the RAW conversion (czy jakoś tak) ale jakoś tego nie poczytałem A może by się nawet przydało.
    Ogólnie zawsze miałem schiza przy wywoływaniu RAWów bo nigdy nie wiedziałem co i jak mogę robić, żeby np. nie spieprzyć pliku.
    Ogólnie to i tak wszyscy chyba wywołują "na oko". Co prawda "na oko" to babcia umarła, ale tak zazwyczaj najelpiej :grin:

  10. #10
    gajowy Awatar akustyk
    Dołączył
    Dec 2004
    Miasto
    holandia
    Wiek
    46
    Posty
    12 202

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Golinski
    Przesuwanie histogramu, jak rozumiem, to jest po prostu levels? Czyli transformacja liniowa na jasnościach. Korekta EV to bardziej subtelna transformacja bardziej zbliżona do zmiany ekspozycji w aparacie.
    na chlopa, mocniejsza ekspozycja to po prosty mocniejsze naswietlenie, to po prostu wiecej fotonow. eksponencjalnie.

    pomijajac zagadnienie szumow: jesli poziom fotosite'u byl 127 to klatka naswietlona po korekcie EV o 1 dzialke, bedzie na poziomie 254. ale jesli byl 63 to zmiana bedzie do 126.

    z czego wynika ze korekta ekspozycji jest rowniez przesunieciem histogramu... tyle, ze na skali logarytmicznej

    zwykle przesuwanie histogramu to nie to samo co levels. przesuwanie prawdopowobnie jest dorownywaniem "brakujacego" swiatla do pelnej jasnosci. czyli nie eksponencjalnie a logarytmicznie.


    Cytat Zamieszczone przez borkomar
    Pytanko jak w temacie.
    Chodzi o wołanie Raw.
    Jesniej moze, mam na mysli roznice pomiedzy EC w sofcie (np C1pro) a przesuwaniem prawego suwaka Histogramu w lewo.
    zdaje sie, ze przesuwanie histogramu odpowiada Brightness w ACR. moge po krotce wyjasnic czym to sie rozni uzytkowo, tzn. do czego osobiscie tego uzywam. dosc pobieznie temat ujmujac: korekta EV i kontrastem ustawiam rozpietosc tonalna kadru (jesli siega prawego kranca to tu trzeba odpowiednio ustawic ile partii zdjecia dotyka swiatel). potem Brightness przyciemniam jasne partie, lub rozjasniam ciemne.

    sa tez sytuacje szczegolne: jesli w kadrze jest kluczowy element o bardzo wysokiej jasnosci (np. wschodzace slonce) to warto zdjechac z ekspozycja a dodac jasnosci. pozwala to czesto uzyskac plynniejsze tonalnosci w jasnych partiach. jesli idealna wiernosc kolorow nie jest kluczowa (w krajobrazie nie jest) to czasem pomaga tu tez korekta czerwonego kanalu (kapke w dol) i zielonego (w gore).

    ogolnie:
    EV - do "ustawiania" rozpietosci tonalnej
    Brightness/Histogram - do korekty wzglednej jasnosci swiatel i cieni. ale nie wszystko da sie ta funkcja zrealizowac. trudne tematy (np. chmury, czy rozmyta wode), trzeba dla wizualnego odzyskania przejsc tonalnych potraktowac (z umiarem!!!) shadow/highlight (konkretnie, to shadow)...
    Ostatnio edytowane przez akustyk ; 11-06-2006 o 09:33
    www albo tez flickr

Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •