Cytat Zamieszczone przez pawel.guraj Zobacz posta
Obrabiam na monitorze kryjacym 102% P3 (oczywiscie skalibrowanym) w przestrzeni ProPhoto (bo tak robi LR na RAWach), eksportuje do P3 lub sRGB - zalezy gdzie publikuje. Od druku eksportuje w AdobeRGB lub profilu producenta.

Pawel.

--- Kolejny post ---






W wypadku JPG do pliku musi byc przypisany profil, który definiuje przestrzen barwna w której zostaly zapisane wartosci (r,g,b). Jezeli takiego profilu nie ma to standard mówi wyraznie, ze nalezy zalozyc ze jest to sRGB.
ja bym jednak sugerowal rozrozniac pomiedzy przestrzenia barwna o profilem .

postaram sie opisac rzecz w Taki sposob by nikt nie mial trudnosci ze zrozumieniem.

czym jest przestrzen barwna ?

to nic innego jak przypisanie okreslonym kolorom fizycznym ( czyli temu co postrzegamy ) okreslonej liczby.

i tak w przestrzeni "A" kolorowi rozowemu zostaje przpisana jakas liczba X , a w przestrzeni "B" - tej samej liczbie jest przypisany nieco inny kolor np czerwony.
Aby prawidlowo wyswietlic barwy zapisane w pliku w postaci liczb, musimy wiedziec w jakiej przestrzeni barwnej czyli w jaki sposob kolory zostaly przyporzadkowane liczbom . znajac definicje przyporzadkowania ( czyli przestrzen barwna) w monitorze z tablicy LUT zostanie wziety odpowiedni kolor odpowiadjacy danemu numerowi koloru. Dla tej samej liczby X zostanie wyswietlony inny kolor jesli przy informacji " ze to w przestrzeni "A" niz dla informacji ze dotyczy numeru przestrzeni "B".

Browsery internetowe , jesli nie znajduja w pliku informacji o rodzaju przestrzeni , automatem przypisywaly kiedys przestrzen sRGB , ale o ile pamietam w niektorych przegladarkach mozna ustawic , jaki rodzaj przestrzeni ma byc wyswietlony , jesli w pliku obrazowym takiej informacji nie ma . Tak wiec niekoniecznie jpg, o ile nie ma informacji o przestrzeni musi byc wyswietlany w sRGB - to nie wynika ze struktury samego pliku ( ale to od kilku lat , glowy teraz nie dam , wydaje mi sie ze firefox ma cos takiego).


Jaka przestrzen wybrac ?

To zalezy od motywu.
Wcale wybor przestrzeni szerszej nie oznacza a priori, iz barwy zostana lepiej odwzorowane , najczesciej wrecz przeciwnie , jesli postepujemy nieswiadomie.

prosty przyklad troche beletrystyczny, dla pokazania istoty.

Mamy boisko pilkarskie a na nim wydzielone boisko do siatkowki.

mamy zadanie : pokryc boisko do siatkowki siatka o 16 milionow wezlow.
Pomiedzy wezlami siatki bedzie jakas tam odleglosc.

a teraz drugie zadanie - pokryc boisko do pilki noznej ta sama siatka o 16 milionach wezlow. Oczywiscie odleglosc pomiedzy wezlami bedzie teraz wieksza , pokryjemy wiekszy obszar za to mniej dokladnie.
Aby pokryc boisko pilkarskie z ta sama dokladnoscia musimy zwiekszyc liczbe wezlow , 16 milionow nie wystarczy.

Boisko do siatkowki to nasza sRGB , boisko pilkarskie to aRGB ( czyli przestrzenie barwne )


Jesli w naszym motywie nie wystepuja kolory szersze niz sRGB , to przechodzac na aRGB obnizamy jakosc obrazowania kolorystycznego , gdyz rozrzedzamy gestosc odwzorowania koloru.

Jak to sprawdzic co jest lepsze ?- najprosciej jak tylko mozna - zapisac obraz w aRGB i w sRGB i policzyc liczbe kolorow na obydwu obrazach ( to robia programy do obrobki np ps , irfanview).
Wybieramy te przestrzen , w ktorej uzyskamy wieksza liczbe kolorow dla danego motywu. Najczesciej dla sRGB uzyskamy o ok 30 do nawet 40 % wyzsza liczbe kolorow niz w aRGB.
Zeby w ogole skorzystac z przestrzeni szerszej niz sRGB bez straty jakosci obrazowani nalezy zwiekszysc glebie bitowa koloru , czyli zwiekszyc liczbe wezlow , czyli przejsc na obraz 16 b.

Jesli chcemy korzystac wiec z dobrodziejstw szerszych przestrzeni , niestety wskazana jest praca w 16 b . , co sie wiaze z transferem wiekszych plikow.

Jesli pracujemy w 8b. w przestrzeni szerszej i nasz motyw ma rzeczywiscie kolory spoza przestrzeni wezszej a nalezace do szerszej , to wprawdzie pokazemy kolory z szerszej przestrzeni , za to nie pokazemy jakis w tej wezszej. Uzysk wcale nie jest oczywisty - dopiero po porowniu liczby kolorow okaze sie czy to mialo sens.

Najczesciej , w 99% przypadkow , jesli pracujemy na obrazach 8 b ( to nie musi byc jpg) , przejscie na argb , lub inna szersza niz sRGB przestrzen oznacza mniejsza liczbe kolorow , czyli odwzorowanie formalnie biorac ubozsze.

Na pocieche dodam ze golym okiem roznic pomiedzy aRGB a sRGB nie widiac.
Kto nie wierzy , niech sobie sprawdzi . zapisze obraz z tego samego rawu raz w argb , raz w sRGB i policzy liczbe kolorow na zdjeciach dla 8 i 16b.



Natomiast pod pojeciem "profil" rozumie sie algorytm dopasowujacy charakterystyke konkretnych urzadzen WE/WY do przestrzeni barwnej .

Wiem , w niektorych programach wybiera sie "profil" aRGB , sRGB lub inny . Mimo tego samego slowa warto rozrozniac rozny sens przestrzeni i profilu.