Tak czytam i to niesamowite, że Canonem D30 a później D60 i 10D robiłem zdjęcia, których jakość przy normalnym oglądaniu a nie przyglądaniu się pikselom jest znakomita.
Tak czytam i to niesamowite, że Canonem D30 a później D60 i 10D robiłem zdjęcia, których jakość przy normalnym oglądaniu a nie przyglądaniu się pikselom jest znakomita.
Chyba ta końcówka zdania nieco na wyrost, chyba nikt nie mówi, że się nie da robić zdjęć. Niby tak na potrzeby dyskusji, ale ty zażartujesz, przesadzisz, a kto inny sie wkurzy.
Do wkurzenia ja dam przyczynek. Jako uczący na różnego rodzaju kursach muszę brać do ręki sprzęt od innych osób, które nie znają swoich własnych aparatów (kto czyta instrukcje?). Ciężko z tego robić nawet zarzut, przyszli się uczyć, nawet nie wiedzą o pewnych funkcjach jakie są w aparatach a już w ogóle jak do nich dotrzeć w menu. Problem w tym, że C N S mają inne oznaczenia, stosują inne nazewnictwo na te same funkcje, a o innej strukturze menu to nawet nie ma co mówić. W dodatku oczywiście to wszystko ewoluuje, modele tej samej marki z różnej półki i z różnych lat mają inne menu. Jasne, że jakiegokolwiek Nikona wezmę do reki to szybko sobie poradzę. Miałem ich kilka, kilka innych jest w szkole, a te co nie miałem to ta sama filozofia obsługi. Canon - w innej szkole (patronat Canona) tez mieliśmy kilka modeli, nie jeden. Lustrzanki. Na kursie jeden facet (zawodowy fotograf, na kurs przyszedł z żona, to ona ma sie uczyć, on nie ma na to siłyoboje maja bezlustra C) przeszedł z lustrzanki i tez nie ogarnia wszystkiego. Ja też sie pomimo pracy na Canonach często sie motam. Natomiast znalezienie czegoś w Sony to dramat. Po kilku minutach i kilkukrotnym przeleceniu całego menu oddaje aparat właścicielowi mówiąc, by jednak wziął instrukcje, bo gdzieś to musi być. Taka sytuacja zdarzała sie kilkukrotnie. Dlaczego mogę wziąć do ręki Pentaxa i choć to mi się zdarza raz na 2 lata to tam wszystko co chcę to znajdę?
Nikon, Leica, Hasselblad, Mamiya, FKD i jeszcze kilka innych ...
Ci co nie potrafią czegoś znaleźć w menu Sony są hmmm... dziwni. Mam dwa korpusy Sony i znajduje co tylko jest do znalezienia bez żadnego błądzenia. Może język warto zmienić na angielski bo polskie skróty to takie sobie.
Różne rzeczy się zdarzają. Mnie już kilka razy przychodziło pokazywać w lustrach, od canonów włącznie 6d w górę, że toto ma wykrywanie twarzy na LV i jak to ustawiać. Nie powiem Ci Jacku komu to ostatnio ustawiałemale tylko powiem ze na Twoim plenerze, a przed ostatnio na 6dmk2, obie kobiety i to z dość dużym doświadczeniem fotograficznym. Zauważalnie Kobiety fotografki mniej wagi przykładają do tych wszystkich możliwości aparatów.
Z drugiej strony spotkałem się z gloryfikacją używania trybu manualnego lecz często od słowa do słowa i okazuje się iż niejeden taki osobnik nie ma pojęcia co ma jego aparat, stąd tryb manualny tylko ogarnął bo to wszędzie piszą że jest pro. W takim wypadku nie ciągnę rozmowy bo nie mam więcej pytań.
Od lat spotykam takie osoby, od lat nie spotkałem osoby która używa trybu preselekcji przysłony z trybem AutoISO przy parametrze czasu przejścia 2 razy ogniskowa, wspomagając się korektą EV na LV. Gdy mówię jak używam w takim wypadku aparatów, widzę zawsze u dyskutanta że zwoje mu się gotują, poważnie taki jest realny stan wiedzy.
Ostatnio edytowane przez cybulski ; 26-07-2023 o 17:42
linktr.ee/zbigniewurban5150 ||Canon R5 R |RF16/2.8 EF35/2IS RF50/1.8, Sigmy Art EF 35/1.4 50/1.4 , TTA50/0.95, 7A50/1.1, VM Noktony 40/1.4SC 75/1.5, EF85/1.2L II, EF16-35/4L IS, RF24-105/4L, EF200/2.8| Sony A73 SY 35-150/2-2.8 | Nikon D750 28-105/3.5-4.5D |Heliosy 58/2 50/1.8, Takumar Super 55/1.8 ||iPhone 14 PRO||
Bo tu wszystkim trochę zabrakło innowacyjności w tym zakresie.
Taka stosowana do dziś struktura menu i ogólnie filozofia UI nadawała się do lustrzanek, gdzie funkcji nie było specjalnie dużo.
Niestety wraz z innowacją "bezlustrową" nie poszła innowacja w zakresie UI czy ogólnie używalności. Funkcji jest kilkukrotnie więcej i po prostu robi się z tego mniej lub bardziej intuicyjny gąszcz.
Owszem, Sony zrobiło znaczący postęp w ostatnich modelach w tym zakresie - żeby kolega się od razu nie przyczepił - w pozostałych zakresach nie musi robić postępów, bo jest liderem (moim zdaniem).
