to nie wystarcza. do tego konieczne jest przypisanie przestrzenie barwnej. a to dzieje sie na zewnatrz oprogramowaniem zewnetrzym, w raw nie ma informacji na ten temat. Raw nie ma zadnej konkretnej przestrzeni barwnej ( wiadomo jedynie ze jest robiony pod filtrami RGB) .
nie ma dla koloru zadnego znaczenia jaki Balans bieli nastawimy w aparacie , to jest tylko informacja dla wolarki w aparacie jak wywolac raw.
W aparacie podaje sie rowniez przestzen barwna , wlasnie na uzytek obrazu RGB z aparatu . Ta nastawa rowniez nie zmienia obrazu zapisanego jako raw. Przestrzen barwna to nic inego jak przypisanie konkretnym wartosciom luminacji okreslonych fizycznych kolorow ( chrominancji)
ten sam raw mozna wywolac pod wzgledme barwy calkiem inaczej.
Zmiany nastawy balansu bieli w aparacie nie zmieniaja raw-u.
bez znaczenia co nastawimy o ile nie robimy jpegow z aparatu.
Nastawe WB zawsze mozna skorygowac post factum , jesli robimy w raw.
to byly rzeczy ktore dyskutowalo sie 15 lat temu , gdy aparaty cyfrowe z RAW byly nowoscia
@Bechamot @jan pawlak - Długo jeszcze bezsensownie i nie na temat będziecie pitolić w tym wątku o RAWachJeszcze kolejnych 100 stron, czy dłużej
Autor testu (do którego się odnosicie - przypomnę, bo za kolejnych 100 stron nikt już nie będzie pamiętał o co chodziło) Rafał Mazur wyraźnie napisał nad zdjęciami, że są to jpgi prosto z puszki: "(...) Zobaczcie kilka przykładów, te same warunki, te same ustawienia, po lewej Nikon, po prawej Sony. Czyste zdjęcia prosto z aparatów."
Ostatnio edytowane przez candar ; 16-10-2020 o 09:54
Dawniej A1, F1N, EOS 50, 5, 3, 10D, 7D, 5D MARK I i II i III , M DYNAX 505si , 7000 i 8000i , P K1000, ME SUPER, SUPER A , Fuji X-E1, X-T1, X-T2 , Nex5, A7 I ,II i III. Nikon F-601, 801s , Z6obecnie: A7 IV , Nikon J1, Canon F1N , Kodak SIX20 , WELTI Ic i M42 moja strona II MM II IG II FB II 35photo II 500px II 1x.com
1.
Na Twoim przykładzie widać że do robienia fajnych zdjęć nie jest potrzebna matematyka nawet na poziomie 2 klasy szkoły podstawowej.
Napisałem 1 (słownie jedno) sprostowanie błędnej informacji.
2.
Ponadto informuję (uprzejmie !!!) że moja wypowiedź :
W pikselach matrycy zapisana jest także informacja o kolorach wynikająca z pozycji pikseli matrycy w stosunku filtra "RGB" przez który przechodzi światło padające na piksele.
Różne firmy stosują "różne" filtry i różne algorytmy tworzenia kolorów (w obrazie wynikowym) z tej informacji
dotyczy sposobu zapisywania informacji o kolorze i informuje dlaczego są inne kolory w zależności od producenta aparatów.
Zarówno w plikach RAW jak i wprost jpg z aparatu.
Teraz już zrozumiałe ?
jp
Ostatnio edytowane przez jan pawlak ; 16-10-2020 o 10:46
puste opakowania po EF 24-70/2,8 I, 580EX, GP-E2 oraz 2 statywy i pilot RMT-DSLR2
Sony A7R Mark III,[B] FE 1.8/20G, FE 1.4/35GM, 85mm 1:1.4 DG DN, FE 1.8/135GM,
http://www.dpreview.com/galleries/51.../photos#page=1
public.fotki.com/janusz-pawlak/
ooo.. oto by oznaczalo , ze dyskutuje z Kims na takim samym poziomie jak ja - co w tym zlego ?
tutaj masz dokladnie wyjasniona zasade zapisu obrazu identycznie jak w RAW co do zasady.
winno byc ztrozumiale dla kazdego.
https://pl.sputniknews.com/infografi...arskiej-Rosji/
jak ongis 3 czarnobiale negatywy , tak w rawie sa zapisane 3 "czarnobiale " obrazy.
cudzyslow nie jest przypadkowy.
nie ma watpliwosci ze 3 negatywy nie byly kazdy z nich barwnym , zapisaly tylko jasnosc, identycznie jest w raw.
nastawy w aparacie jakichkolwiek wartosci WB sa dla raw bez jakiegokoliwek znaczenia.
roznice odwzorowania barwy pomiedzy aparatami nie wynikaja z balansu bieli.
przy takim samym balansie , moze byc rozne odwzorowanie koloru czego przykladem sa a wlasciwie byly Canon i Nikon.
aktualnie roznice sa znacznie mniejsze niz przed laty.
Ostatnio edytowane przez Bechamot ; 17-10-2020 o 09:30
Ostatnio edytowane przez candar ; 30-10-2020 o 16:05
Dawniej A1, F1N, EOS 50, 5, 3, 10D, 7D, 5D MARK I i II i III , M DYNAX 505si , 7000 i 8000i , P K1000, ME SUPER, SUPER A , Fuji X-E1, X-T1, X-T2 , Nex5, A7 I ,II i III. Nikon F-601, 801s , Z6obecnie: A7 IV , Nikon J1, Canon F1N , Kodak SIX20 , WELTI Ic i M42 moja strona II MM II IG II FB II 35photo II 500px II 1x.com
Dokupując Nikona czyżby Sony rozczarowywał? Masz zamiar rozwijać szklarnie pod zetke? Jakbyś porównał ilość czasu spedzonego nad obróbką plików Sony Nikon i starszego Canona?
Nikon , ani Sony nie rozczarowały mnie w żaden sposób. Potrzebowałem drugiego aparatu i drugiej matrycy 24 Mpix o doskonałym DR i mam! Zarówno Sony, jak Nikon produkują świetne foty, tyle że Sony ma ciutkę lepszy AF. Porównania A7 III i Z6 do Canona 5D III nawet nie będę robił, bo nijak nie da się tego porównać, a i tak zaraz ktoś przyleci , że przecież Canon najlepszy (R6 i R5 z pewnością są najlepsze, ale nie na moją kieszeń). Szklarni pod Z-tkę nie mam zamiaru rozwijać, bo wszystko co potrzebuję mam już na stanie z bagnetem Canona EF, Sony FE i podpinam przez adaptery MC-11 oraz Techart TZE-01 zamienne do obu aparatów (np. nową Sigmę 85 f/1.4 DG DN z moc. FE). Co do czasu spędzonego nad obróbką zdjęć, to zasadnicza przyczyna przesiadki, ale jak ktoś lubi siedzieć i dłubać tydzień przy jednym zdjęciu, to czemu nie
![]()
Ostatnio edytowane przez candar ; 25-11-2020 o 21:31
Dawniej A1, F1N, EOS 50, 5, 3, 10D, 7D, 5D MARK I i II i III , M DYNAX 505si , 7000 i 8000i , P K1000, ME SUPER, SUPER A , Fuji X-E1, X-T1, X-T2 , Nex5, A7 I ,II i III. Nikon F-601, 801s , Z6obecnie: A7 IV , Nikon J1, Canon F1N , Kodak SIX20 , WELTI Ic i M42 moja strona II MM II IG II FB II 35photo II 500px II 1x.com
Sorki, ale w powszechnym rozumieniu pytanie pytanie wyżej brzmi: czyś aby nie rozczarował się Sony, a nie Nikonem? Też jestem ciekaw czemu nie drugie Sony?
--- Kolejny post ---
W międzyczasie zamieściłeś odpowiedź, pytanie nieaktualne
--- Kolejny post ---
W międzyczasie zamieściłeś odpowiedź, pytanie nieaktualne