Robi się to jak jest po prostu za ciemno na np. iso 200.Albo po to żeby uzyskać większy kontrast lub ziarno (tak powstają te zdjęcia z dużym i grubym ziarnem).
Robi się to jak jest po prostu za ciemno na np. iso 200.Albo po to żeby uzyskać większy kontrast lub ziarno (tak powstają te zdjęcia z dużym i grubym ziarnem).
system EOS
hehe to ja w takim razie zapytam o ten techniczny aspekt. zgaduję, że polega to na tym, że mając założony film o czułości 200, oszukujemy aparat i podajemy mu informację o iso800. czy tak?
jeśli tak, to czy na tym samym filmie można mieć część klatek naświetlonych prawidłowo - dla iso200 a część forsowaną na iso800? czy dla labu nie będzie to stanowiło problemu przy wołaniu?
Ale zes kolezance wytlumaczyl,nawet ja co wiem o co chodzi nei bardzo zrozumialem co masz na mysli.
Forsowanie polega na tym ,ze gdy masz film np 400 a warunki w jakich focisz sa kiepskie i przy ISO 400 masz np za dlugie czasy a nei chcesz palic lampa, ustawiasz manualnie w aparacie zeby aparat "widzial" film jako np 800, masz wtedy czasy o polowe krotsze, ale zdjecie niedoswietlone o 1EV. Mozesz to pozniej skorygowac modyfikujac (forsujac) wywolanei filmu wg receptury producenta. Oczywiscie mozesz skrajnie forsowac z 200 i na 3200, ale ziarno rosnie strasznie (zalezy od filmu). Mozna tez forsowac kolorowe filmy, ale ja nie polecam, bo pozniej problem z wywolaniem, nawet w Krakowie musialem latac po 10 labach zeby mi ktos to zrobil, a i jeszcze spieprzyl![]()
1Dx, 5D III, 33, 650, 20 2.8 , 24L, S35 1.4, 50L, 85L II, C70-210 3.5-4.5, 600EX-RT, 580EX,
Było: 1Ds mk II, 1D mk III, 6D, 5D, 40D,600D, 350D, Z16 2.8, 24L II, 35L, 85 1.8, 50 1.4, 24-70L II, 24-70L, T28-75, 28 1.8, 35 2.0, T S-M-C 50 1.4., 430EX II
Dziekiza wyjaśnienie
to jszcze musze poszukać wątku z korekacją błysku flesza
choć i tak staram się nie używać flesza bo raczej z wbudowanej lampy czegoś ciekawego raczej nie zyskam:/
Hmmm czylli kolorowych filmów tak nie forsować? Jedynie przy bw to sie sprawdza?
Przyznam, że póki co nie jestem przekonana w ogóle do tego typu metody no bo skoro zdjęcie i tak jest spartolone? Jest niedoświetlone? Po co w ogóle zaczynać robić na takiej kliszy robić zdjęcie skoro warunki nie sprzyjają?Ktoś może mi wyjaśnić?
No koloru nie forsuj bo wywoluje lab, czarno bialem mozesz Ty wolac wiec sobie nie zepsujesz. Sens jest, bo jakos strasznie nie leci jakosc zdjec, a czasem jak musisz robic w ciezkich warunkach to jest to jedyne wyjscie.
1Dx, 5D III, 33, 650, 20 2.8 , 24L, S35 1.4, 50L, 85L II, C70-210 3.5-4.5, 600EX-RT, 580EX,
Było: 1Ds mk II, 1D mk III, 6D, 5D, 40D,600D, 350D, Z16 2.8, 24L II, 35L, 85 1.8, 50 1.4, 24-70L II, 24-70L, T28-75, 28 1.8, 35 2.0, T S-M-C 50 1.4., 430EX II
liquidsound, dzięki za wyjaśnienie. czyli dobrze kombinowałam.
a od jakiej czułości można forsować? tzn. czy już iso100 można forsować np. na 400? czy są jakieś czułości, które lepiej się nadają do forsowania? i w tym momencie przyjmijmy, że mówimy o filmach czarno-białych.
Tego Ci juz nie powiem, zapytaj Thorina.
1Dx, 5D III, 33, 650, 20 2.8 , 24L, S35 1.4, 50L, 85L II, C70-210 3.5-4.5, 600EX-RT, 580EX,
Było: 1Ds mk II, 1D mk III, 6D, 5D, 40D,600D, 350D, Z16 2.8, 24L II, 35L, 85 1.8, 50 1.4, 24-70L II, 24-70L, T28-75, 28 1.8, 35 2.0, T S-M-C 50 1.4., 430EX II
wiesz- ja wszystkie filmy forsuje. zakładam Ilforda iso400 i ciągnę na 800, czasem na 1600. ziarnistość wzrasta i kontrast też - zależy jak się jeszcze potem wywołuje - ale w taki ładny sposóbdo tego częściej się zdarza że są kiepskie warunki świetlne i wtedy nic nie zrobisz. a jak są dobre to przecież dajesz krótszy czas albo przymykasz przesłonę. i filmy mniej czułe są tańsze
przy opisach filmów podają jak i czy się forsuje. na stronie producenta są podane czasy i sposoby wywoływania przy forsowaniu, więc tam trzeba szukać.
Ostatnio edytowane przez schabu ; 08-03-2008 o 18:17
No niby jest spartolone, bo (np. iso 400) jest niedoświetlone o np. jedną działkę (naświeltane jak 800). Ale... tak naprawdę nie jest spartolone bo się je "naprawia" forsowaniem...
Forsowanie polega na tym, że taki film nie wywołuje się standardowo jak dla tego iso 400 (bo wtedy wyszłoby niedoświetlone) tylko wywołuje się forsując na 800 (czyl dłużej lub/i w większym stężeniu wywoływacza itp - to się bierze z tabelek dla filmu).
Ostatnio edytowane przez chavez ; 08-03-2008 o 18:41
system EOS