Nie zmienia to faktu, że lubię swojego Canona, choć chyba pierwszy raz od tych 2 czy 3 lat pomyślałem ostatnio, co by było gdybym wtedy jednak nie zdecydował się na powrót.
p,paw
https://pawel.online | R5mk2 | RF 14-35 f/4 L | RF 24-105 f/4 L | RF 70-200 f/4 L| RF 100-500 f/4.5-7.1 L | RF 50 f/1.8 STM | RF 1.4x | Na blogu: Nowy Jork
Jak długo używasz Sony?
Nie chciałem pisać, że kobiety, ale skoro podniosłes temat, to tak. One nie chcą sie zajmować funkcjami aparatu, nie próbują ich zrozumiec itd. Obojetnie jaki aparat mają w ręku i jakiego systemu. Problem jest gdy mają Sony, bo wtedy wszyscy pomagający sa bezradni, no chyba, że ktoś z nich ma Sony. Nawet wtedy wychodzi na to, że nie ogarniają swoich body. Naprawdę mało kto ma Sony, wbrew zapewne przekonaniom większości dyskutantów na forach.
Ja używam często trybu M ustawiając przysłonę i czas oraz Auto-ISO. Kiedyś sie z tego śmiałem. Mając przyzwyczajenia z D800 często używam zbyt krótkiego czasu nie bojąc się, że aparat pracuje w zakresie do 400 ISO, a jak jest słabe świato to pozwalam sie ruszać do ISO 1600, nawet czasami 3200. Pracuję wyłącznie na migawce mechanicznej i żałuję, że jest taka cicha. Szkoda że dźwiek można sobie wybrać w body typu Z9, bo bym chciał mieć np z D5.
Co ty. Nawet w lustrzankach menu to koszmar. Jak wspominałem sporo ludzi nadal pracuje lustrzankami (A77, A9) choć w Sony poszły dawno temu do lamusa, ale są tanie. Wszyscy polecają Sony to potem ktoś kupuje ... lustrzankę Sony, bo nie wie, że bezlustro to co innego. Tutaj ludzie dyskutują co kupić. Ale na forach nie ma większości "zakupowiczów", nawet na FB pytają o wszystko po fakcie. Częsta sytuacja: Przed kursem ktoś kupuje aparat. To nie jest FF za 6 tys za body ze szkłami przekraczający 10 tys. To jest zakup za góra kilka tysięcy. I bywa to kompakt z ciemnym megazoomem, często bez trybu M, bez RAW, co gorsza bez sanek na lampę błyskową. I prowadzę zajęcia z fotografii ludzi w studiu na świetle błyskowym, a tu aparat bez sanek na nadajnik radiowy, bez trybu M. Zajęcia terenie, we wnętrzach - mała matryca, kiepskie ISO, ciemne szkło. Tu się możemy mądrzyć, ale gro fotografów nie pracuje na bezlustrach FF z ostatnich paru lat. Używają 60D, 5D mk2 itp i jak to mają to się cieszę, bo idzie na tym pracować.
Kłopot w dyskusji polega na tym, ze dyskutują osoby ze sporą wiedzą, nie biorąc pod uwagę, że inni (zdecydowana większość) ma bardzo ograniczoną wiedzę, zna sprawy jedynie podstawowe (ekspozycja, ISO, zna jeden tryb AF, nie ogarnia zmiany ilości pól AF itd).
Ostatnio edytowane przez Jacek_Z ; 26-07-2023 o 21:23
Nikon, Leica, Hasselblad, Mamiya, FKD i jeszcze kilka innych ...
linktr.ee/zbigniewurban5150 ||Canon R5 R |RF16/2.8 EF35/2IS RF50/1.8, Sigmy Art EF 35/1.4 50/1.4 , TTA50/0.95, 7A50/1.1, VM Noktony 40/1.4SC 75/1.5, EF85/1.2L II, EF16-35/4L IS, RF24-105/4L, EF200/2.8| Sony A73 SY 35-150/2-2.8 | Nikon D750 28-105/3.5-4.5D |Heliosy 58/2 50/1.8, Takumar Super 55/1.8 ||iPhone 14 PRO||
https://pawel.online | R5mk2 | RF 14-35 f/4 L | RF 24-105 f/4 L | RF 70-200 f/4 L| RF 100-500 f/4.5-7.1 L | RF 50 f/1.8 STM | RF 1.4x | Na blogu: Nowy Jork
linktr.ee/zbigniewurban5150 ||Canon R5 R |RF16/2.8 EF35/2IS RF50/1.8, Sigmy Art EF 35/1.4 50/1.4 , TTA50/0.95, 7A50/1.1, VM Noktony 40/1.4SC 75/1.5, EF85/1.2L II, EF16-35/4L IS, RF24-105/4L, EF200/2.8| Sony A73 SY 35-150/2-2.8 | Nikon D750 28-105/3.5-4.5D |Heliosy 58/2 50/1.8, Takumar Super 55/1.8 ||iPhone 14 PRO||
Canon R6 mark II + Canon R50 + RF15-35mm f2.8L IS USM + RF 85mm 2.0 IS STM + RF 70-200 f4L IS USM +RF Sirui Anamorphic 50mm T2.9 + RF Sirui Anamorphic 150mm T2.9
https://www.youtube.com/@HubertMultana