Extra, dzięki za odpowiedź. Postaram się sprawić sobie tę książkę i nie zadawać więcej głupich pytań :P
Extra, dzięki za odpowiedź. Postaram się sprawić sobie tę książkę i nie zadawać więcej głupich pytań :P
5D| 350D+BG-E3| S15-30| T28-75| C85|
Fotki tutaj: flickr.com/photos/robinfoto i tutaj: plfoto
"Tylko kisielem spłynie prawda" - ruchoporu.org
Zamieszczone przez Robin
Podobno nie ma głupich pytań, są za to głupawe odpowiedzi ;-)
Janusz
nie chciałem być nieuprzejmy, więc sorki jeśli za ostro. Ale ta właśnie odpowiedź dotycząca książki była umieszczona w drugim poście.Zamieszczone przez Robin
a wracając do używania filtra połówkowego,
ja mierzę światło z filtrem i robie korektę :
dla "center" - 1EV
dla "evaluative" - 1 1/3 EV
dla "center weighted - 1 1/3 EV
z moim filtrem tak wychodzi ..
M.
EOS 5d mkII ++++ i jeszcze lampa :-)
Może z Twoim filtrem tak wychodzi. Z moim np. Cokin 121F tak napewno nie bedzie wychodziło.Zamieszczone przez miniu
Filtry połowkowe Cokina, Hitecha, PPL czy Sinara są produkowane w różnych gradacjach f-stop 1/3-1, 1/3-2, 1/3-3 i co tam jeszcze producenci powymyślali. Spróbuj ustawić korektę -1i1/3 dla Grad ND 1.2 Hightecha :-)
Nie da się więc ustalić reguły "dla wszystkich". A już ustalanie stałej korekcji na podstawie pomiaru matrycowego to "letka przesada". Co będzie jak 85% klatki to chmury na niebie (ładne cumulusy) a pozostałe 15% to ciemnozielona "sciana" lasu.
Janusz
nie twierdzę że to jedyny i słuszny sposób na wszystkie filtry połówkoweZamieszczone przez Janusz Body
ale tak jak napisałem dla mojego filtra ,w tym wypadku marumi , tak wychodzi i ustalenie takiej korekty dla konkretnego filtra nie jest szególnie trudne :grin: i pozwoli nie zdjemować go do pomiaru, przynajmniej w większości przypadków
w przypadkach podobnych do opisywanego przez Ciebie i tak trzeba wprowadzać dodatkowe korekty
M.
EOS 5d mkII ++++ i jeszcze lampa :-)
Zamieszczone przez miniu
Ta korekta to "minus" czy "plus" ? :-P bo z powyższego zapisu to wygląda jak minus. Pisanie o "moim filtrze" bez podania parametrów - nawet podając producenta - niczego nie wnosi.
Pomiar "evaluative" jest oparty (np. w 20D i 350D) o 35-cio polowym TTL. Komputer pokładowy wylicza "uśrednioną" wartość tak aby jak najmniej "pól" było niedoświetlonych lub prześwietlonych. Czyli żeby maksymalnie duży procent klatki był poprawanie naświetlony. Centralnie ważony podobnie, tyle, że największą wagę przypisuje się punktowi centralnemu i stopniowo mniejsze wagi tym barzdziej oddalonym. Obydwa pomiary niczego nie mówią o rozpiętości tonalnej sceny. Ta informacja gdzieś tam jest w systemie ale jest niejawna. Niestety jest potrzebna do dobrego naświetlenia klatki i doboru filtra.
Dysponując tym jednym filtrem (dalej nie wiem co to za marumi - domyślam się, po korektach, że ok. 1/3-1 f stopu) nie jesteś w stanie wiele zrobić i żadne "dodatkowe korekty" nic tu nie dadzą. Poprostu "Twój filtr" pozwala Ci na ogarnięcie zakresu rozpiętości o 1EV większej i kropka.
Janusz
Dla zainteresowanych metamatematyką i logiką -> http://canon-board.info/showthread.php?t=7157