Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 30

Wątek: Przyszłość aparatów cyfrowych

  1. #1
    Początki nałogu Awatar Krakers
    Dołączył
    Aug 2004
    Miasto
    Bartoszyce
    Posty
    467

    Domyślnie Przyszłość aparatów cyfrowych

    Przyszłość cyfrowego sprzętu widzę w ten sposób żę wyśicig za rozdzielczością zatrzyma sie na poziomie 22 milionow pixeli a postep techniczny pojdzie w kierunku osiagniecia wiekszej dynamiki barwnej i tonalnej matryc. Przykladem tego moze byc matryca sigmy foveon x3, ktora to nasladuje blone fotograficzna. Nie wiem czy wiecie - prostszym rozwiazaniem stosowanym od lat i z wielkim powodzeniem zwiekszajac dynamike obrazu stosuje firma sony.

    Otoz w kamerach cyfrowych ten problem byl dosyc istotny a rozwiazano go w ten sposób, ze umieszczono w obudowie 3 przetworniki a nie jeden - kazdy odpowiedzialny za podstawowa barwe skladowa. Ten uklad w kamerach z wyzszej polki nazywa sie 3CCD. Sadzac po tym, ze kazda firma podchodzi do zagadnien jak najbardziej ekonomicznie, taki sposob umieszczenia matryc pozwoli tanim kosztem umiescic np. trzy matryce po 22 milionow pixeli. Oczywiscie matryce 22 milionowe juz od jakiegos czasu istnieja. Wyobrazcie sobie taka lustrzanke i obraz generowany przez takiego potwora... Tego rozwizania nie jest w stanie przescignac zadna technologia stosujaca tylko jedna matryce trojwarstwowa.

    Rowniez z ekonomicznego punktu latwiej i taniej jest zastosowac 3 juz istniejace matryce niz jedna, ktora caly czas jest w fazie udoskonalen; szczegolnie kiedy uklady 3 przetwornikowe stosowane sa od wielu juz lat. Mysle, ze konstruktorzy aparatow cyfrowych pojda jednak tym tropem niz by mieli nasladowac drogie rozwizania sigmy. Chcialbym jednak, by ta firma byla firma canon. Zachecam do podobnych rozwazan nad przyszloscia fotografi cyfrowej. Zapraszam do rozwazan.

  2. #2
    Pełne uzależnienie Awatar Kubaman
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    48
    Posty
    4 709

    Domyślnie Re: Przyszłość aparatów cyfrowych

    Myślę, że to bardzo ciekawy temat do rozważań toeretycznych, niemniej jednak nie sądzę, żebyśmy byli w stanie przewidzieć co się stanie za rok, a tym bardziej za lat kilkanaście

    Co do Twojej opini, mam trochę odmienne zdanie

    Cytat Zamieszczone przez Krakers
    Przyszłość cyfrowego sprzętu widzę w ten sposób żę wyśicig za rozdzielczością zatrzyma sie na poziomie 22 milionow pixeli
    a skąd wiesz? dwa lata temu szczytem możliwości była matryca 4MP o potwornych szumach w wyższych ISO. Jasne, powstaje pytanie po co to komu ? A jak wchodziły matryce 6MP to wszyscy mówili -- nawet nie poczujecie różnicy (tak samo zresztą jak dzisiaj przy 8MP) Myślę, ze za 5 lat będziemy mieli rozdzielczość, o której dzisiaj nie mamy odwagi mówić.

    Cytat Zamieszczone przez Krakers
    Otoz w kamerach cyfrowych ten problem byl dosyc istotny a rozwiazano go w ten sposób, ze umieszczono w obudowie 3 przetworniki a nie jeden - kazdy odpowiedzialny za podstawowa barwe skladowa. Ten uklad w kamerach z wyzszej polki nazywa sie 3CCD.
    Racja, tylko jest jeden problem - wielkość matrycy, szumy i soft, który to składa. Jesem pewien, że efekt nie byłby istotnie lepszy od interpolacji w jednej matrycy przy lepszym sofcie.

    Jest jeszcze możliwość umieszczania 3 sensorów w pikselu. Ale zastosowanie 3 sensorów w pikselu w matrycy 22MLN daje 66MLN sensorów - trochę dużo, nie? Druga i chyba istotniejsza sprawa to rozmiar piksela. Zwiększenie rozdzielczości powoduje zmniejszenie piksela, a wpakowanie tam 3 sensorów zamiast jednego to poważny problem, odbijający się na jakości obrazu.
    Pasja---------------------> www.jakubszyma.pl

    Przedsięwzięcie-------------> www.szyma.com

  3. #3
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Nie rozumiem, przeciez w zwyklej matrycy (CCD czy CMOS) tez wystepuja 3 sensory na piksel, bo jak inaczej uzyskiwane byłyby dane o kolorze? Różnica w 3CCD polega tylko na tym, że te sensory są przestrzennie rozdzielone.

    Ze składaniem obrazu wydaje mi się, że nie będzie problemu, gorzej z układem dzielącym światło. Pewnie trudno byłoby to upchać przy zwykłym mocowaniu obiektywu.
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  4. #4

  5. #5
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Dzięki za linki. Czyli 6.3 Mpx to bujda, gdyż 2/3 danych jest interpolowanych! To wyjasnia czemu RAW jest tak mały... Dziwne, że nie powstała mutacja jpga zgodna z tym systemem danych, wtedy bez zmiany jakości pliki zmalałyby trzykrotnie.

    BTW. wygrzebałem jeszcze http://www.fillfactory.com/htm/techn...htm/rgbfaq.htm
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  6. #6
    Początki nałogu Awatar Krakers
    Dołączył
    Aug 2004
    Miasto
    Bartoszyce
    Posty
    467

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Golinski
    Nie rozumiem, przeciez w zwyklej matrycy (CCD czy CMOS) tez wystepuja 3 sensory na piksel, bo jak inaczej uzyskiwane byłyby dane o kolorze? Różnica w 3CCD polega tylko na tym, że te sensory są przestrzennie rozdzielone.
    jesli zainteresowal cie temat to wyjasniam ze roznica np. w kamerach cyfrowych amatorskich jest taka ze w tych amatorskich stosowana jest jedna matryca obrazowa uczulona na 3 skaldowe kolory podobnie jak w naszych canonach , natomiast w profesjionalnych kamerach filmowych np sony DCR-VX2000, PD 150 i PD170 zastosowane sa 3 matryce i kazda uczulona jest tylko na jedna barwe skladowa , poprzez system pryzmatow obraz dociera nie na jedna a na 3 matryce jednoczesnie gdzie kazda matryca jest uczulona tylko na jedna z barw skladowych , elektronika to potem sklada w jeden kolorowy obraz. koprede? moje marzenie to takie by ten system zastosowac w aparatach fotograficznych co jak mysle predzej czy pozniej zrobi to w swoich produktach firma sony

  7. #7
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Okej, zwykle matryce skladaja sie z pixeli RGB zmieszanych ze soba, a te 3CCD z oddzielnych ukladow. Rzeczywiscie moze to dac lepsza jakosc, ale
    1. powoduje zmniejszenie jasnosci
    2. pojawia sie w aparacie wbudowana optyka, ktora moze mocno obnizac jakosc obrazu przy dobrych lensach.

    Mozna pomyslec o dzieleniu swiatla na dowolna ilosc kawalkow (kazdy RGB) i skladaniu tego. Daloby to efekt oversamplingu.

    Obawiam sie ze te sztuczki trafia do kompaktow, chyba ze powstanie nowe mocowanie lensow...
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  8. #8
    Początki nałogu Awatar Krakers
    Dołączył
    Aug 2004
    Miasto
    Bartoszyce
    Posty
    467

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Golinski
    2. pojawia sie w aparacie wbudowana optyka, ktora moze mocno obnizac jakosc obrazu przy dobrych lensach.
    no wlasnie wcale nie musi poniewaz canon juz zastosowal to rozwiazanie z wymienna optyka w kamerze 1D,s
    no i wszystkie profesjionalne kamery pracujace w systemie BETA CAM posiadaja te rozwiazanie, mysle ze skoro to rozwiazanie stosuje sie z powodzeniem od wielu lat w profesjionalnym sprzecie wideo to mysle ze predzej czy pozniej za wita to do naszych aparatow pozdrawiam

  9. #9
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krakers
    no wlasnie wcale nie musi poniewaz canon juz zastosowal to rozwiazanie z wymienna optyka w kamerze 1D,s
    w aparacie 1Ds? Nie moge nigdzie nic na ten temat znalesc. Z informacji wyglada, ze jest tam zwykły CMOS z filtrami RGB. Czy chodzi o kamere XL1s? Ona nie ma lustra więc konstrukcja jest prostsza.
    Cytat Zamieszczone przez Krakers
    no i wszystkie profesjionalne kamery pracujace w systemie BETA CAM posiadaja te rozwiazanie
    Kamery maja troche inne rozdzielczości, więc to nie jest jasne
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  10. #10
    Pełne uzależnienie Awatar gietrzy
    Dołączył
    Feb 2004
    Posty
    5 727

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Golinski
    To wyjasnia czemu RAW jest tak mały...
    RAW to t y l k o greyscale :wink:

Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •