Do robienia macro trzeba mieć mocne zacięcie, bo wraz ze wzrostem skali odwzorowania problemy ze zrobieniem zdjęcia rosną do sześcianu. Rasowy obiektyw macro dający skalę odwzorowania 1:1 (na FF) nie jest potrzebny, gdy chcemy uzyskiwać skale odwzorowania rzędu 1:3, co umożliwiają kitowe zoomy, i do większości tematów się to nadaje bez potrzeby stosowania pierścieni oraz bez utraty zdolności ostrzenia na nieskończoność.

Prawdziwe obiektywy macro pozwalają na pokazanie drobniejszych szczegółów, jednakże ich zastosowanie do zdjęć z ręki jest więcej niż problematyczne- to jest po prostu dramat. Jeżeli taki obiektyw nie ma AF i nie ma stabilizacji, a na dodatek nie ma automatyki przesłony z danym korpusem, czyli jest do bólu manualny, to zrobienie zdjęcia w skali 1:1 jest masakrycznie trudne, bo głębia ostrości nawet przy mocno przymkniętej przysłonie jest papierowa. Samo ostrzenie takim obiektywem jest bardzo trudne. Wykonałem kilka zdjęć 1:1 manualnymi obiektywami macro przypiętymi do korpusu Canon EOS M5. Okazało się, że ostrzenie bez powiększenia obrazu w miejscu ostrzenia jest obarczone zbyt dużym błędem, a przy 5-krotnym powiększeniu obraz tak tańcuje, że można ocipieć. Gdyby jeszcze fotografowany przedmiot się ruszał, to zrobienie mu fotki byłoby praktycznie niewykonalne. Używając lustrzanki mimo wszystko widzi się wyraźniej niż na EVF i nie ma się możliwości powiększenia obrazu (poza lupami zakładanymi na okular, ale one dają powiększenie maksymalnie 2,5:1), więc obraz tak nie tańcuje, jednakże rezultaty są zawsze mocno przypadkowe. Dlatego też do robienia macro manualnymi obiektywami nieodzowny jest statyw, a także szyna nastawcza do macro, bo ostrzenie za jej pomocą powoduje mniejsze drgania zestawu i jest łatwiejsze.

Dla porównania rezultatów wykonałem też zdjęcia z normalnymi obiektywami z AF, tj. 3,5-5,6/18-55 mm STM oraz 4-5,6/55-250 IS STM, a także z użyciem telekonwertera Kenko Teleplus 1,4x DG-X. Wycinki 100% poniżej. Jak się łatwo zorientować, użycie telekonwertera zwiększa skalę odwzorowania, nie powoduje jakiegoś widocznego spadku jakości obrazu, oraz nie ogranicza ostrzenia na nieskończoność. Zdjęcia z e stabilizowanymi obiektywami z AF wykonuje się z przysłowiowym palcem w nosie, natomiast te z manualnymi obiektywami były bardzo trudne do wykonania z ręki.

1. Tamron 2,8/90 mm Macro f/2,8

Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	IMG_6174_T90_f2,8_cr.jpg
Wyświetleń:	5
Rozmiar:	8,75 MB
ID:	6970

2. Tamron 2,8/90 mm Macro plus TC 1,4X, f/8

Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	IMG_6179_T90+TC_f8_cr.jpg
Wyświetleń:	5
Rozmiar:	7,84 MB
ID:	6971

3. Tamron 2,8-3,8/35-80 SP IF mm Macro 1:2,5 f/4

Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	IMG_6163_T35-80_f4_cr.jpg
Wyświetleń:	4
Rozmiar:	7,37 MB
ID:	6972

4. Tamron 2,8-3,8/35-80 SP IF mm Macro 1:2,5 plus TC 1,4X, f/8

Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	IMG_6167_T35-80+TC_f8_cr.jpg
Wyświetleń:	3
Rozmiar:	7,72 MB
ID:	6973

5. Canon 4-5,6/55-250 IS STM f/5,6

Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	IMG_6180_55-250_f5,6_cr.jpg
Wyświetleń:	4
Rozmiar:	6,72 MB
ID:	6974

6. Canon 4-5,6/55-250 IS STM plus TC 1,4x, f/8

Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	IMG_6173_55-250+TC_f8_cr.jpg
Wyświetleń:	5
Rozmiar:	7,37 MB
ID:	6975

7. Canon 3,5-5,6/18-55 IS STM f/8

Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	IMG_6184_18-55IS+TC_f8_cr.jpg
Wyświetleń:	4
Rozmiar:	7,14 MB
ID:	6976

8. Canon 3,5-5,6/18-55 IS STM plus TC 1,4x f/11

Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	IMG_6187_18-55STM+TC_f11_cr.jpg
Wyświetleń:	5
Rozmiar:	7,94 MB
ID:	6977