Pokaż wyniki od 1 do 10 z 137

Wątek: Względne ogniskowe obiektywów

Mieszany widok

  1. #1
    Uzależniony
    Dołączył
    Aug 2010
    Posty
    577

    Domyślnie Odp: Względne ogniskowe obiektywów

    I co z tego wynika? Skoro klatka APSc i wycinek porównywalny z FF daje lepszą jakość niż większa liczba pikseli z APSc.

  2. #2
    Pełne uzależnienie Awatar atsf
    Dołączył
    Jul 2007
    Miasto
    Lublin
    Posty
    4 926

    Domyślnie Odp: Względne ogniskowe obiektywów

    To nie jest do końca prawda. Jeżeli używając tej samej ogniskowej z tej samej odległości zarejestrujemy obrazy na matrycach APS-C i FF, to fizycznie będą one miały te same wymiary (w milimetrach na powierzchni matrycy), ale w obrazie cyfrowym te z klatki FF będą zawierały mniej pikseli, czyli mniej informacji, czyli mniej detali, jednakże będą wyższej jakości, niż obrazy z matrycy APS-C, i ma to wybitne znaczenie dopiero przy wysokim ISO, gdy szum w obrazie staje się widoczny i degraduje obraz. Przy niskim ISO pożytek z mniejszej matrycy APS-C jest ewidentny, gdyż używając krótszej ogniskowej można wypełnić obrazem klatkę w takich samych proporcjach, jak dłuższym, cięższym i kosztowniejszym obiektywem na matrycy FF. Przykładowo, obraz na pełny kadr z FF 20 Mp będzie lepszej jakości, niż obraz na pełny kadr z APS-C 20 Mp, ale do pierwszego robiąc zdjęcie z tej samej odległości trzeba użyć obiektywu 400 mm, a do drugiego tylko 250 mm.

    Chcąc robić zdjęcia wysokiej jakości używając aparatów pełnoklatkowych, np. Canona 1Dx Mk III z matrycą 20 Mp, aby uzyskać ogniskową 700 mm, to trzeba albo zastosować obiektyw EF 4/500 mm L IS kosztujący ok 40 tys. PLN i ważący ok 4 kg, albo obiektyw 150-600 mm za ca 6 tys. PLN plus telekonwerter, które też ważą ok 3 kg. Ceny telekonwerterów już nie doliczam, a tymczasem na aparacie APS-C z matrycą 24 Mp, takim jak np. EOS 80 D, efektywna ogniskową 701 mm zapewni zoom 100-400 mm nawet dziesięciokrotnie tańszy i 3-4 razy lżejszy, niż najdroższa wersja sprzętu.

    Największą bolączką jest zakres użytecznego ISO, który jest większy dla sprzętu FF, jednakże można to pokonać stosując odpowiednią technikę fotografowania. Użytkownicy aparatów FF z wielkimi i ciężkimi obiektywami zwykle używają też statywów, bo sprzęt do spacerowego nie należy, w przeciwieństwie do lżejszych zestawów APS-C. Jeżeli jednak się przyjmie tę samą technikę w użyciu go, to można robić zdjęcia przy dłuższych czasach, a tym samym przy niższym ISO, uzyskując bardzo dobre rezultaty. Wiele motywów nie jest aż tak dynamicznych, by nie dało się tego zrobić.

    Format APS-C wykazuje więc swój potencjał w fotografii przyrodniczej, gdy generalnie najbardziej zależy nie na całym kadrze, ale na jego stuprocentowym wycinku, bo zdjęcia z pełnego kadru to raczej rzadkość, niż reguła, i wymagają poważnych przygotowań logistycznych, aby fotografować obiekty z małych odległości (czatownia, przynęta etc.). Natomiast w fotografii okolicznościowej, modowej i krajobrazowej zdecydowanie aparaty FF mają ewidentną przewagę pod względem jakości obrazowania, ale i stosowane ogniskowe mało kiedy wybiegają poza 200 mm, a przeważnie się kończą na 135 mm. Ponadto finalne zdjęcie jest przeważnie zmniejszane, bo komu potrzeba zdjęcia do wydruku 20 Mp, czy na ekran 1-3 Mp, a te 3 Mp wycięte z całego kadru z APS-C jest zawsze minimalnym celem, a często maksymalnym osiągnięciem.
    Ostatnio edytowane przez atsf ; 13-12-2021 o 20:21
    EOS 550D, 6D, M2, M5, 80D, 7D II, kit 18-55 IS, EF-S 55-250 IS STM, EF-M 4-5,6/11-22 STM, EF-M 3,5-5,6/18-55 STM, EF-M 2/22 STM, EF 3,5-4,5/28-70, EF 1,8/50 Mk 1 i STM, EF 100-400L II, Tamron 100-400, Olympusy OM-1, OM-2N, OM-4, OM-10, stałki i zoomy Zuiko od 24 do 200 mm.

Tagi dla tego wątku

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •