Strona 5 z 5 PierwszyPierwszy ... 345
Pokaż wyniki od 41 do 48 z 48

Wątek: jaka ekspozycja przy filtrze polowkowym

  1. #41
    Coś już napisał Awatar Robin
    Dołączył
    Apr 2005
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    52
    Posty
    88

    Domyślnie

    Extra, dzięki za odpowiedź. Postaram się sprawić sobie tę książkę i nie zadawać więcej głupich pytań :P
    5D| 350D+BG-E3| S15-30| T28-75| C85|
    Fotki tutaj: flickr.com/photos/robinfoto i tutaj: plfoto
    "Tylko kisielem spłynie prawda" - ruchoporu.org


  2. #42
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Robin
    Extra, dzięki za odpowiedź. Postaram się sprawić sobie tę książkę i nie zadawać więcej głupich pytań :P

    Podobno nie ma głupich pytań, są za to głupawe odpowiedzi ;-)

    Janusz

  3. #43
    Pełne uzależnienie Awatar Kubaman
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    48
    Posty
    4 709

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Robin
    Extra, dzięki za odpowiedź. Postaram się sprawić sobie tę książkę i nie zadawać więcej głupich pytań :P
    nie chciałem być nieuprzejmy, więc sorki jeśli za ostro. Ale ta właśnie odpowiedź dotycząca książki była umieszczona w drugim poście.
    Pasja---------------------> www.jakubszyma.pl

    Przedsięwzięcie-------------> www.szyma.com

  4. #44

    Domyślnie

    a wracając do używania filtra połówkowego,

    ja mierzę światło z filtrem i robie korektę :

    dla "center" - 1EV
    dla "evaluative" - 1 1/3 EV
    dla "center weighted - 1 1/3 EV

    z moim filtrem tak wychodzi ..


    M.
    EOS 5d mkII ++++ i jeszcze lampa :-)

  5. #45
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez miniu
    a wracając do używania filtra połówkowego,

    .......z moim filtrem tak wychodzi ....
    Może z Twoim filtrem tak wychodzi. Z moim np. Cokin 121F tak napewno nie bedzie wychodziło.

    Filtry połowkowe Cokina, Hitecha, PPL czy Sinara są produkowane w różnych gradacjach f-stop 1/3-1, 1/3-2, 1/3-3 i co tam jeszcze producenci powymyślali. Spróbuj ustawić korektę -1i1/3 dla Grad ND 1.2 Hightecha :-)

    Nie da się więc ustalić reguły "dla wszystkich". A już ustalanie stałej korekcji na podstawie pomiaru matrycowego to "letka przesada". Co będzie jak 85% klatki to chmury na niebie (ładne cumulusy) a pozostałe 15% to ciemnozielona "sciana" lasu.

    Janusz

  6. #46

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body
    Może z Twoim filtrem tak wychodzi. Z moim np. Cokin 121F tak napewno nie bedzie wychodziło.

    Filtry połowkowe Cokina, Hitecha, PPL czy Sinara są produkowane w różnych gradacjach f-stop 1/3-1, 1/3-2, 1/3-3 i co tam jeszcze producenci powymyślali. Spróbuj ustawić korektę -1i1/3 dla Grad ND 1.2 Hightecha :-)

    Nie da się więc ustalić reguły "dla wszystkich". A już ustalanie stałej korekcji na podstawie pomiaru matrycowego to "letka przesada". Co będzie jak 85% klatki to chmury na niebie (ładne cumulusy) a pozostałe 15% to ciemnozielona "sciana" lasu.

    Janusz
    nie twierdzę że to jedyny i słuszny sposób na wszystkie filtry połówkowe
    ale tak jak napisałem dla mojego filtra ,w tym wypadku marumi , tak wychodzi i ustalenie takiej korekty dla konkretnego filtra nie jest szególnie trudne :grin: i pozwoli nie zdjemować go do pomiaru, przynajmniej w większości przypadków

    w przypadkach podobnych do opisywanego przez Ciebie i tak trzeba wprowadzać dodatkowe korekty

    M.
    EOS 5d mkII ++++ i jeszcze lampa :-)

  7. #47
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez miniu
    ...ja mierzę światło z filtrem i robie korektę :

    dla "center" - 1EV
    dla "evaluative" - 1 1/3 EV
    dla "center weighted - 1 1/3 EV

    z moim filtrem tak wychodzi ..

    Ta korekta to "minus" czy "plus" ? :-P bo z powyższego zapisu to wygląda jak minus. Pisanie o "moim filtrze" bez podania parametrów - nawet podając producenta - niczego nie wnosi.

    Pomiar "evaluative" jest oparty (np. w 20D i 350D) o 35-cio polowym TTL. Komputer pokładowy wylicza "uśrednioną" wartość tak aby jak najmniej "pól" było niedoświetlonych lub prześwietlonych. Czyli żeby maksymalnie duży procent klatki był poprawanie naświetlony. Centralnie ważony podobnie, tyle, że największą wagę przypisuje się punktowi centralnemu i stopniowo mniejsze wagi tym barzdziej oddalonym. Obydwa pomiary niczego nie mówią o rozpiętości tonalnej sceny. Ta informacja gdzieś tam jest w systemie ale jest niejawna. Niestety jest potrzebna do dobrego naświetlenia klatki i doboru filtra.

    Dysponując tym jednym filtrem (dalej nie wiem co to za marumi - domyślam się, po korektach, że ok. 1/3-1 f stopu) nie jesteś w stanie wiele zrobić i żadne "dodatkowe korekty" nic tu nie dadzą. Poprostu "Twój filtr" pozwala Ci na ogarnięcie zakresu rozpiętości o 1EV większej i kropka.

    Janusz

  8. #48
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Dla zainteresowanych metamatematyką i logiką -> http://canon-board.info/showthread.php?t=7157
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

Strona 5 z 5 PierwszyPierwszy ... 345

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •